Halt unghäst med "läkt" karpaltunnelsyndrom men fortfarande halt och snubblar och tappar bakbenet

Glimm

Trådstartare
Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel knäledsinflammation fram som han behandlades för. Ingen reaktion bak på böjprov men hästen har en gammal muskelskada i baklåret som jag inte har en aning om vad som hänt för hästen har gått hos uppfödaren på hingstbete och hon påstår hon inte märkt något. Men mycket ärrvävnad. På åb var hästen fortfarande halt hf men veterinären lyckades inte släcka hältan så remiterade till klinik för att kontrollera bogen. Den veterinären hittade en massa gammal ärrvävnad i bogen men också ett skadat retinakel och en svullen karpaltunnel i vänster framknä. Hästen vilades från september till mars för att retinaklet skulle läka och för att vi skulle försöka undvika operation av karpaltunneln. Vid åb var hästen ohalt på rakt spår, men fortfarande en aning halt på böjt men mycket bättre. Ultraljudet visade att retinaklet var så gott som läkt och karpaltunneln var inte längre svullet. Hästen skulle nu sättas igång för att se om han höll för ridning annars skulle det kanske bli operation av tunneln. Nu har vi skrittat en månad ungefär men hästen har inte känts helt ren, blir bättre efter typ 10-15 minuter men han är snubblig fram och har gått ner på knäna ett par gånger, han tappar ena bakbenet också i början på ridturen. Tror nu att det kanske är bak det huvudsakliga problemet sitter och att knäproblemen fram är sekundära. Skadan de hittade är en överansträngningsskada enligt vet och han förstår inte hur en häst som är riden några veckor kan ha fått den. Har nu lyckats fånga på film när han liksom släpar vänster bakben efter sig och det känns som han trampar ner i en djup grop när det händer. Hästen är inte kollad bak överhuvudtaget eftersom han inte reagerar på böjprov bak, har bara varit fokus på hf knä. Är ganska uppgiven att han aldrig blir bra, han är 5 nu och i princip bara insutten och har varit halt sedan dess och nu börjar jag tro han är körd för all framtid. Ska ringa kliniken efter påsk men tror att operationen kanske är onödig om vet inte hittat det verkliga felet. Han tar enligt equiterapeuten kortare steg med vänster bakben men vet viftade bort det helt. Jag tycker han är stel i hela bakpartiet.
 
Kollade man bogleden? Kanske värt att rtg halskotpelaren + bogen om det inte är gjort? Ryggen också såklart.
Jag skulle också överväga att testa en annan veterinär. Jag är generellt emot att byta om man inte är direkt missnöjd, men i det här fallet så känns det ju som att det kan finnas en god chans att din veterinär missar något som en annan skulle se/hitta.
Jag har en norr om stockholm jag gärna rekommenderar, hon räddade vår ponny genom att hitta en bogledsinflammation som ingen hittat under de fyra (!) år han krånglat med hältor till höger och vänster.
 
Kollade man bogleden? Kanske värt att rtg halskotpelaren + bogen om det inte är gjort? Ryggen också såklart.
Jag skulle också överväga att testa en annan veterinär. Jag är generellt emot att byta om man inte är direkt missnöjd, men i det här fallet så känns det ju som att det kan finnas en god chans att din veterinär missar något som en annan skulle se/hitta.
Jag har en norr om stockholm jag gärna rekommenderar, hon räddade vår ponny genom att hitta en bogledsinflammation som ingen hittat under de fyra (!) år han krånglat med hältor till höger och vänster.
Både bogleden och halskotpelaren är röntgade utan anmärkning
 
Både bogleden och halskotpelaren är röntgade utan anmärkning

Är de även ultraljudade? Har haft en häst som tappade ena bakbenet med jämna mellanrum som tillslut visade sig ha förändring på halskotpelare samt bogledsinflammation. Inget syntes på röntgen utan bara ultraljud.

Nuvarande häst tappar också ena bakbenet och där har man hittat pålagringar i SI- leden. Kanske också värt att kolla upp på din häst?
 
Är de även ultraljudade? Har haft en häst som tappade ena bakbenet med jämna mellanrum som tillslut visade sig ha förändring på halskotpelare samt bogledsinflammation. Inget syntes på röntgen utan bara ultraljud.

Nuvarande häst tappar också ena bakbenet och där har man hittat pålagringar i SI- leden. Kanske också värt att kolla upp på din häst?
Ja.. jag tror inte vi såg något på rtg på vår bogled, utan det var bedövningen som visade var det satt..

TS: kollar och kollar på filmen.. synd att det händer i en så tokig vinkel, svårt att se.. Men jag skulle nog som sagt ändå testat en annan vet, och gärna någon som har samarbete med ET eller liknande som kan vara där samtidigt. Det kan vara guld värt.
 
Så som din häst hakar på sista filmen (jag lyckas inte se den första) gör min häst med pålagringar i SI -led. Den är även behandlad för bogledsinflammation. Jag är dock inte säker på att det är hela sanningen utan tror att det är mer att finna på återbesöket. Så jag får följa din tråd och se om det hittas någon förklaring på din häst.

Det var ultraljud av halskotpelaren jag tänkte på, där räckte det inte med röntgen på min förra häst som tappade ena bakbenet.
 
Ja.. jag tror inte vi såg något på rtg på vår bogled, utan det var bedövningen som visade var det satt..

TS: kollar och kollar på filmen.. synd att det händer i en så tokig vinkel, svårt att se.. Men jag skulle nog som sagt ändå testat en annan vet, och gärna någon som har samarbete med ET eller liknande som kan vara där samtidigt. Det kan vara guld värt.
När jag kör filmen i ultrarapid på datorn ser jag hur han inte får med sig benet alls, det är helt rakt utsträckt bakåt bakom honom när det redan borde vara i luften för länge sedan och när det sedan "släpper" gör det det med ett ryck. Han står jättekonstigt med bakbenen ibland kan vrida dem 90 grader utan problem så han verkar överrörlig, fast det är ju islandshästar ofta.
 
När jag kör filmen i ultrarapid på datorn ser jag hur han inte får med sig benet alls, det är helt rakt utsträckt bakåt bakom honom när det redan borde vara i luften för länge sedan och när det sedan "släpper" gör det det med ett ryck. Han står jättekonstigt med bakbenen ibland kan vrida dem 90 grader utan problem så han verkar överrörlig, fast det är ju islandshästar ofta.
Patellaupphakning då?
 
När jag kör filmen i ultrarapid på datorn ser jag hur han inte får med sig benet alls, det är helt rakt utsträckt bakåt bakom honom när det redan borde vara i luften för länge sedan och när det sedan "släpper" gör det det med ett ryck. Han står jättekonstigt med bakbenen ibland kan vrida dem 90 grader utan problem så han verkar överrörlig, fast det är ju islandshästar ofta.

Exakt så gör min häst med måttliga pålagringar i SI led. Benet låser sig rakt bakåt innan hon liksom lyckas rycka loss det. Sker ofta när det är nedförsbacke. Men jag har precis som du funderat på att det även är patellaupphakning på min häst , men tyvärr ännu inte fått någon veterinär att nappa på att kolla det närmre. Så jag tycker definitivt att du ska försöka få patellaupphakning kollat.
 
Min hade pålagringar å inflammation i SI-lederna samt inflammation i musklerna runt länden, när hon började tappa bakbenen, stapla fram å blev väldigt orörlig i länd å bakben.

Även när man red å på något vis kom när de onda partiet uppe på ryggen i en rörelse så kunde hon tappa bakbenen ordentligt.
 
Senast ändrad:
På filmen rör den sig bedrövligt med bägge bak.
Hade kollat upp hästen på annan klinik.
Vad menar du med bedrövligt? Kollat massor med videos på skrittande islandshästar nu och många går likadant. Kan du precisera vad som ser fel ut så jag kan påtala det för veterinären. Denna veterinären är van vid islandshästar och anses vara väldigt duktig på att se rörelsestörning på dem men han sa inget om bakdelen. Jag tycker ju själv han ser lite struttig ut.
 
Knäledsproblem (bak alltså) kan vara svåra att hitta med böjprov. Ultraljuda knäna. Mycket av det du beskriver syns även vid knäledsinflammtion. Och hästen rör sig enligt mig utan att vara insatt i islandshästar stelt och låst bak.
 
Vad menar du med bedrövligt? Kollat massor med videos på skrittande islandshästar nu och många går likadant. Kan du precisera vad som ser fel ut så jag kan påtala det för veterinären. Denna veterinären är van vid islandshästar och anses vara väldigt duktig på att se rörelsestörning på dem men han sa inget om bakdelen. Jag tycker ju själv han ser lite struttig ut.

Håller med Alex, den ser spänd och struttig ut. Nu är jag inte jätteinsatt i islandshästar men ingen som är frisk har rört sig sådär.
 
Tycker det ser ut som en typisk väldigt svag unghäst med patellaproblemtik. Hade det varit min häst (har gått igenom en lång historia med exakt den problematiken, så har hunnit tänka igenom 100 olika scenarion vad jag kunde gjort bättre), så hade jag börjat med att under en månad eller två försökt stärka upp hästen själv. Gå med den i backar, offroad i skogen, gå massor av bommar (ha som mål att den går över 100 bommar/dag), vattenträna om du har möjlighet.

Självklart ska du åka in till klinik om allt känns hemskt, och det är naturligtvis supervanskligt att ta råd från nån över nätet som säger att du ska träna din häst som inte känns eller ser helt fräsch ut. Men OM det är patellahakningar, vilket den har alla teckan på är det enbart träning som hjälper. Leden måste stabiliseras och den blir bara stabil av muskler. Vila kommer göra hästen sämre, men det är också väldigt påfrestande för en som ägare att pressa sin häst som en ser har ont. Det är väl värt att diskutera detta med veterinär och sätta den på igångsättningsplan med smärtstillande tex.
 
Tycker det ser ut som en typisk väldigt svag unghäst med patellaproblemtik. Hade det varit min häst (har gått igenom en lång historia med exakt den problematiken, så har hunnit tänka igenom 100 olika scenarion vad jag kunde gjort bättre), så hade jag börjat med att under en månad eller två försökt stärka upp hästen själv. Gå med den i backar, offroad i skogen, gå massor av bommar (ha som mål att den går över 100 bommar/dag), vattenträna om du har möjlighet.

Självklart ska du åka in till klinik om allt känns hemskt, och det är naturligtvis supervanskligt att ta råd från nån över nätet som säger att du ska träna din häst som inte känns eller ser helt fräsch ut. Men OM det är patellahakningar, vilket den har alla teckan på är det enbart träning som hjälper. Leden måste stabiliseras och den blir bara stabil av muskler. Vila kommer göra hästen sämre, men det är också väldigt påfrestande för en som ägare att pressa sin häst som en ser har ont. Det är väl värt att diskutera detta med veterinär och sätta den på igångsättningsplan med smärtstillande tex.
Hästen har stått i liten sjukhage i ca 7 månader för att retinakelskadan skulle läka ut så otränad är han verkligen.
 
@Glimm Ja precis. Och i samband med vila kommer patellaproblematiken fram än mer. Min med patellaproblem (luxation bb) opererades för förändringar i båda bakknäna, vilket i efterhand tror berodde på en primärskada vi aldrig hittade. Efter op blev det mycket vila och det gjorde i sin tur att luxationerna gjorde bakknäna så instabila att han hakade fast ordentligt och hade väldigt ont. Men han kunde ju inte tränas heller för att lederna behövde läka, det blev ett moment 22 med dödlig utgång tyvärr. Han var dock som alra fräschast och bäst när jag tränade som jag beskrev.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 297
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 878
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp