Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

_Eva_

Trådstartare
Hola,

Jag har en inhysning i mitt stall. Enligt uppgift lär den ha eksem. Ägaren har inte haft den så länge varför det inte kan bekräftas om det verkligen är så och i vilken omfattning.

Jag kollade i lite trådar via sökfunktionen och vad jag förstått så är det eksemtäcke på redan när det börjar bli varmare?
Sedan olika kurer och salvor hit och dit... Vidare att de flesta behöver stå inne över natt?

Hästen i fråga har en svans som är luggsliten men utväxt vid roten med 10-12 cm. Manen är precis som svansroten utväxt med 10-12 cm. Den har mycket, mycket tjock päls. Som längst 5 cm strån. Om man gräver ner fingrarna och spretar isär pälsen så är det väldigt mycket vitt, typ stöv men oxå "flingor" ca 4 mm i storlek. Närmast skinnet är det bitvis hårda kokor av stöv/flingor. Dessa verkar hästen uppskatta mycket att man står och pillar loss.

Flingorna är mycket koncentrerade i man och svans.

Hästen kliar sig inte nu.

Kommer eksem bara av insekter eller kan en tjock päls och mycket stöv ge eksem?
Kan ägaren förebygga redan nu?
Bör man tvätta hästen med något speciellt, den mjälliga och stöviga pälsen i sig är inte särskilt trevlig...

Om detta är eksem så kommer det att, beroende på omfattningen, att ställa till det ganska så rejält med de ordinare rutinerna på sommarbetet.
Jag kan omöjligen ha en häst som far illa under mitt tak och som sagt jag har ingen erfarenhet av eksemhästar alls.

mvh Eva
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Hexocil brukar funka om man vill få bort mjället men det gäller att underhålla annars kommer det tillbaka.
Det viktigaste är som du redan vet att förebygga och komma underfund med vad som fungerar för att mildra besvären för just din häst. Ett tips är att läsa andra trådar om eksem, finns många bra tips.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

be ägaren införskaffa ett bra exemtäcke, på dom exemhästar jag haft är det det ända som riktigt hjälpt.

har även badat dom hästarna regelbundet i hexocil schampo under vår/sommar/höst.

en pålle fick även antihistamin utskrivet av veterinär för att inte klia sig så mkt.(hade dock exemtäcke iallafall, men han va skodd och rev sönder täcket med bakskorna om han inte fick antihistamin)
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Sen tycker jag att man ska ta sitt ansvar som djurägare och inte låta hästen gå ute under de tider på dygnet då det är som mest knott om den, trots olika åtgärder, kliar sig. Det är svårt att ta hand om en eksemhäst!
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

det är inte alltid det är knott dom får exem av. vår ena fick otrolig klåda dygnet om (både ute och inne) när aspen blommade, därför behövde just den pållen antihistamin.
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Givetvis kan det vara så. Jag menade att när man vet att det är svidknott de reagerar mot (majoriteten är allergiska mot just det) så är det bättre att ha dom inne under de mest knottintensiva perioderna på dygnet, om de trots olika åtgärder, fortsätter kliar sig. Det förutsätter att man tagit reda på vad som orsakar klådan.
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Just mjällandet kan vara mycket svårt att bli av med på en eksemhäst, orsaken är att man och svans främst huden är drabbad. Det bildas ofta elefanthud i dessa områden, och de partier av kroppen som utsätts för påfrestning reagera med att öka tillväxten i området.

Jag skulle rekommendera horosol och att starta nu, då har man nämligen en god chans att stävja ev klåda som uppstår just pga denna torra tjocka hud som sen spricker och blir till sår.
Horosolen kommer att luckra upp huden i dessa områden, resultatet blir en ökad mjällbildning (stora hudflagor) under en tid för att sen successivt avta och försvinna. Ny hud kommer fram som är mjuk och medgörlig, och inte alls lika känslig som den torra hårda huden är.
Målet är sen att underhålla så att denna mjuka hud kvarstår, genom behandling med horosol exempelvis 1-2 ggr per vecka och mellan dessa behandlingar smörja med något mjuk görande.
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

:bow: Tack så mycket för alla råd i tråden jag skall skriva ut den och prata ihop mig med hästägaren så vi kan lösa det på bästa möjliga sätt för hennes häst i sommar.

Mera funderingar och tips mottages naturligtvis tacksamt!

mvh Eva
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Vart kan man få tag på Horosol?? Har sökt på nätet utan att hitta något. Vet du vad det kostar??
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Tack! hittade det just på nätet. Men det heter inte Horosol utan Horsol!
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Nu har jag läst på om Horsol'et. Bör man bada hästen innan man sätter igång?
Den är redan nu "krustig" i skinnet, typ mjälliga förhårdnader.

mvh Eva
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Hibiskrubb är ett alternativ till hexocil och Horsol. Hibiskrubb är ex. mkt bättre än hexocil till ett sådfan fall som detta... lycka till :)
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Hur kan horsol vara ett alternativ till Hibiscrub och hexocil?? Horsol innhåller ju salisylsyra det innehåller väl inte hibiscruben och hexocilen??
 
Sv: Mjällig häst, eksem? Skötselråd önskas.

Jag har aldrig gjort så innan, men däremot har pållen fått sig en rengöring mellan varven för att frigöra falgor som trillar loss.
Då är det lättare att få bort dem, men jag tror inte at det är något direkt måste. Jag använde då såpa, vanlig grönsåpa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp