Mitt lilla sto - svårfödd

H

hailittoh

Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny analys. Har alltid haft problem med att hålla hullet på mitt 10 åriga travarsto. Men fick hjälp förra gången med att räkna ihop en foderstat istället och hon har varit i mkt fint hull, och jag är orolig att hon ska gå ner sig nu igen. Så jag vore enormt tacksam för hjälp och förslag!

Hästen rids ut dagligen, tränas dressyr en gång i veckan och hoppning en dag i veckan. Som sagt svår att hålla i bra hull, är dock i bra hull nu. Hon har haft korsförlamning en gång och ska därför inte äta stora mängder av havre, kraft och liknande som innehåller stärkelse. Medan t ex betfor är bra, enligt vet. Hon står på halm som hon äter ngt lite av.

Har ej värdena på det gamla silaget, men hon åt iaf :
13 kg hö
0.25 kg havre
1 kg betfor
80 g miner vit

Och det gav en kvot på:
MJ 102
Smrp/MJ 6,64
Just nu har jag kvar samma foderstat, hon äter alltså 13 kg silage, men lämnar lite.

Torrsubstans 53 %

Smältbart råprotein 46 g/kg foder

Energi, foder 5.5 MJ/kg foder

Ca 27 g/kg foder

P 1.4 g/kg foder

Mg 0.8 g/kg foder

K 12.1 g/kg foder

SÅ otroligt tacksam för hjälp så jag inte vet hur man räknar på detta och jag är orolig för att min häst återigen ska tappa i hull.:bow:
 
Sv: Mitt lilla sto - svårfödd

hailittoh skrev:
Har ej värdena på det gamla silaget, men hon åt iaf :
13 kg hö
0.25 kg havre
1 kg betfor
80 g miner vit

Och det gav en kvot på:
MJ 102
Smrp/MJ 6,64
Just nu har jag kvar samma foderstat, hon äter alltså 13 kg silage, men lämnar lite.
Den foderstaten med det nya hösilaget ger bara knappt 80 Mj med en kvot på 8,25. Vill du komma upp i samma Mj som tidigare så måste du alltså lägga till något... Men vad?

Hon lämnar redan silage så det kanske inte är läge att öka det. Hur är hon på den kraftfodergiva du ger? Kvoten är redan relativt hög så du behöver ju inte tänka på något proteinrikt som lucern. Lite olja kanske? Nja då får du ge 0,6 kg och det är ok enligt rekommendationerna om max 75-100 gram/100 kg häst och fodertillfälle om du delar det på minst 2 ggr/dag men vad säger magen?

Du skulle kunna ge nästan precis vad som helst som hästen tycker om i kraftfoderväg kombinerad med olja för att få foderstaten till de gamla värdena. Vill du att jag ska fortsätta räkna får du PM:a vilka fodermedel du vill använda så fortsätter vi via PM.
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 749
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
585
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp