Misstag av veterinär?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kessy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 258
K

kessy

Har just nu en ponny på djursjukhuset som ska göras magutredning på. Hon hade kolik för några dagar sen och distriktsvet. var då ut och gav henne kramplösande i blodet. Nu har hon fått en jättereaktion på den sprutan, halsvenen är hård, svullen o öm och på djursjukhuset sa dom att detta kan hända om typ lite av det kramplösande medlet hamnar på "fel ställe". Hon ska nu behandlas för detta också med antibiotika o massage. Har någon annan här varit med om detta i samband med att hästen fått kramplösande spruta?? Jag tycker inte detta känns nåt kul, att hästen förutom sitt ursprungliga problem med magen, ska bli jättedålig av en spruta som hon fått av en veterinär........ :confused:

Sv: Misstag av veterinär?

:smirk: Även veterinärer är människor och har, liksom solen, sina fläckar..Det är lätt hänt, speciellt ute på fältet, att man penetrerar venen, alt. går för grunt och lite av innehållet i sprutan hamnar subkutant - dvs under huden istället för i blodet..Det är fullkomligt ofarligt eftersom kroppen så småningom "suger upp" det här och din häst lider inte speciellt av det här, möjligen känns det lite obehagligt? ;)

Nu är det ju faktiskt så att hon har jätteont, kan inte lyfta huvudet ens, och dom på djursjukhuset bedömde det som allvarligt...jag förstår också att man kan spruta fel av misstag, men det känns inte så kul att råka ut för det! Det är ju inte gratis heller, om man så säger...

:angel: * ujuj* kanske borde ha läst ditt inlägg lite nogare..Helt klart har vet. gått igenom ordentligt med kanylen vilket har gjort att det blivit en kraftig utgjutning. Hmmm- lite klantigt kanske..? Men du kan faktiskt rapportera det här till hans chef, vilket är ( om det är en distriktare) jordbruksverket eller ( om han är privat) vet.sambundet..då kan det också finnas en chans att du får igen dina utlägg för det här och när jag nu tänker på det så här..är det ju SJÄLVKLART att du ska ha det!! :idea:

Det finns ju andra som anmält veterinärer för tjänstefel så det kanske är ett alternativ om felet är mkt allvarligt.(Jag tycker dock inte veterinärer får göra såna fel, amn litar ju på att de kan sin sak)

En trombophlebit kan man få även vid en korrekt intravenös injektion även om risken är mkt större om man sprutar utanför.
PL

Ang ansvar så ligger ansvaret för behandlingen alltid på veterinären medans det ekonomiska ansvaret ligger hos arbetsgivaren, dvs en DV har SJV som arbetsgivare en klinikvet har kliniken som arbetsgivare o en privat är sin egen arbetsgivare o där går ansvarsförsäkringen in.
PL

Snälla, kan du förklara vad en trombo-phlebit (?) är för nåt och varför hästen kan få det fast sprutningen gjorts korrekt? Jag vill inte anmäla nån, det är ju bara det att man vill kunna lita på sina veterinärer!

Trombophlebit är en inflammation i ett blodkärl som oftast kommer pga av en skada i kärlet, alla injektioner i ett kärl innebär ju en skada.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 665
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej! Min mamma behöver råd. Hon har en boxertik på 7,5 år, som skadades i samband med lösspring i skogen. Direkt efteråt kunde vi se...
Svar
6
· Visningar
9 235
Senast: Kijona
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på... 2
Svar
29
· Visningar
7 730
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka