P
pott
För några veckor sen råkade jag ut för en "olycka": Jag hade varit medryttare i ca.2 månader och hästen hade råkat bli lite halt en dag.(vi visste inte av vad)Han fick lov att ställas i egen hage för att få lite lugn o ro.Efter några dagar åkte jag förbi och hälsade på honom i hagen.Jag stod o pratade på avstånd,då denna häst är svårfångad i hagen(utan havre)!Jag fick "lov" att komma fram några gånger o fick hälsa på han.
Jag tyckte han verkade VÄLDIGT uttråkad,där han stod i sin ensamhet.
Så jag försökte "umgås" me han lite o få hans uppmärksamhet genom att gå emot honom när han stod still och vända mig om med ryggen mot han när han gick sin väg.Han blev helt klart intresserad med spetsade öron o funderade på vad jag höll på me!Sen satt jag mig på huk,med ryggen vänd mot honom-läääänge o han bara stod o tittade på mig o funderade.
Sen gick jag fram o tog ett litet "häst-bus-skutt" mot han.Och detta tyckte han va SKITKUL!!!Han hängde på direkt o busade tillbaks!
Så vi busade lite me varandra en liten,liten stund bara när: Helt plötsligt lägger hästen öronen bakåt,rusar fram med tänderna i högsta beredskap,rusar fram i galoppsprång,hugger tag över hela överarmen på mig biter tag som om han försökte knäcka armen av mig,skakar mig så hårt så jag flyger i backen,så det känns som hela knäskålen blir alldeles mosad näst intill!!!
Ägarinnan TRODDE att hästen blivit misshandlad av förre ägaren.(detta visste jag när jag började hjälpa till me hästen)Hästen har alltid varit fruktansvärt nervös o osäker av sig.MEN han har ALLTID varit supersnäll i alla lägen förrut!!!Nu är min stora fråga: Gjorde JAG något fel när jag åkte förbi min sköthäst BARA för att hälsa på o gosa/umgås me han lite?!Gjorde JAG nåt fel under mitt "besök"?!Var detta mitt eller hästens fel???
Ps.Jag fick en överarm som var dubbelt så stor som den andra och som var alldeles mörkblå/lila.Benet kunde jag inte stödja på överhuvudtaget på en hel vecka!Var och röntgade arm+knä: Det var inget brutet,som tur var!Det har gått ca.2 månader nu och överarmen är inte helt återställd efter svullnaden än och jag har fortfarande ont i knäet till o från från dag till dag!!!
DS.
Ps.Jag fick en överarm som var dubbelt så stor som den andra och som var alldeles mörkblå/lila.Benet kunde jag inte stödja på överhuvudtaget på en hel vecka!Var och röntgade arm+knä: Det var inget brutet,som tur var!Det har gått ca.2 månader nu och överarmen är inte helt återställd efter svullnaden än och jag har fortfarande ont i knäet till o från från dag till dag!!!