Bukefalos 28 år!

Missnöjd...

A

annae

Vad ska man göra med en "dålig" ridlärare? Hon är säkert duktig men hon hjälper inte mig alls, det är riktigt deprimerande när man har betalt mycket pengar för att bli bättre...
Skulle kanske prata med henne men det är ju inte det lättaste för jag tror inte att hon kan ta kritik alls, någon med liknande erfarenheter?? Ni ridlärare: om ni inte tycker att kemin passar med en elev, hur gör ni?
 
Prata med henne först, sedan med ridskolechefen.

Går du direkt till ridskolechefen så kan hon ju ta illa upp.

Gång på gång kommer det upp liknande frågor här! :confused:
Pratar ni aldrig med varandra på ridskolorna? :eek:
 
Får en yrkesverksam svara? Jag gör det ändå.....

Givetvis ska du samma rätt till undervisning som alla betalande elever! Inget snack om saken där. Tänkte bara ge "den andra sidans" syn på saken varför det är så här.

Det finns elever som efter upprepade tillsägelser struntar i vad ridläraren säger. De rider bara vidare......Har eleven inte hört vad man sagt är det helt ok, men det finns de som tror de kan bättre än läraren.Eleven har kasnke inte heller förstått, men då vill jag att man frågar!!!

Den trevligare varianten är att det finns de som behöver mer hjälp för tillfället och läraren koncentrear sig på dem :)


Det är viktigt att man kan prata med sin ridlärare utan att vara "tjaffsig" om du förstår vad jag menar.Det är tröttsamt i längden med elever som verkar ha bestämt sig för att göra tvärtemot och tro sig visa sig på styva linan. De kommer inte så långt i sin utblildning....

Därmed inte sagt att detta passar in på dig. Vill bara påpeka att de som klagar påläraren kanske skulle se till sig själva först.

Kan du inte prata med din ridlärare? Utan att vara otrevlig förklara hur du upplever det hela. Vi ridlärare är faktiskt inte tankeläsare. kanske får du en bra förklaring. Går inte detta och läraren blir stött (finns sådana) tycker jag att du ska byta ridlärare/grupp.

Lycka till!
 
Så är det inte, det verkar som hon har något emot mig som person, det är inte så kul. Ville inte ens förklara för mig hur man gjorde en övning, jag hade inte gjort den förut men det hade de andra i gruppen (har inte ridit i den gruppen så länge). Hon tyckte att det skulle ta så lång tid att förklara... då blir man inte så glad för jag är där för att lära mig nya saker. Sen tittar hon mer på de i gruppen som är duktiga än de som inte är lika duktiga.
Eftersom jag vill lära mig nya saker så lyssnar jag på vad hon säger, självklart. Att byta grupp vore ett alternativ men jag har försökt och det finns inga andra platser, står i kö i en annan grupp men det kan ju dröja.
Har funderat på att sluta men jag vill hålla igång min ridning tills jag får råd att köpa en egen häst och då tyckte jag att ridskola var ett bra alternativ.
 
Den trevligare varianten är att det finns de som behöver mer hjälp för tillfället och läraren koncentrear sig på dem

Det tycker jag personligen är den otrevligaste. Okej om det går katastrofaliskt för någon vid något enstaka tillfälle då är det bra, eller om man på ett rättvist sätt koncentrerar sig på några per gång, men annars verkar den metoden mest vara ett partiskt sätt att välja ut elever.

Den som betalar för en ridlektion vill faktiskt ha just en lektion och inte titta på när andra får det. Det finns folk som i princip aldrig bedöms behöva ha mer hjälp för tillfället och därmed alltid blir förfördelade medan andra alltid har extra behov. Alla ska väl ha samma chans att utvecklas utifrån sina förutsättningar?
 
Jag betonar för tillfället . Alltså en tidsrymd kortare än 10 minuter. sedan går man vidare.
Ingen ska bli ignorerad och att läraren tycker det är för jobbigt eller tar för mycket tid att förklara saker.
Hade hon jobbat för mig så kick in the ass....
Hoppas trådskrivaren kan ta upp detta med ridskolechefen eller liknande om det nu verkligen är så att hon blir ignorerad utan anledning.
 
Normalbegåvade, normalmodiga elever på normalsvåra hästar behöver så gott som aldrig extratid, medan elever som har svårt för sig eller är extraduktiga "stjäl" mycket tid från övriga. Jag har sett det många gånger, ridläraren uppfattar sig som rättvis just med hjälp av förklaringen att en viss elev tillfälligt behövde extratid (nästan alltid samma grupp av elever).

Sedan är det förmodligen minst lika ofta som elever uppfattar sig som förfördelade av ridläraren helt utan anledning.
 
"Det finns elever som efter upprepade tillsägelser struntar i vad ridläraren säger. De rider bara vidare......Har eleven inte hört vad man sagt är det helt ok, men det finns de som tror de kan bättre än läraren.Eleven har kasnke inte heller förstått, men då vill jag att man frågar!!!"

Det är INTE upp till eleven att tala om att de inte förstått, de kanske inte förstått vad du menar men är för blyga för att fråga, hur skall en sådan elev ha någon chans att utvecklas på dina lektioner??
Som instruktör måste man försöka tillgodose allas behov, tyvärr kan gruppernas nivå skilja sig rejält på den som är bäst och sämst i gruppen, för den skull får man inte åsidosätta någon men ibland måste man kanske jämka. Dock inte till för eller nackdel till en och samma elev jämt och ständigt.
 
Givetvis frågar man om alla har förstått, men de finns faktiskt elever som inte vågar säga ifrån utan säger att de förstått. Antagligen är det de lite blygare eller så vill de inte känna sig dumma. Det är det jag menar med att man ska fråga.
För mig är inga frågor för dumma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 137
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 216
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 331
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp