Misslyckat sadelköp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ruffa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 764
R

Ruffa

Hej!
För drygt tvåveckor sedan tog jag med mig hästen (efter en del krångel med att låna sura pappas bil, få in hästen i transporten etc... pust och stön) som jag rider (dock ej min) på sadelutprovning vid en affär strax utanför U-a. Vi var där för att hitta en begagnad dressyrsadel. sadelutprovaren verkade mycket kunnig (vilket inte jag är!) och efter några sadlar hittade vi en som enligt sadelutprovaren passade. Glad i hågen (kände mig som en riktig hästmänniska som tom köpt sadel :D ). Efter drygt en vecka red jag för min tränare som visade för mig att sadelns djupaste punkt låg alldeles för långt bak, och inte ens en pad skulle kunna hjälpa :eek: .
Så, vad gör jag nu? Kan jag begära en ny utprovning och att få byta sadel? Eller måste jag vara både pank och ha en värdelös sadel? Vad säger ni som har mer erfarenhet än jag av detta?

Sv: Misslyckat sadelköp

Det beror ju på... Alla sadlar jag någonsin har sett i hela mitt liv har tyngdpunkten för långt bak för min häst.
Man måste väga upp det goda med det onda, du kan ju ta tillbaka hästen till utprovaren, men om dom säger att din häst är svår att få tyngdpunkten att stämma överens med sadeln är det inte så mycket de kan göra om du inte vill specialbeställa (om det är möjligt)
Ring utprovaren och prata med dom, och åk tillbaka om det är nödvändigt.

Liknande trådar

Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
900
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Aureola
·
R
Utrustning Funderar på att införskaffa en ny dressyrsadel då den gamla jag har börjar kännas lite trång och jag misstänker att den blivit lite...
Svar
2
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka