Få upp fullblod i hull?

Förlåt! Hade skrivit fel i tråden. Det ska vara 64 gsmrp och inte 45. Förstår förvirringen. Men om jag ger mer hösilage äter han inte upp det. Nu går de dessutom längre i hagarna och får sin middag ute istället så äter han hellre gräset (trots att det är typ jättejättekort). Om jag ger mer kraftfoder så äter han ju såklart upp det men det finns ju också en risk i att ge för mycket. Han har dessutom en större tendens att få kolik och det är inget jag vill chansa på. Enligt Pavo som som sagt kom och hjälpte oss med fosterstat på plats menade att han fick 200% mer energi än vad han behövde. Alltså tillräckligt för att han borde kunna hålla vikten, men nu gör han ju inte det. Ger jag för mycket protein för att han ska kunna ta upp det? Han får mycket fibrer och bra med mineraler så magen bör fungera som den ska. Veterinär kommer som sagt ut på onsdag, är det något jag bör fråga om?
En del hästar följer tabellerna, en del inte. Det man får göra är att testa sig fram tills man hittar en nivå som är lagom för hästen. Du kan nog strunta i vad Pavo sagt, de kan ju inte veta exakt vad din häst behöver utan utgår från tabellbehov.

Om du kan leta fram siffrorna på vad han har fått totalt (gsmrsp och mj) så kan vi nog hjälpa dig bättre. Nu är det svårt för oss att ge råd.
Förmodligen ligger hans behov över tabellbehovet och du behöver öka. Men exakt vad du ska öka och hur mycket är svårt att säga när vi inte vet vad han har fått innan.

Det finns många svårfödda hästar som inte är så hungriga som man skulle önska. Man får ge så mycket hösilage/hö man kan och sedan komplettera på annat sätt. Det är inte farligt sålänge man vet vad man gör😊
Ibland kanske hästen också kan behöva gå in lite tidigare om den inte hinner äta annars.
 
Förlåt! Hade skrivit fel i tråden. Det ska vara 64 gsmrp och inte 45. Förstår förvirringen. Men om jag ger mer hösilage äter han inte upp det. Nu går de dessutom längre i hagarna och får sin middag ute istället så äter han hellre gräset (trots att det är typ jättejättekort). Om jag ger mer kraftfoder så äter han ju såklart upp det men det finns ju också en risk i att ge för mycket. Han har dessutom en större tendens att få kolik och det är inget jag vill chansa på. Enligt Pavo som som sagt kom och hjälpte oss med fosterstat på plats menade att han fick 200% mer energi än vad han behövde. Alltså tillräckligt för att han borde kunna hålla vikten, men nu gör han ju inte det. Ger jag för mycket protein för att han ska kunna ta upp det? Han får mycket fibrer och bra med mineraler så magen bör fungera som den ska. Veterinär kommer som sagt ut på onsdag, är det något jag bör fråga om?
Jag tycker inte du ska ge så mycket protein, eller rättare sagt, balansen mellan energi och protein behöver troligtvis bli bättre. Var kommer överskottsproteinet ifrån? Är det grovfodret eller kraftfodret? Om det är kraftfodret så kan det vara lämpligt att byta mot ett kraftfoder med lägre proteininnehåll i förhållande till energin (låg kvot). Lägg in dina värden i Hästsveriges foderstatsberäkningsprogram så kan du laborera mellan olika sorters kraftfoder (man får lägga in "eget foder" och stoppa in värdena för de kraftfodren och höet du vill testa med). Det programmet är också gjort för tabellhästen, men jag tycker man får en bättre överblick över vilka foder man ska undvika för att få en vettig balans som passar för sin häst.

Veterinärens uppgift är att utesluta andra orsaker till hästens viktnedgång. Foderstater är inte deras grej i allmänhet (de har mycket liten utbildning inom det området).
 
Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och 200% mer energi, men trots det vill han inte gå upp. Han får även Speedibeet och mineraler som ska täcka hans behov och vi har fått hjälp med fosterstat av Pavo men då gick han bara ner trots att jag följde den till punkt och pricka. Han får ca 14 kg hösilage som ska täcka hans behov även om jag skulle ge bara det. 9,4 MJ/kg, 45 g råprotein/kg foder och kvoten blir 6,72. Jag känner att det är någonting som inte stämmer men har ingen aning om vad det kan vara. Han är 18 år, 175 cm men har alltid varit såhär sedan jag har vetat om (6 år). Pigg och glad, äter (nästan) alltid, fullblod, jättesnäll och visar inga täcken på smärta. Hade 150 epg liten och/eller stor blodmask, normala blodvärden (dock taget för 1,5 år sedan). Är detta normalt eller kan det bero på någon sjukdom? Jag vet att fullblod oftast är lite tunnare men detta känns väldigt extremt.
Jag har haft många kunder som överfodrat hästarna med fel sorts foder. De har när man dragit ner på överskott av protein och stärkelse kunnat lägga på sig vikt av den betydligt lägre givan av ett för hästen mer passande foder.
Vissa av dem har behövt en kur ett bra mag- och tarm-preparat IOM att matsmältningssystemet varit rätt pressat.
Riskliolja är också kanon till dessa hästar. Dels ger det många kalorier IOM att det är en olja. Den har den också en naturligt anabol effekt och ger ökad muskeltillväxt tack vare att den innehåller gamma-oryzanol. Gamma-oryzanol motverkar också magsår och är veterinärt registrerad och använd som aptitstimulerande i många länder. Då kan man i många fall få i även en kinkig häst mer grovfoder. Och det är ju kanon för en tunnis som haft magsår.
 
Kan hästen inte gå på gräs på heltid? Det är det jag tycker fungerar bäst på min som lätt tappar hull över vintern.
 
Jag har haft många kunder som överfodrat hästarna med fel sorts foder. De har när man dragit ner på överskott av protein och stärkelse kunnat lägga på sig vikt av den betydligt lägre givan av ett för hästen mer passande foder.
Vissa av dem har behövt en kur ett bra mag- och tarm-preparat IOM att matsmältningssystemet varit rätt pressat.
Riskliolja är också kanon till dessa hästar. Dels ger det många kalorier IOM att det är en olja. Den har den också en naturligt anabol effekt och ger ökad muskeltillväxt tack vare att den innehåller gamma-oryzanol. Gamma-oryzanol motverkar också magsår och är veterinärt registrerad och använd som aptitstimulerande i många länder. Då kan man i många fall få i även en kinkig häst mer grovfoder. Och det är ju kanon för en tunnis som haft magsår.
Vart kan man köpa riskliolja? Googlade men vet inte om man kan ge sådana som är gjorda för människor. Tänker att det kanske är tillsatta ämnen i?
 
Kan hästen inte gå på gräs på heltid? Det är det jag tycker fungerar bäst på min som lätt tappar hull över vintern.
Han fick gå på bete förra sommaren med hyfsat bra gräs plus extra kraftfoder men han gick tyvärr ner extremt mycket ändå.
 
Vart kan man köpa riskliolja? Googlade men vet inte om man kan ge sådana som är gjorda för människor. Tänker att det kanske är tillsatta ämnen i?
Börja med att kolla upp siffrorna och skriv dem här så kan du få mer exakta råd. Finns många här som är duktiga på foder men först behöver man info om vad hästen fått hittills 😊

Är den tunn både muskelmässigt och i hullet? Hur ser överlinjen ut? Syns revbenen?
 
En häst som går ner i vikt/inte tar sig behöver i första hand mer energi. Strunta i kvoten mellan protein och energi och se istället till att hans behov är uppfyllda. Kvoten är bara viktig när man ska bedöma om ett grovfoder är lämpligt eller inte för den individ som ska äta det ihop med informationen om energi. Den är helt oviktig när man räknar foderstat. Uppenbarligen har den som har hjälpt dig inte så stor kunskap om foder.

Ett fullblod räknas nästintill alltid som svårfödd. Undantag finns såklart men som regel. Därför ska de alltid ligga högt i energi. Om vi som räkneexempel säger att din häst ska väga 500 kg och enbart går i hage ca 12 timmar/dag (dvs. jobbas inte alls) är grundbehovet 58 Mj. Nu är ju din häst redan i underhull så då får man ju ge mer så att han går upp i vikt. Jag skulle lägga din häst på 80-90 Mj i grundbehov och sedan lägga på arbetstillägget. Proteinbehovet för en häst på 500 kg ligger på ca 350 gram smb rp och till det lägger man eventuellt arbetstillägg men proteinbehovet blir inte högre för att en häst är i underhull. Det här gäller generellt och är det man utgår ifrån när man räknar foderstat för en häst första gången (eller när man som i ditt fall inte har fått bra resultat med tidigare uträkningar). Sedan känner man på hästen och väger/mäter den så man har koll på åt vilket håll det går. Man utvärderar ungefär var fjärde vecka och ser då om man behöver höja eller sänka energin. Går det åt rätt håll så står man kvar på den foderstaten. Uppgång ska precis som nedgång alltid gå sakta. Går det för fort lägger sig kilona gärna som fett istället för muskler och det mår ingen väl av.

Proteinöverskott fungerar för endel hästar som bantningsmetod. Då lägger man hästen på underskott av energi och överskott av protein. Eftersom det tar energi att processa proteinet så kan det då bli att hästen går ner. Din häst är gissningsvis en av de som går ner av mycket protein. Ge därför inte mer än just behovet inklusive eventuellt arbetstillägg.
 
En häst som går ner i vikt/inte tar sig behöver i första hand mer energi. Strunta i kvoten mellan protein och energi och se istället till att hans behov är uppfyllda. Kvoten är bara viktig när man ska bedöma om ett grovfoder är lämpligt eller inte för den individ som ska äta det ihop med informationen om energi. Den är helt oviktig när man räknar foderstat. Uppenbarligen har den som har hjälpt dig inte så stor kunskap om foder.

Ett fullblod räknas nästintill alltid som svårfödd. Undantag finns såklart men som regel. Därför ska de alltid ligga högt i energi. Om vi som räkneexempel säger att din häst ska väga 500 kg och enbart går i hage ca 12 timmar/dag (dvs. jobbas inte alls) är grundbehovet 58 Mj. Nu är ju din häst redan i underhull så då får man ju ge mer så att han går upp i vikt. Jag skulle lägga din häst på 80-90 Mj i grundbehov och sedan lägga på arbetstillägget. Proteinbehovet för en häst på 500 kg ligger på ca 350 gram smb rp och till det lägger man eventuellt arbetstillägg men proteinbehovet blir inte högre för att en häst är i underhull. Det här gäller generellt och är det man utgår ifrån när man räknar foderstat för en häst första gången (eller när man som i ditt fall inte har fått bra resultat med tidigare uträkningar). Sedan känner man på hästen och väger/mäter den så man har koll på åt vilket håll det går. Man utvärderar ungefär var fjärde vecka och ser då om man behöver höja eller sänka energin. Går det åt rätt håll så står man kvar på den foderstaten. Uppgång ska precis som nedgång alltid gå sakta. Går det för fort lägger sig kilona gärna som fett istället för muskler och det mår ingen väl av.

Proteinöverskott fungerar för endel hästar som bantningsmetod. Då lägger man hästen på underskott av energi och överskott av protein. Eftersom det tar energi att processa proteinet så kan det då bli att hästen går ner. Din häst är gissningsvis en av de som går ner av mycket protein. Ge därför inte mer än just behovet inklusive eventuellt arbetstillägg.
Jag håller inte alls med om att kvoten är oviktig när man räknar foderstat. Det varierar ju väldigt mellan olika individer, men jag skulle säga att man generellt fortfarande ska eftersträva en kvot på minst 6 även för hästar med högre MJ-behov. Det hänger ju ofta ihop.
Har aldrig någonsin varit med om att hästar gått ner i vikt av proteinöverskott, jag har läst här på buke om det så uppenbarligen förekommer det men att det skulle vara särskilt vanligt känns väl tveksamt.

Vad som felar med ts häst känns ju helt omöjligt att veta eftersom hon fortfarande inte skrivit ut hur hästen har fodrats. Vi har ingen aning om hur mycket MJ eller gsmrp den fått så det känns ju vanskligt att uttala sig så tvärsäkert om vad lösningen är..
 
En häst som går ner i vikt/inte tar sig behöver i första hand mer energi. Strunta i kvoten mellan protein och energi och se istället till att hans behov är uppfyllda. Kvoten är bara viktig när man ska bedöma om ett grovfoder är lämpligt eller inte för den individ som ska äta det ihop med informationen om energi. Den är helt oviktig när man räknar foderstat. Uppenbarligen har den som har hjälpt dig inte så stor kunskap om foder.

Ett fullblod räknas nästintill alltid som svårfödd. Undantag finns såklart men som regel. Därför ska de alltid ligga högt i energi. Om vi som räkneexempel säger att din häst ska väga 500 kg och enbart går i hage ca 12 timmar/dag (dvs. jobbas inte alls) är grundbehovet 58 Mj. Nu är ju din häst redan i underhull så då får man ju ge mer så att han går upp i vikt. Jag skulle lägga din häst på 80-90 Mj i grundbehov och sedan lägga på arbetstillägget. Proteinbehovet för en häst på 500 kg ligger på ca 350 gram smb rp och till det lägger man eventuellt arbetstillägg men proteinbehovet blir inte högre för att en häst är i underhull. Det här gäller generellt och är det man utgår ifrån när man räknar foderstat för en häst första gången (eller när man som i ditt fall inte har fått bra resultat med tidigare uträkningar). Sedan känner man på hästen och väger/mäter den så man har koll på åt vilket håll det går. Man utvärderar ungefär var fjärde vecka och ser då om man behöver höja eller sänka energin. Går det åt rätt håll så står man kvar på den foderstaten. Uppgång ska precis som nedgång alltid gå sakta. Går det för fort lägger sig kilona gärna som fett istället för muskler och det mår ingen väl av.

Proteinöverskott fungerar för endel hästar som bantningsmetod. Då lägger man hästen på underskott av energi och överskott av protein. Eftersom det tar energi att processa proteinet så kan det då bli att hästen går ner. Din häst är gissningsvis en av de som går ner av mycket protein. Ge därför inte mer än just behovet inklusive eventuellt arbetstillägg.

Så hade jag absolut också börjat med en häst som är underviktig om man inte vet vilka mängder och/eller kvoter som den hållt sig fin på tidigare. Det är ju relativt lätt att se om hästen bara går upp i hull och fortfarande är muskelfattig pga att den har ett högre proteinbehov OCKSÅ. Och händer inget alls lägger man till mer protein för att få en högre totalkvot och ser hur det fungerar.

Energi går ju alltid att bara vräka på (med sunt förnuft såklart i introduktion, lagom viktökning osv), det är inte lika lämpligt med protein.
 
Har aldrig någonsin varit med om att hästar gått ner i vikt av proteinöverskott, jag har läst här på buke om det så uppenbarligen förekommer det men att det skulle vara särskilt vanligt känns väl tveksamt.
Vad som felar med ts häst känns ju helt omöjligt att veta eftersom hon fortfarande inte skrivit ut hur hästen har fodrats. Vi har ingen aning om hur mycket MJ eller gsmrp den fått så det känns ju vanskligt att uttala sig så tvärsäkert om vad lösningen är..
jag har ju skrivit att han får 200% mer än vad han bör få. En så stor häst ska få ca 87 MJ och 200% kan du ju räkna själv. Alltså väldigt mycket energi.
 
Jag håller inte alls med om att kvoten är oviktig när man räknar foderstat. Det varierar ju väldigt mellan olika individer, men jag skulle säga att man generellt fortfarande ska eftersträva en kvot på minst 6 även för hästar med högre MJ-behov. Det hänger ju ofta ihop.
Har aldrig någonsin varit med om att hästar gått ner i vikt av proteinöverskott, jag har läst här på buke om det så uppenbarligen förekommer det men att det skulle vara särskilt vanligt känns väl tveksamt.

Vad som felar med ts häst känns ju helt omöjligt att veta eftersom hon fortfarande inte skrivit ut hur hästen har fodrats. Vi har ingen aning om hur mycket MJ eller gsmrp den fått så det känns ju vanskligt att uttala sig så tvärsäkert om vad lösningen är..
Som jag skrev får han 200% mer energi än vad han bör få. Om du inte visste det så har en storhäst i normalt arbete ett behov på ca 87 MJ. 200% är alltså väldigt mycket energi.
 
jag har ju skrivit att han får 200% mer än vad han bör få. En så stor häst ska få ca 87 MJ och 200% kan du ju räkna själv. Alltså väldigt mycket energi
Det är mycket lättare för dig att få hjälp om du skriver ut i värden, inte procent. Och hur skulle vi kunna veta att det är just 87 MJ som du räknat på som tabellvärde? Jag vet varken vad hästen väger eller hur du beräknat arbete. Det finns ingen magisk siffra som gäller för alla stora hästar i ”normalt arbete” (vad det ens innebär).
Samma för proteinet. Skriv ut siffrorna så får du bättre hjälp😊

(Det är säkert fler än mig som inte är så bra på matte och som inte slänger fram miniräknaren för att hjälpa till på buke)
 
Jag håller inte alls med om att kvoten är oviktig när man räknar foderstat. Det varierar ju väldigt mellan olika individer, men jag skulle säga att man generellt fortfarande ska eftersträva en kvot på minst 6 även för hästar med högre MJ-behov. Det hänger ju ofta ihop.
Har aldrig någonsin varit med om att hästar gått ner i vikt av proteinöverskott, jag har läst här på buke om det så uppenbarligen förekommer det men att det skulle vara särskilt vanligt känns väl tveksamt.

Vad som felar med ts häst känns ju helt omöjligt att veta eftersom hon fortfarande inte skrivit ut hur hästen har fodrats. Vi har ingen aning om hur mycket MJ eller gsmrp den fått så det känns ju vanskligt att uttala sig så tvärsäkert om vad lösningen är..
Nej du behöver inte hålla med mig. Jag skriver vad jag lärde mig av Christina Planck på foderkurserna på SLU och du tror ju på det du har lärt dig.

Vem har skrivit att det är vanligt och vem har skrivit tvärsäkert om vad lösningen är?
 
Som jag skrev får han 200% mer energi än vad han bör få. Om du inte visste det så har en storhäst i normalt arbete ett behov på ca 87 MJ. 200% är alltså väldigt mycket energi.
Vad menar du när du skriver att han får 200% mer energi än han bör få? Uppenbarligen får ju inte hästen tillräckligt med energi. Hade han fått det så hade han inte varit i underhull. Hästen behöver alltså mer energi än i nuläget. Det finns inget "bör få" när det uppenbarligen inte är tillräckligt.

Vilket energibehov en häst har beror på vikt, hens levnadsvillkor, vilket arbete hen utför och hur svår eller lättfödd hästen är. Det finns tabeller som kan hjälpa till vid första foderstatsberäkningen men det finns ingenstans något som säger att en storhäst i normalt arbete har ett behov på 87 Mj. När man beskriver hästens arbete brukar man dela in det i lätt arbete, medelhårt arbete, hårt arbete och mycket hårt arbete. Majoriteten av hobbyhästarna inklusive ridskolehästar går lätt arbete. En travhäst som tävlar brukar man räkna går hårt arbete.
 
Vad menar du när du skriver att han får 200% mer energi än han bör få? Uppenbarligen får ju inte hästen tillräckligt med energi. Hade han fått det så hade han inte varit i underhull. Hästen behöver alltså mer energi än i nuläget. Det finns inget "bör få" när det uppenbarligen inte är tillräckligt.

Vilket energibehov en häst har beror på vikt, hens levnadsvillkor, vilket arbete hen utför och hur svår eller lättfödd hästen är. Det finns tabeller som kan hjälpa till vid första foderstatsberäkningen men det finns ingenstans något som säger att en storhäst i normalt arbete har ett behov på 87 Mj. När man beskriver hästens arbete brukar man dela in det i lätt arbete, medelhårt arbete, hårt arbete och mycket hårt arbete. Majoriteten av hobbyhästarna inklusive ridskolehästar går lätt arbete. En travhäst som tävlar brukar man räkna går hårt arbete.
200% mer bör väl vara tabellbehov (tydligen 87) x3? Jag är dock sämst på matte så kanske tänker helt galet. Eller om ts menar x2?

Och 500% mer än proteinbehovet kanske gissningsvis kan vara 522 (om jag antar att proteinbehovet är beräknat på MJ x6) x6? Eller x5?

(Känns som orimliga värden, framförallt proteinet)
 
Senast ändrad:
Har aldrig någonsin varit med om att hästar gått ner i vikt av proteinöverskott, jag har läst här på buke om det så uppenbarligen förekommer det men att det skulle vara särskilt vanligt känns väl tveksamt.

jag har ju skrivit att han får 200% mer än vad han bör få. En så stor häst ska få ca 87 MJ och 200% kan du ju räkna själv. Alltså väldigt mycket energi.

Och hur mycket protein då?

Och vad för foder utöver grovfoder och vilka mängder har du testat?

Är hästen lugn och harmonisk i hela sin vardag och hela tiden när den äter? Smärtfri? Trivs med sina förhållanden, kompisar och sitt eventuella arbete?

Mim häst påverkas otroligt mycket av hur han mår både fysiskt (smärta osv) och psykiskt. Han är verkligen som heeeeelt olika hästar. Spänd, frusen, svårfödd om han inte mår bra. Mår han bra ändras hela hans hållning, han är lättkörd och tål alla väder. Och så hela spannet däremellan löpande såklart eftersom förutsättningarna hela tiden ändras i det lilla. Väder, hur kompisen mår, hur gräset växer, träningspass, hovar, kropp, friskvård osv osv. Allt det speglas ju hela tiden i hästens mående om man bara lyckas förstå vad de försöker förmedla till oss.
 
Vad menar du när du skriver att han får 200% mer energi än han bör få? Uppenbarligen får ju inte hästen tillräckligt med energi. Hade han fått det så hade han inte varit i underhull. Hästen behöver alltså mer energi än i nuläget. Det finns inget "bör få" när det uppenbarligen inte är tillräckligt.

Vilket energibehov en häst har beror på vikt, hens levnadsvillkor, vilket arbete hen utför och hur svår eller lättfödd hästen är. Det finns tabeller som kan hjälpa till vid första foderstatsberäkningen men det finns ingenstans något som säger att en storhäst i normalt arbete har ett behov på 87 Mj. När man beskriver hästens arbete brukar man dela in det i lätt arbete, medelhårt arbete, hårt arbete och mycket hårt arbete. Majoriteten av hobbyhästarna inklusive ridskolehästar går lätt arbete. En travhäst som tävlar brukar man räkna går hårt arbete.
Haha, jag skrev ju medelhårt arbete. Om du inte kan tolka det själv så hjälper jag dig gärna. Och det finns visst tabeller, han är väll helt enkelt inte en tabellhäst. 200% mer energi än normalt är väldigt mycket och han bör gå upp i vikt, men det gör han ju som sagt inte. Min fråga var dock inte vad jag ska ge utan vad som kunde påverka det, alltså någon fråntagande sjukdom som till exempel PPID.
 
Senast ändrad:
200% mer bör väl vara tabellbehov (tydligen 87) x3? Jag är dock sämst på matte så kanske tänker helt galet. Eller om ts menar x2?

Och 500% mer än proteinbehovet kanske gissningsvis kan vara 522 (om jag antar att proteinbehovet är beräknat på MJ x6) x6? Eller x5?

(Känns som orimliga värden, framförallt proteinet)
Det är alltså inte jag som har räknat ut detta utan det är någon som jobbar med detta som jag har fått hjälp av. 200% är ju 2x så mycket än vad en ”normal” häst i hans storlek skulle behöva, och 500% ör 5x så mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 268
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 248
Senast: Derring-Do
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 770
Foder & Strö Här rekomenderas ofta lusern till omusklade hästar, kan hästar inte få proteinöverskott av det? Många ger dessutom fri tillgång på...
Svar
18
· Visningar
12 665
Senast: Askersund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp