Missljud från kopplingen

Milosari

Trådstartare
Någon som på rak arm kan säga vad det beror på enbart genom att lyssna, och är det bara att byta hela kopplingen om det kommer missljud? Kan det vara något annat? Det är alltså gnissel som uppstår när pedalen är nedtryckt och försvinner när pedalen åker upp igen på slutet av filmen.

 
Urtrampningslagret.....
Måste bytas.

* Jenny *
Tack! Det låter ju mindre allvarligt än att byta hela kopplingen. Är det alltid något som ska göras på verkstad eller kan man (om man är någotsånär händig och har tillgång till ännu händigare personer om det skulle krisa) försöka byta själv?
 
Tack! Det låter ju mindre allvarligt än att byta hela kopplingen. Är det alltid något som ska göras på verkstad eller kan man (om man är någotsånär händig och har tillgång till ännu händigare personer om det skulle krisa) försöka byta själv?
Ja det går att byta själv för den händige mekanikern. Minns att mitt ex som gillade att mecka med bilar bytte koppling på en bil, själv skulle jag lämna in till verkstad mest för att då vet jag att det verkligen blivit rätt gjort även om det kostar en slant.

På min gamla bil började kopplingen kvittra och det visade sig att den var på väg att rasa, lyckades tack och lov bli av med den innan det hände :angel: (bytte in den mot den bilen jag har idag, fick skitsumma för den, men det var det värt för att bli av med problemet). Hörde senare att när den nya köparen hade köpt bilen kom de precis hem sen rasade kopplingen, vet inte till viket pris de fick köpa den eller hur det gick sen.
 
De blir till att lyfta ur både motor och växellåda, sedan sära på dom, och byta urtrampningslagret.
Kolla på youtube eller andra ställen på nätet, och försök hitta en film på hela operationen.
Där kan du få en fingervisning om du tror ni fixar det.
De behöver inte vara en Polo du letar efter, de bör se likadant ut på en Golf.

* Jenny *
 
Ja det går att byta själv för den händige mekanikern. Minns att mitt ex som gillade att mecka med bilar bytte koppling på en bil, själv skulle jag lämna in till verkstad mest för att då vet jag att det verkligen blivit rätt gjort även om det kostar en slant.

På min gamla bil började kopplingen kvittra och det visade sig att den var på väg att rasa, lyckades tack och lov bli av med den innan det hände :angel: (bytte in den mot den bilen jag har idag, fick skitsumma för den, men det var det värt för att bli av med problemet). Hörde senare att när den nya köparen hade köpt bilen kom de precis hem sen rasade kopplingen, vet inte till viket pris de fick köpa den eller hur det gick sen.
Jag tänker att det är för att jag vill lära mig också. Jag mekar inte med motorer på jobbet, men med pumpar och ventiler, och verkar ha lite talang så den vill jag utveckla.
 
En fråga till, är det en stor risk att hela kopplingen kan rasa när som helst när den låter så mycket? Vågar jag köra någon vecka till? Mest motorväg.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp