Som jag skrev, man flyttas när man har en dialog, man behöver själv lyfta det. Det finns personer som är nöjda med nivån och de som är det är de som ridit i 30 år, nu kanske jag var lite ironisk här, men har man det så går man inte i taket, för att vi knappt galopperar eller hoppar. Många, inte alla, är inte intresserade av att hoppa. Jag VET att det tar massa år att lära sig rida, men jag vet också att när jag ridit på den andra ridskolan så red jag samma övningar som de andra och jag hade inga problem att hänga med. Jag rider inte hästen i form osv, men man måste ju börja någonstans eller hur? man kommer ju till en punkt då man känner att nu är den här gruppen för lätt. Det är så jag känner och det är utifrån att jag vill något. Min ridning jag har ett mål, jag är inte en person som rider en gång i veckan och som sen är nöjd med det. Jag vill lära mig rida, komma vidare. Men jag kommer rida kvar, som sagt och parallellt, och jag får väl se hur jag gör angående att ta den diskussionen. Lutar nog mot att jag inte gör det .
 
Jag försöker inte kritisera dig, men för att se det från andra sidan. Tex galopbommar på böjt spår kräver en hel del av häst och ryttare om det ska göras på ett bra sätt. Hästarna går ett antal pass om dagen och de ska hålla i många år. Man undviker onödigt slitage på dem. Och galoppbommar på böjt spår när man inte kan rida hästen i hyfsat bra balans (i form, på tygeln eller vilket begrepp man nu vill använda) så är det i princip bara slitage på hästen. Du kanske tycker det ger dig något, men det kommer slita på hästen i onödan. Och hästarnas hälsa prioriterats över att du vill utmanas och testa på.
Ok. Tack för svar.
 
Jag förstår att det är supertrist. För din egen skull är det bra på att träna på att lyfta det med rätt person. Det kanske inte hjälper här, när du ändå bestämt dig för att byta, men du kommer hamna i fler situationer genom livet där det kommer underlätta för alla och inte minst dig själv att du säger "jag känner såhär, skulle du kunna göra såhär istället?"
 
Jag förstår att det är supertrist. För din egen skull är det bra på att träna på att lyfta det med rätt person. Det kanske inte hjälper här, när du ändå bestämt dig för att byta, men du kommer hamna i fler situationer genom livet där det kommer underlätta för alla och inte minst dig själv att du säger "jag känner såhär, skulle du kunna göra såhär istället?"
Förstår hur du tänker, men har inte den relationen med den personen att jag vil gå in i såna diskussioner.
 
Som jag skrev, man flyttas när man har en dialog, man behöver själv lyfta det. Det finns personer som är nöjda med nivån och de som är det är de som ridit i 30 år typ.
När du skriver såhär så ser ju jag (och jag tror att du också gör det) att det finns en väldigt uppenbar och enkel lösning på ditt problem. Men den lösningen vill du inte använda dig av.

Då får man helt enkelt behålla problemet man har.
 
När du skriver såhär så ser ju jag (och jag tror att du också gör det) att det finns en väldigt uppenbar och enkel lösning på ditt problem. Men den lösningen vill du inte använda dig av.

Då får man helt enkelt behålla problemet man har.
Spånar vidare på inlägget.

Jag finner det lite märkligt att starta en tråd o gnälla…när det finns en extremt enkel lösning. Jag förstår nog inte syftet med tråden alls.
 
När jag var yngre hade jag säkert också tyckt att det varit jobbigt med en sådan diskussion. Men- något som jag lärt mig genom åren är att om man tex tar lektioner i något så är kommunikation bådas ansvar dvs både elev och lärare. Man kan inte som elev ta för givet att ens lärare ska läsa ens tankar och förstå hur man vill ha det. För vissa elever vill ha mkt feedback och att det ställs höga krav. Medan andra inte vill ha någon feedback alls. Så det bästa är att man kan berätta om hur man vill ha det.

Det låter som din ridskola har berättat att de vill ha en dialog med eleverna eftersom du säger att man flyttas upp efter att man har tagit en diskussion. Om det är så det fungerar så är det ju så och då får man ju antingen acceptera det eller byta. För det kan ju då bli svårt för din ridlärare att förstå att du vill byta grupp eller ha mer avancerade övningar om det är så att man måste ta diskussionen själv och du inte gör det.

Sen är min erfarenhet att saker fungerar olika på olika ridskolor, det kan vara olika kulturer och olika syn på lärande etc. Jag har varit på vissa ridskolor där man knappt hoppade och andra där man hoppade högre och mer avancerade banor. Jag tror att man också måste förstå att det också kan vara skillnader i tex hästmaterial eller andra saker som också påverkar det. Att galoppera, hoppa etc är sånt som sliter och vissa ridskolor behöver därför vara försiktiga med det. Och det är också såna funderingar som jag tror att du behöver ha en dialog med din ridlärare för att kunna få svar på varför de gör på ena eller andra sättet.
 
Senast ändrad:
Förstår hur du tänker, men har inte den relationen med den personen att jag vil gå in i såna diskussioner.

Oj, och jag som 15 åring sa till min ridlärare på skarpen en lektion då jag kände att jag ville göra en övning annorlunda än vad hon ville tvinga mig att göra. Hästen var ny på ridskolan och rätt grön. Väldigt känslig. Ridläraren ville tvinga in den i samma mall som de erfarna ridskolehästarna men jag kände att det kommer inte gå. Iaf inte den dagen med mig på ryggen. Jag ville ge hästen mer tid att klara av övningen. Börja galoppera tidigare. Men ridläraren skrek och betedde sig. Så jag fräste till att nu gör jag det på mitt sätt! Sen gjorde jag det, övningen gick alldeles utmärkt med en lugn och nöjd häst. Ridläraren kom till mig efteråt och bad om ursäkt för att hon hade skrikit på mig och att jag hade haft rätt. Inga hard feelings alls från nåt håll!

Så jag hade inte haft nåt problem alls att prata vänligt med ridläraren och be om mer feedback eller fråga om det finns en annan grupp jag skulle kunna byta till. Och om ridläraren hade nekat en flytt till annan grupp hade jag frågat vad som fattas i min ridning. Vad jag behöver bli bättre på.
 
Hade du gjort det? Gör jag det, då kritiserar jag hela deras upplägg, så nej, det kommer jag inte göra och jag är inte den typen av person heller.
Du kan väl ta upp med ridläraren att du tycker att du kan mer och vill flyttas upp. Det är ju tydligen så alla andra gör?

Nu har jag förstått att du inte tycker de gör mer eller roligare i nästa grupp men eftersom du pratar så mycket om att rida kvar kan du väl lika gärna fråga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 071
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 020
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp