Mjölka kor för hand?

Whirlie

Trådstartare
Läste i morgontidningen att det varit strömavbrott i Stockholmsområdet och på andra ställen i Sverige. De intervjuade en massa människor det var "synd om", och bland annat en bonde. Strömmen hade brutits hos honom klockan sex, och nu var det eftermiddag. Han beklagade sig över att korna inte fick vatten (vattenkopparna var väl trasiga, eller pumpen till brunnen?), och de stog tydligen och råmade för de var omjölkade. När väl strömmen kom igång så hade flera av de 47 korna fått allvarliga skador på juvrerna. :(

Jag är ung och ingen bonde, men jag har hört talas om att man förr i världen mjölkade korna för hand. Kan man inte det med dagens kor? Ok att inte arla vill ha mjölken, men att inte tömma korna måste ju vara djurplågeri? Jag har också sett att hästar kan dricka ur vanliga hinkar, kan inte kor det? Blev jättearg i morse när jag läste artikeln! Är det någon som har koll på kor och koskötsel som kan svara på hur kor fungerar?
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Visst går det att handmjölka, så man får ut det mesta, man mjölkar ju alltid ur en eller ett par strålar från varje spene innan man sätter på mjölkmaskinen på spenarna.
Men man kan aldrig mjölka ur lika mycket för hand som maskinen kan och en ko som är van vid att bli maskinmjölkad kan få problem om man plötsligt slutar maskinmjölka. Dock bör man en sådan här enstaka gång kunna handmjölka ur tillräckligt mycket för att det ska sluta spänna i juvret så får man mjölka ur ordentligt med maskin när strömmen är tillbaka. Sen beror det förstås på hur många kor man har att mjölka om man hinner med alla för hand.
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Att som på mitt jobb mjölka 65 kor som i snitt mjölkar 30 liter för hand vet jag ingen som skulle klara på en dag. Och eftersom strömmen var borta så går inte pumpen till vattnet heller. MEN... det har sen flera år tillbaka varit lag på att man skall ha reserv elverk om man har mjölkkor så snacka om att kasta sten i glashus.
 
Sv: Mjölka kor för hand?

I nödfall, kan man inte mjölka ur lite så de inte får ont? Eller måste man ta allting?
*fortfarande arg på bonden* (något måste man ju få vara arg på ibland) :devil:
 
Sv: Mjölka kor för hand?

tycker de låter väldigt konstigt.. va var de för bonde egentligen. :confused: . Ja har 180 mjölkande kor o går strömmen brukar vi vänta max 2 h sen får vi slå på reserv strömmen.. Detta låter ju helknas, inte konstigt korna var arga.. o vatten får man i värsta fall hämta någonstans. :smirk:
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Vad jag har lärt mig så är det värre att mjölka ur
dem lite för hand än att låta dem vänta. Men jag
tror att man som mjölkbonde måste ha tillgång till
elbackup.
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Givetvis måste man ha elverk. Fast det kan bli problem ändå om det är extremt kallt under strömavbrottet för om man ska koppla elverket till traktorn, så får man kanske inte igång traktorn om det har varit -30 i dagar och man alltså inte kunnat ha motorvärmare pga strömavbrottet. Vi är oerhört sårbara och beroende av ström i den här moderna världen...
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Om man nu vill slippa dessa "jobbiga" problem så får man se till att vara förberedd dvs ha elverk med mera.

Vet en bonde som gnällde i början av året då han hade ca 120 ungdjur som inte fick vatten för det var strömlöst så länge...Har man någon intiativförmåga så ser man till att kunna lösa dessa problem istället för att gnälla i radio.
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Jag blir också lika j-a förbannad varje gång! Det finns dieseldrivna kraftverk som de gott och väl har råd med bönderna, de kostar inga stora summor (ca 10 tusen). Det räcker för att driva mjölkmaskinen utan problem.

Sen finns det ju grannar och andra som kan hjälpa till, om en grannbonde kom till mig som stugsittare och bad mej hjälpa till för att djuren far illa, så är det väl en f-annad självklarhet att man ställer upp?
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Lejonflickan skrev:
gott och väl har råd med

Nog för att jag tycker det rä självklart att man ska ha reservelverk men att de har en massa pengar till övers kanske du inte ska påstå
:smirk:

Hemma är det stora diskussioner hur man ska få slantarna att räcka till och 10 tusen är ingen liten summa bara för att man är bonde. Vet inte hur folk får för sig att bönder har pengar, de håller ju på att utrotas och motarbetas så mycket det går i det här landet :mad: :(
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Jag sällar mig till skaran som undrar var elverket var; det ska man ha införskaffat innan man ställt in korna i lagårn till och börja med...
 
Sv: Mjölka kor för hand?

gadriel skrev:
Nog för att jag tycker det rä självklart att man ska ha reservelverk men att de har en massa pengar till övers kanske du inte ska påstå
:smirk:

Hemma är det stora diskussioner hur man ska få slantarna att räcka till och 10 tusen är ingen liten summa bara för att man är bonde. Vet inte hur folk får för sig att bönder har pengar, de håller ju på att utrotas och motarbetas så mycket det går i det här landet :mad: :(

Har man inte pengar att ta hand om sina djur så ska man inga ha, så enkelt är det! :mad:
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Nej, men att ha ett elverk för 10 000 kr stående för att
det kanske behövs två dagar om året eller ännu mer sällan
är det inte många som prioriterar. Då finns det faktiskt viktigare
saker att lägga pengarna på som förbättrar djurens livskvalitet.
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Stoppard skrev:
Nej, men att ha ett elverk för 10 000 kr stående för att
det kanske behövs två dagar om året eller ännu mer sällan
är det inte många som prioriterar. Då finns det faktiskt viktigare
saker att lägga pengarna på som förbättrar djurens livskvalitet.

Kvalitet? Att stå med spängande juver? Knappast! Vet du hur ont det gör? Fruktansvärt ont, det vet varje kvinna som haft mjölkstockning!
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Lejonflickan skrev:
Har man inte pengar att ta hand om sina djur så ska man inga ha, så enkelt är det! :mad:

Det var int edet jag sa. SJälvklart ska man ha tillräckligt för att ta hand om sina djur och jag tycker det är en självklarhet att man ha ett reservelverk rätt om det som vi, är köttdjur som finsn på gården. Men på dej lät det som att 10 tusen är ngt en bonde har i fickan och och bara lägger fram kontant. :smirk:
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Visst går det att mjölka kor för hand, men att mjölka 47 kor går nog inte i en handvändning precis... Vet inte heller vad som är bäst för kossor i "produktion".

Vatten borde han åtminstone ha kunnat fixa. Det är väl bara att åka till närmaste hus som har vatten och sedan köra i vagn. Sedan får man vara flera och vattna alla kossorna i hink. Nöden har ingen lag. Om det är strömavbrott får man hjälpas åt!

Sedan när det gäller reservkraftverk måste man väl inte ha ett eget? Tror att det räcker att ha uttag i ladugården så att man kan låna ett och koppla in om det blir långvariga strömavbrott. Sedan är det självklart bäst att ha ett eget så att man är säker på att få sin el. :)
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Då denna människa som tycker att man ska mjölka för hand...pröva själv någon gång med 1 ko så får vi se om du kan använda dina krampande händer till någe annat den dagen :mad:

Visst extra elverk är ett måste men pengamässigt så är det inte billigt.
Han kanske gjorde annat för sina djur under den tiden t.ex. gav dem mat för att de ska få i sig någe vätska m.m.

Att vara bonde idag ger inga stora inkomster...du får väl snart betala för att du producerar. :devil:
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Jag tyckte inte att jag uttryckligen skrev att man skulle mjölka alla kossorna för hand? Eftersom det tar så lång tid är det inte praktiskt möjligt om man inte är flera och mycket skickliga. :)

Tycker fortfarande att när det är strömavbrott så måste man få hjälp så att djuren får i sig både vatten och foder. Någon i bondens närhetn kunde väl hjälpa till? Jag har själv hjälp till i en ladugård när det har varit strömavbrott även att jag inte är särskilt duktig på det här med kossor. I princip kan väl vem som helst hålla en hink med vatten?

Jag är mycket medveten om att inkomsterna för bönder är i det närmaste obefintliga. Det är tragiskt att det finns människor som arbetar så hårt och inte ens får rimlig betalning för sina produkter.
 
Sv: Mjölka kor för hand?

gadriel skrev:
Det var int edet jag sa. SJälvklart ska man ha tillräckligt för att ta hand om sina djur och jag tycker det är en självklarhet att man ha ett reservelverk rätt om det som vi, är köttdjur som finsn på gården. Men på dej lät det som att 10 tusen är ngt en bonde har i fickan och och bara lägger fram kontant. :smirk:

Det var inte så jag menade nej... ;)
 
Sv: Mjölka kor för hand?

Tack då är vi överens :p

Du får ursäkta men jag är så förtvivlad att hela jordbrukssverige håller på att gå åt helvete för att svenskar hellre äter utlkändskt kött och att även politikerna i det här landet tycker att vi ska köpa in utifrån istället för att se till att vår landsbygd och vårt jordbruk överlever :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp