Mj-behov och Srpm

gejsa

Trådstartare
Vad behöver ett lågdräktigt halvblodssto som bara går i hagen och väger ca 550kg?
Jag har provat om jag kan räkna fram det.
Är det 74,3 i Mj och 519,96 Srp och kvot på 7?
Försöker lära mig att räkna och vill veta om det är alldeles uppåt väggarna? :bow:
 
Inget dräktighetstillägg förrän månad 8, vilket ger 60 MJ o 360 g smrp kvot 6, men din häst kan förstås behöva mer eller mindre glöm inte att energibehovet skall avgöras med ögat o proteinet följa energin.
PL
 
Men jag har lärt mig att räkna så här:
0,5x550kg=275^0,75=67,53
Om det inte är några tillägg eller avdrag så blir ju Mj-behovet 67,53.
Och smrp blir ju 67,53x7=472.71
och då blir kvoten 7.
Är det helt fel.
I förra räkningen hade jag ju tillägg 10% för att hon var lågdräktig. :confused:
Är detta helt fel räknat?
 
Jaha, då har jag räknat fel. Man får alltså inte ta fram lika med innan man tar upphöjt till 0,75. Då vet jag. Tack! :banana: :bow: :rofl: :bump:
 
En fråga igen! Trodde att det var 7 srp man räknade upp till. Men det kanske bara var till min islänning som behövde extra protein eller vad det nu var?
Man räknar alltså alltid annars med 6?
 
Hur räknar man upphöjt till 75?
Om jag har en häst som väger 400kg,
hur räknar jag ut hennes behov??
Vilka knappar ska jag trycka på på miniräknaren?? i vilken ordning?? ( fattar noll- urusel på matte..) :p :angel:
 
Upphöjt till 0,75 ska det vara. Har du kalkylator på din dator så kan du räkna det. Jag hade inte heller på mina räknare.
Men man måste veta också med din häst hur mycket hon/han rids, vad det är för häst, lättfödd etc....För man ska göra avdrag eller lägga till då.
 
jag kan inte räkna "upphöjt i" och paranteser på min dator men har en kanon miniräknare vi fick i skolan men batterierna är kassa =(

Jag ska också lära mig räkna själv, vågar knappt besvära här på forumet för det finns så många som behöver hjälp redan. Så jag ska baske mig räkna själv när jag har nya batterier!!!!!! :idea:
 
Om du väljer "Visa - Avancerad" när du har datorns kalkylator så borde du hitta rätt knappar. Upphöjt hittar du som x^y. Du slår alltså t.ex 550 x^y 0,75 för att ta 550 upphöjt till 0,75.
 
Obs koefficienten 0,5 käller för kallblod o ponnier, för halvblod varmblod od höjer man med 5% o för fullblod med 10 %, koefficienten blir 0,525 resp 0,55.
PL
 
Jag vill veta hur mycket man höjer när stoet ger di tex. Var hittar man det? någon som vet? :bow:
 
Ok tack! Vad är det för bok menar du?
Vid 5 mån minskar man ner till 40% och vid 6 mån 10 % och sen vid 7 mån så är det som vanligt då? För då ska ju fölet sluta dia så mycket. :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp