Mitt eller hästens fel???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare pott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 4 249
P

pott

För några veckor sen råkade jag ut för en "olycka": Jag hade varit medryttare i ca.2 månader och hästen hade råkat bli lite halt en dag.(vi visste inte av vad)Han fick lov att ställas i egen hage för att få lite lugn o ro.Efter några dagar åkte jag förbi och hälsade på honom i hagen.Jag stod o pratade på avstånd,då denna häst är svårfångad i hagen(utan havre)!Jag fick "lov" att komma fram några gånger o fick hälsa på han. :p Jag tyckte han verkade VÄLDIGT uttråkad,där han stod i sin ensamhet. :( Så jag försökte "umgås" me han lite o få hans uppmärksamhet genom att gå emot honom när han stod still och vända mig om med ryggen mot han när han gick sin väg.Han blev helt klart intresserad med spetsade öron o funderade på vad jag höll på me!Sen satt jag mig på huk,med ryggen vänd mot honom-läääänge o han bara stod o tittade på mig o funderade. ;) Sen gick jag fram o tog ett litet "häst-bus-skutt" mot han.Och detta tyckte han va SKITKUL!!!Han hängde på direkt o busade tillbaks! :D Så vi busade lite me varandra en liten,liten stund bara när: Helt plötsligt lägger hästen öronen bakåt,rusar fram med tänderna i högsta beredskap,rusar fram i galoppsprång,hugger tag över hela överarmen på mig biter tag som om han försökte knäcka armen av mig,skakar mig så hårt så jag flyger i backen,så det känns som hela knäskålen blir alldeles mosad näst intill!!! :eek: :cry: Ägarinnan TRODDE att hästen blivit misshandlad av förre ägaren.(detta visste jag när jag började hjälpa till me hästen)Hästen har alltid varit fruktansvärt nervös o osäker av sig.MEN han har ALLTID varit supersnäll i alla lägen förrut!!!Nu är min stora fråga: Gjorde JAG något fel när jag åkte förbi min sköthäst BARA för att hälsa på o gosa/umgås me han lite?!Gjorde JAG nåt fel under mitt "besök"?!Var detta mitt eller hästens fel??? :confused: :confused: :confused: :confused:
Ps.Jag fick en överarm som var dubbelt så stor som den andra och som var alldeles mörkblå/lila.Benet kunde jag inte stödja på överhuvudtaget på en hel vecka!Var och röntgade arm+knä: Det var inget brutet,som tur var!Det har gått ca.2 månader nu och överarmen är inte helt återställd efter svullnaden än och jag har fortfarande ont i knäet till o från från dag till dag!!! :cry: DS.

Sen gick jag fram o tog ett litet "häst-bus-skutt" mot han.Och detta tyckte han va SKITKUL!!!Han hängde på direkt o busade tillbaks!

skulle inte hästen ta det lugnt pga hälta? verkar inte vara någon speciellt bra lek för en halt häst som ska ta det lugnt.

Troligast uppfattade hästen ditt skuttande som om du tänkte attakera den. Men ska vara väldigt försiktig med sina rörelserr när man håller på med hästar som blivit slagna. De kan ta det som just ett försök till attack och då försvara sig.

Din fråga borde istället vara, vad blev fel? Istället för vem gjorde fel.

Men om det nu är så att det är någon som påstår att det var ditt fel att hästen högg dig så tycker jag snarae det var en olycka, precis lika stor som att man blir avslängd från en häst. Det hela berodde på missförstånd och att du inte läste av hästen riktigt rätt.

Nu är min stora fråga: Gjorde JAG något fel när jag åkte förbi min sköthäst BARA för att hälsa på o gosa/umgås me han lite?!Gjorde JAG nåt fel under mitt "besök"?!Var detta mitt eller hästens fel??? :confused: :confused: :confused: :confused:
Konstigt beteende att han anföll dig sådär tycker jag. MEN; jag rekommenderar att man ALDRIG busar med en häst på det sättet i hagen. Jag har själv varit frestad, men när hästar jag känner försöker busa när vi är i hagen eller när jag springer med dem o liknande säger jag åt dem att det inte är okej. Det är enligt min åsikt alldeles för stor risk att hästen i ett glädjesprång (alltså som "din" häst gjorde först innan den attackerade) råkar sparka mot mig och faktiskt kan knocka mig eller liknande.
Busa får mina hästar göra med varandra, men INTE när jag är med i sammanhanget. Liksom jag heller inte tillåter dem att bråka med varandra när jag är i närheten (i hagen).

