Mitt ex tar mitt barn!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 165
Sv: Mitt ex tar mitt barn!

Själv legat i vårdnadstist för 12 år sedan och minns det med obehag. Pappan var allt annat än sanningsenlig om olika saker och ting vilket gjorde att han "sköt sig i foten" lite. Vissa människor tror att ju mer de eldar på med skit desto bättre utgångsläge får de, tror de :mad: Håller man sig till sanningen och behåller lugnet så löser det sig troligen till slut åt det bästa, särskilt för barnet!

När man är mitt i det som du nu är så känns det som katastrofen är nära hela tiden. Soc. handl måste handla opartiskt under pågående utredning så om hon gjort ett hembesök hos pappan - ska inte du ha ett besök också? Brukar det inte vara två personer från soc som håller i ärendena ihop? Vi hade det.

Oftast dömer de till delad vårdnad trots att båda parterna strider om att få ensam vårdnad om barnet. Jag fick ensam vårdnad. Ska man ha delad så måste det finnas någon form av samförstånd.

Det brukar ligga den part till last som försvårat samarbetet kring barnet tidigare.

Bäst är ju ändå att ha en delad vårdnad i de flesta fall, det går inte att säga annat.

Om båda föräldrarna yrkar på enskild vårdnad och ingen på gemensam kan domstolen inte döma till gemensam vårdnad.

Oj då, det kanske är som du säger Görel, minnet sviker mig kanske där. Men jag är säker på att de båda damerna från soc hävdade att de kunde rekommendera tinget att döma till gemensam vårdnad och de påstod att det oftast blev så. Har det ändrats sedan det begav sig för min del eller har jag missat något i mitt tänk?

Att det oftast blev gemensam vårdnad stämmer, men domstolen kan inte döma till det om ingen av parterna yrkar på det.
Om båda föräldrarna bara yrkar på enskild vårdnad och ingen på gemensam i andra hand kan domstolen bara döma till enskild vårdnad för en av föräldrarna. Det går inte att döma till något som ingen yrkar på.

Jag har tyvärr inte fått möjligheten att läsa dina andra inlägg om denna tvist. Har du länk till dem?

Det är alltid lika trist och hemskt när det går så här långt. En nära släkting är i en liknande situation, men jag hoppas att det aldrig går så här långt för allas skull. Det är ju så oerhört frustrerande att inte kunna kommunicera plus att det inkluderar ett barn.

Håll ut och håll lugnet!
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka