Eftersom du verkar vara så fokuserad på just hoppningen - finns det ingen möjlighet för dig att ta sådana lektioner utanför gruppridningen? Vad gör ni de gånger det inte hoppas? Är du nöjd med lektionerna då?

Jag vill minnas från min lektionstid att det handlade om hoppning kanske var fjärde/femte gång, alltså typ en gång i månaden eller mindre. Det fanns också grupper som var lite mer inriktade mot det ena eller det andra men det kan hända att det var först i mer avancerad ridning.

Jag tycker också att det låter rimligt att kommunicera med ridläraren.
Vill inte outa för mycket här, men vår hoppning är likställd med markarbete på den andra ridskolan.
 
Vill inte outa för mycket här, men vår hoppning är likställd med markarbete på den andra ridskolan.
Vår hoppning var också markarbete. Vi hoppade alltså inte regelrätt över hinder varje gång det var "hoppning." :) Något jag var glad över eftersom jag inte tycker om att hoppa :D men det fanns som sagt andra grupper som hade en annorlunda inriktning.
Gemensamt för alla mina ridskoleerfarenheter har oavsett varit att hoppning och markarbete är en väldigt liten del av undervisningen.
 
Eftersom du verkar vara så fokuserad på just hoppningen - finns det ingen möjlighet för dig att ta sådana lektioner utanför gruppridningen? Vad gör ni de gånger det inte hoppas? Är du nöjd med lektionerna då?

Jag vill minnas från min lektionstid att det handlade om hoppning kanske var fjärde/femte gång, alltså typ en gång i månaden eller mindre. Det fanns också grupper som var lite mer inriktade mot det ena eller det andra men det kan hända att det var först i mer avancerad ridning.

Jag tycker också att det låter rimligt att kommunicera med ridläraren.
Det upplägget har vi med men det intressanta är: nivån höjs inte. I en grupp så utvecklas individer men det vi gör blir inte svårare för det och det är väl så då, de har systemet att den gruppen, den tiden, den dagen gör man detta och detta oavsett var personerna är i sin ridning. men nu kommer jag ju gå vidare som sagt och jag kommer verkligen föra en dialog vad jag kan och vilken typ av grupp jag vill rida i, sen får de såklart placera in mig där det passar.
 
Vår hoppning var också markarbete. Vi hoppade alltså inte regelrätt över hinder varje gång det var "hoppning." :) Något jag var glad över eftersom jag inte tycker om att hoppa :D men det fanns som sagt andra grupper som hade en annorlunda inriktning.
Gemensamt för alla mina ridskoleerfarenheter har oavsett varit att hoppning och markarbete är en väldigt liten del av undervisningen.
 
Det upplägget har vi med men det intressanta är: nivån höjs inte. I en grupp så utvecklas individer men det vi gör blir inte svårare för det och det är väl så då, de har systemet att den gruppen, den tiden, den dagen gör man detta och detta oavsett var personerna är i sin ridning. men nu kommer jag ju gå vidare som sagt och jag kommer verkligen föra en dialog vad jag kan och vilken typ av grupp jag vill rida i, sen får de såklart placera in mig där det passar.
Jag ser att du skriver samma sak i inlägg efter inlägg och det är jättebra att du tänker gå vidare till en annan ridskola eftersom du inte är nöjd - men det låter lite märkligt att du är villig att ha en dialog med dina nya instruktörer, men inte de du redan har? Även om du ska lämna uppskattar de säkert feedback.
 
Jag ser att du skriver samma sak i inlägg efter inlägg och det är jättebra att du tänker gå vidare till en annan ridskola eftersom du inte är nöjd - men det låter lite märkligt att du är villig att ha en dialog med dina nya instruktörer, men inte de du redan har? Även om du ska lämna uppskattar de säkert feedback.
Jag kommer inte lämna har jag kommit fram till. Jag kommer rida parallellt, vilket blir fler dagar i veckan. Mer än så går jag inte in på.
 
Jag ser att du skriver samma sak i inlägg efter inlägg och det är jättebra att du tänker gå vidare till en annan ridskola eftersom du inte är nöjd - men det låter lite märkligt att du är villig att ha en dialog med dina nya instruktörer, men inte de du redan har? Även om du ska lämna uppskattar de säkert feedback.
Absolut, men det är för att svaren är likartade.
 
Men det är så hoppning är för grupper med ryttare som inte är så duktiga än. Inget konstigt med det.
Tror inte du läst, nivån ändras inte. Vi är flera i min grupp som ligger över, som hade klarat en annan typ av hoppning. Som jag ser det: de ändrar inte nivån i sina grupper, oavsett vilka personer den består av. Det de gör är att de flyttar upp individer. I grupp x gör man detta, detta och detta. Kalle ligger över målet, flyttas upp. DET är inte så att han får göra svårare, kalle kanske hade kunnat räkna galoppsprång, småsaker som går att ändra, men nej. Det görs inte. De ändrar inte upplägget, flyttar inte upp gruppen, de flyttar individer. Andra ridskolor har inriktning flytta gruppen och det tycker jag passar mig bättre. Jag är inte en person som går in i diskussioner med en ridlärare om var jag ligger etc. Det kanske är dumt men så är jag. Nu kanske jag talar lite emot mig själv här. Jag kommer ju göra det när jag ska börja rida på ett annat ställe men det är väl därför det passar mig bättre att rida där man har målet att gruppen flyttas upp. Men det är sån jag är.
 
Fast ... om folk flyttas upp när de är redo för att flytta upp, så flyttas de väl rimligen inte innan de är redo att flyttas upp och därmed är det inte orimligt att de inte får göra annat än det de behöver träna på.

Det är svårt att lära sig rida och det kan vara frustrerande att det tar tid, men från mitt perspektiv är det inte hjälpsamt att fokusera på vad man tycker att man "borde kunna".

Byt ridskola om det är det du vill, men det kan nog vara bra att vara lite juste mot både dig själv och nuvarande ridskolan och konstatera att det ibland inte är så lätt eller snabbt som man vill att det ska vara.
 
Så du tänker fortsätta rida på den första ridskolan men vägrar tala om för dina instruktörer att du är missnöjd? Det är bara du som förlorar på det, förstår du väl?
Hade du gjort det? Gör jag det, då kritiserar jag hela deras upplägg, så nej, det kommer jag inte göra och jag är inte den typen av person heller.
 
Fast ... om folk flyttas upp när de är redo för att flytta upp, så flyttas de väl rimligen inte innan de är redo att flyttas upp och därmed är det inte orimligt att de inte får göra annat än det de behöver träna på.

Det är svårt att lära sig rida och det kan vara frustrerande att det tar tid, men från mitt perspektiv är det inte hjälpsamt att fokusera på vad man tycker att man "borde kunna".

Byt ridskola om det är det du vill, men det kan nog vara bra att vara lite juste mot både dig själv och nuvarande ridskolan och konstatera att det ibland inte är så lätt eller snabbt som man vill att det ska vara.
Som jag märkt det, de som flyttas upp är de som har en dialog med ridläraren att de vill flyttas upp. Flera i min grupp ligger på nivån över och hade lött kunnat flyttas upp, hade de haft systemet att de flyttat upp gruppen, då hade denna gruppen inte varit på den nivån den är nu, men säger man inget, ja, då uppfattas det som att de är nöjda med den grupp de ligger på och det finns även personer som inte vill rida i högre grupper, de är nöjda med nivån i gruppen. Byter man grupp då ökar kraven, övningarna blir svårare etc. och alla vill inte det. Man är olika, man vill olika med sin ridning. En del vill utvecklas, en del är nöjda, och absolut kan man om man ligger på en nivå över anpassa vissa av (hopp)övnignarna, kommer det in en person i gruppen som kanske har ridit i 30 år och inte känner behov av att lära sig galoppera eller hoppa, då kan den ju rida på ett annat sätt, individanapssa dressyrövningarna men där är inte jag. Jag är inte på den nivån ännu att jag kan sånt. Alla är inte intresserade av att lära sig hoppa, de är nöjda med att upprätthålla sin nivån och då är denna grupp jättebra, där det inte är så avancerat. Det är många som säger att de tycker denna gruppen är bra MEN det är personer som har ridit länge. Vissa av övningarna är jättebra, om man ridit i 30 år och vill öva på detaljer, men har man inte ridit så länge så är det ingen bra grupp så ser jag det.
 
Senast ändrad:
Hade du gjort det? Gör jag det, då kritiserar jag hela deras upplägg, så nej, det kommer jag inte göra och jag är inte den typen av person heller.
Såklart. "Hej - du jag skulle gärna vilja ha mer feedback på mina lektioner så att jag vet vad jag gör bra/mindre bra. Finns det någon möjlighet för mig att avancera i grupperna? Jag känner att jag inte går framåt i min ridning." eller liknande. Måste man vara en viss typ av person för att säga det? :) Du betalar ju för dina lektioner, det är klart att du får ha åsikter.
 
Fast ... om folk flyttas upp när de är redo för att flytta upp, så flyttas de väl rimligen inte innan de är redo att flyttas upp och därmed är det inte orimligt att de inte får göra annat än det de behöver träna på.

Det är svårt att lära sig rida och det kan vara frustrerande att det tar tid, men från mitt perspektiv är det inte hjälpsamt att fokusera på vad man tycker att man "borde kunna".

Byt ridskola om det är det du vill, men det kan nog vara bra att vara lite juste mot både dig själv och nuvarande ridskolan och konstatera att det ibland inte är så lätt eller snabbt som man vill att det ska vara.
Som jag skrev, man flyttas när man har en dialog, man behöver själv lyfta det. Det finns personer som är nöjda med nivån och de som är det är de som ridit i 30 år typ.
 
Såklart. "Hej - du jag skulle gärna vilja ha mer feedback på mina lektioner så att jag vet vad jag gör bra/mindre bra. Finns det någon möjlighet för mig att avancera i grupperna? Jag känner att jag inte går framåt i min ridning." eller liknande. Måste man vara en viss typ av person för att säga det? :) Du betalar ju för dina lektioner, det är klart att du får ha åsikter.
Absolut, så kan man säga och det vet jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 071
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 020
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp