Mitt föl har problem med ena bakbenet...

P

Pacific ocean

Hej!

För ungefär 5 dagar sedan så märkte jag att mitt föl hade två sår på ena bakknät. Ena var precis på hasen och det andra var lite längre ner på skenan. Jag rengjorde det och lät det vara eftersom han varken var varm eller svullen. Dagarna gick och såren läkte hur fint som helst. Inte heller då var han varm eller svullen.

Idag har saker och ting dock förändrats totalt då han är svullen i hela benet ända nerifrån hoven upp till strax ovanför hasen. Has"knölen" är helt vätskefylld och han är även väldigt varm i hela benet. Ont har han eftersom han ibland tar upp det benet och står på tre bara, speciellt om jag har känt igenom det benet. Jag har försökt få tag i en massa veterinärer som är under jour, men ingen svarar eller ringer upp efter att jag lämnat meddelande på deras telefonsvarare. Vad tror ni att det kan vara? Vad hade ni gjort? Tycker ni att han ska få stå kvar inne imorgon tills jag fått tag i någon veterinär?

Nu ångrar jag att jag inte tog något kort på det så att ni alla kunde se mer exakt, men han är rejält svullen så jag är verkligen jätteorolig över min lilla bebis :(
 
Sv: Mitt föl har problem med ena bakbenet...

Låter som lymfangit så fortsätt att jaga veterinärer. Om det är det så behöver han medicin och behandling av veterinären så fort som möjligt.
Medans du vänatar så kolla tempen på honom.
 
Sv: Mitt föl har problem med ena bakbenet...

Skulle tro att det är en reaktion som kommit i efterhand, brukar bli så när det är blött och lerigt att de först läker men den blöts sårskorpan upp och då kommer lymfangiten.

Lägg spritomslag på hela benet ända nerifrån och upp till hasen. Tempa och håll koll på så inte fölet får feber. Försök få ut veterinär i morgon när det är vardag, borde vara enklare. Fölet kan behöva antibiotika, men ibland räcker det faktiskt med omslag några nätter (om de inte har feber).
 
Sv: Mitt föl har problem med ena bakbenet...

Bara inte leden på nåt vis är inblandad.. Jaga du vet.! Aldrig kul med sår i led-regioner, särskilt inte på fölisar!
 
Sv: Mitt föl har problem med ena bakbenet...

Nu har det gått ett tag men jag tänkte ändå berätta hur allt gick :)
Den enda veterinär jag fick tag på under jour var en av veterinärerna på strömsholm. När jag väl fick tag på henne hade Pacific nästan 40 grader i temp, blockhalt och allmänt sänkt så vi åkte in akut. Veterinären tyckte inte att det såg nå vidare ut så hon ville ha kvar honom åtminstonde två dagar på kliniken.

Varbölder bildades på nytt om och om igen och 2 dagar på kliniken blev till 8 dagar. Nu har jag äntligen fått hem min älskling som ska ha boxvila till såret har läkt helt och därefter ska han vara i sjukhage i 2 veckor. Jag är inte världens bästa på det här med bandagering men veterinären gick igenom hur man gjorde så att jag hoppas att det kommer att gå bra :)

Tack för era svar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 353
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 642
Senast: Glimm
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 490
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp