Halt unghäst med "läkt" karpaltunnelsyndrom men fortfarande halt och snubblar och tappar bakbenet

Uppdatering, var hos veterinären igår. Han såg bättre ut i sin karpaltunnel på ultraljudet så det har inte försämrats alls, tvärtom. Markerade inte alls på böjprov varken fram eller bak. Hakningen var det bara att träna bort och inget man åtgärdade ändå enligt vet och hans "hälta" kunde vara en rörelsestörning som när han blev mer rak borde försvinna. Vet ville jag skulle lämna på träning till en islandshästtränare en månad och se om han blev sämre då operation kanske var det vi skulle satsa på i så fall. Han tyckte inte han såg konstig ut bak förutom att han behöver träning och muskler. Tänker inte lämna iväg, han blev ju halt sist på träning när han tydligen reds i en liten roundpen mestadels. Skönt det såg bättre ur men känns lite goddag yxskaft.
 
@Glimm konstaterades alltså bogfynden/diagnosen med ultraljud gällande bogen ? :confused:

Mig veterligen så är det jättesvårt gällande bog att verkligen diagnosticera då det är väldigt djupt man måste in . UL funkar sällan utan det blir ofta otroligt djupgående med scint etc .

Oavsett vad som är felen med din häst ställer jag mig tveksam när den är 5 år och bara riden typ 15 gånger ...:confused:
 
Senast ändrad:
Uppdatering, var hos veterinären igår. Han såg bättre ut i sin karpaltunnel på ultraljudet så det har inte försämrats alls, tvärtom. Markerade inte alls på böjprov varken fram eller bak. Hakningen var det bara att träna bort och inget man åtgärdade ändå enligt vet och hans "hälta" kunde vara en rörelsestörning som när han blev mer rak borde försvinna. Vet ville jag skulle lämna på träning till en islandshästtränare en månad och se om han blev sämre då operation kanske var det vi skulle satsa på i så fall. Han tyckte inte han såg konstig ut bak förutom att han behöver träning och muskler. Tänker inte lämna iväg, han blev ju halt sist på träning när han tydligen reds i en liten roundpen mestadels. Skönt det såg bättre ur men känns lite goddag yxskaft.
När man får diagnos/råd som magkänslan inte riktigt vill acceptera, så tycker jag att det är bra att kolla upp på ytterligare klinik.
 
Uppdatering, var hos veterinären igår. Han såg bättre ut i sin karpaltunnel på ultraljudet så det har inte försämrats alls, tvärtom. Markerade inte alls på böjprov varken fram eller bak. Hakningen var det bara att träna bort och inget man åtgärdade ändå enligt vet och hans "hälta" kunde vara en rörelsestörning som när han blev mer rak borde försvinna. Vet ville jag skulle lämna på träning till en islandshästtränare en månad och se om han blev sämre då operation kanske var det vi skulle satsa på i så fall. Han tyckte inte han såg konstig ut bak förutom att han behöver träning och muskler. Tänker inte lämna iväg, han blev ju halt sist på träning när han tydligen reds i en liten roundpen mestadels. Skönt det såg bättre ur men känns lite goddag yxskaft.
Eller så lämnar du iväg för vattenträning, ingen ridning men kan sättas igång på ett mer skonsamt sätt.
 
Eller så lämnar du iväg för vattenträning, ingen ridning men kan sättas igång på ett mer skonsamt sätt.
Jag har mycket bra erfarenhet av just vattenträningen, den är enkel att anpassa efter behov, träningen blir skonsam men effektiv. Vår häst åker iväg med jämna mellanrum, sista gången gav en jättefin rygg. För mig som ryttrare har det blivit enklare att förvalta, än det var att bygga upp. Utan ryttare kunde han koncentrera sig på att jobba i den form som blev enklast i vatten, men den som även blev den mest korrekta arbetsformen.
 
Jag har mycket bra erfarenhet av just vattenträningen, den är enkel att anpassa efter behov, träningen blir skonsam men effektiv. Vår häst åker iväg med jämna mellanrum, sista gången gav en jättefin rygg. För mig som ryttrare har det blivit enklare att förvalta, än det var att bygga upp. Utan ryttare kunde han koncentrera sig på att jobba i den form som blev enklast i vatten, men den som även blev den mest korrekta arbetsformen.