Människan är ett rovdjur. Då du kan ha fått en skrämmande och hotande ställning/rörelse under lekens förlopp och hästen inte hittade nån utväg utan valde att gå till attack för att skydda sig själv. Tyvärr måste jag påstå att det var helt ditt eget fel!

Jag "busar" inte med hästar på det viset, vare sig dom har blivit misshandlade eller ej. Ett missförstånd kan få så stora konsekvenser. Men det vet du väl nu också?
Om det är ditt eller hästens fel, det spelar inte så stor roll, för det är iallafall du som får dra lärdom av det!

kan d inte ha vart att hästen blev så "uppe i leken" så han lekte med dej som på hästars vis? som dom leker med varann?
Kan ju cokså va, som de andra säger, att du gjorde en ställning under lekens lopp som han såg som hotande..

Men! vems fel det var? ingens fel. missförstånd händer ju så lätt, och man kan inte skylla på någon.

Jo,hästen visade inga tecken på hälta när han skrittade+trava runt lite i hagen INNAN jag gick in till han o började kela!Så jag tyckte att en LITEN "lek" inte skulle vara nån fara! :crazy:(förresten var det ingen planerad busning-utan det bara blev så,då han verkade lite intresserad/busig=vilket han var!)Och det var bara ett par skutt vi gjorde o precis när jag tänkte sluta (efter MAX 2 min) så anföll han... :(

VARFÖR jag fick den plötsliga idèen om att busa var bara pga att hästen min(som jag ägde för några år sen)och jag busade på detta vis VÄLDIGT ofta förr o vi båda ÄLSKADE att umgås på detta vis bortemellan!!! :love: Och nu hade jag och sköthästen fått rätt bra förtroede för varandra,så jag bara fick denna "buskänslan"-igen! MEN...Man lär sig av sina misstag!!! :o Och jag kommer ALDRIG busa med en häst på detta vis igen!!! :crazy:

vad synd om dig :cry:

:love:du menade ju bara väl

:)fler borde leka med sina hästar

men det finns en del det kan vara bra att känna till
hästen har ju sitt eget sätt att tänka och sina egna signaler
tror att hästen nånstans i leken uppfattade det som en dominanslek som den tog på allvar och att du ev missuppfattade de signalerna från honom INNAN anfallet

därmed ingens fel han är häst du människa å vi tänker olika

krya på dig

mvh rymdentusiasten :bump:

Nä, det gör du nog rätt i. Personligen tror jag inte det är bra att leka med dem på det viset. Även om du skulle kunna leka utan incidenter så har du ändå en risk när t ex en annan person ska ta in och hästen vill leka men personen är inte beredd, då kan det hända onödiga olyckor.

Tror inte det är bra att hästen ser människan som lekkamrat/leksak på det viset. Sen ska man ha roligt med sin häst men det finns andra sätt :)

Bus med hästar kan lätt gå överstyr, hästen blir uppspelt och reagerar inte riktigt på samma sätt som annars.

När de leker/busar så har de dålig uppfattning om att vi kanske väger en bråkdel av deras vikt. Deras betende är riktat mot en häst som säkert ligger i samma viktklass som de själva.

Jag skulle inte fundera så mycket på vems fel det var. Utan händan efter låta hästen få sitt bushumör stillat av de andra kamraterna i hagen.

Alla hästar har sina gamla instinkter kvar inom sig. Det ser man på olika sett!

En häst och människa leker ALDRIG på samma sett! Tror man sig kunna leka med ett stort djur på över 500 kg på det viset får man också ta konsekvenserna!

Dagens hästar ser väl knappst människor som rovdjur?

Ursprungsbeteendet finns kvar, det går inte att komma ifrån. Ävem om hästen levt länge med oss människor.

Männsikor ska inte "busa" med hästar - det är lätt det blir missförstånd. Vi ska vara den som leder flocken. Vara lugna, bestämda och konsekventa. Inte visa aggression som kanske det här busandet upplevdes av hästen.

En häst är en häst. Punkt.

Även om ursprungsbeteendet finns kvar, så ser knappast "våra" hästar oss som rovdjur... utan kan se oss som hot i vissa situationer, precis som de kan se andra flockmedlemmar...

Att vi skulle vara rovdjur i en häst som ser människor dagligen är ju knappast troligt..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 219
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: IngelaH
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025