Vattenträning kan vara jättebra om man inte har möjlighet till någon som är bra på att träna dem för hand.
Dock beror effekten av vattenträningen på vem som sköter det. Man måste kunna läsa hur de rör sig och veta exakt mäng vatten som ger bäst träning för individens problem. Tyvärr kan inte så många det.
Bäst resultat får man om de först står på vibrationsplatta.
 
Vattenträning kan vara jättebra om man inte har möjlighet till någon som är bra på att träna dem för hand.
Dock beror effekten av vattenträningen på vem som sköter det. Man måste kunna läsa hur de rör sig och veta exakt mäng vatten som ger bäst träning för individens problem. Tyvärr kan inte så många det.
Bäst resultat får man om de först står på vibrationsplatta.
Ja nu förutsätter jag att kontakt med de som ansvarar, även har kontakt med annan vårdpersonal vilket de jag anlitar har. Det är oerhört viktigt att träningen anpassas efter individen och dess nivå, vattenmängden ställs ju enkelt om och för den som är insatt så ser de ju direkt om det inte fungerar.
 
Ja nu förutsätter jag att kontakt med de som ansvarar, även har kontakt med annan vårdpersonal vilket de jag anlitar har. Det är oerhört viktigt att träningen anpassas efter individen och dess nivå, vattenmängden ställs ju enkelt om och för den som är insatt så ser de ju direkt om det inte fungerar.

Om de har öga. Det finns anläggningar som inte haft så bra resultat direkt. Så man får välja med omsorg.
 
@Glimm konstaterades alltså bogfynden/diagnosen med ultraljud gällande bogen ? :confused:

Mig veterligen så är det jättesvårt gällande bog att verkligen diagnosticera då det är väldigt djupt man måste in . UL funkar sällan utan det blir ofta otroligt djupgående med scint etc .

Oavsett vad som är felen med din häst ställer jag mig tveksam när den är 5 år och bara riden typ 15 gånger ...:confused:
@Glimm konstaterades alltså bogfynden/diagnosen med ultraljud gällande bogen ? :confused:

Mig veterligen så är det jättesvårt gällande bog att verkligen diagnosticera då det är väldigt djupt man måste in . UL funkar sällan utan det blir ofta otroligt djupgående med scint etc .

Oavsett vad som är felen med din häst ställer jag mig tveksam när den är 5 år och bara riden typ 15 gånger ...:confused:
Hittades inget i bogen. Hans skada han vilat ifrån satt i knäet och den fanns ju så det är ju rätt diagnos. Men undrar ju om det bara är det som spökat.
 
Hittades inget i bogen. Hans skada han vilat ifrån satt i knäet och den fanns ju så det är ju rätt diagnos. Men undrar ju om det bara är det som spökat.

Fast jag undrade mest utifrån det du skrev om att bogen röntgats och ultraljudats. Jag har fattat att inget hittades ;)

Det brukar som sagt vara väldigt svårt att "se" något i bogen som jag varit inne på tidigare kommentar . Därav reflektionen .

Oavsett så känns hela problematiken rätt trist, som reflekterat tidigare, med tanke på att hästen inte blivit belastad öht och ändå har dessa problem .
 
Nu har hästen ridits ute i skogen rakt fram först i skritt och sedan har jag lagt in lite trav. Hästen har inte känns helt hundra men jag har inte känns han blivit sämre heller så vi har stretar på. För några veckor sedan började han självmant tölta och den var ganska ren konstigt nog. Har efter det lagt till små töltsträckor, mest övergångar för att träna upp styrkan. Han tappar ofta bakbenet just när han går i tölt. Har nu märkt att han haltar i tölten ( är bättre på att känna i tölt än trav) och det har ökat, igår var han halt i alla gångarter och lika halt på böjt spår som när vi åkte till klinik första gången för ett år sedan. Jag upplever det som vänster bak i tölten och det är där han hakar men vet har ju bara sagt det sitter fram eftersom han inte reagerar på böjprov bak alls. Han var även sur när jag skulle kratsa bakhovarna igår. Vad tusan är detta? Ringt kliniken men inte kommit fram förmodligen semesterstängt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 335
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
2 880
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp