Bukefalos 28 år!

Mjölkstockning

Michellan95

Trådstartare
Jaha då har jag haft mitt livs första mjölkstockning och det med barn nummer två.
Och ja det var ju snäppet värre än att ha influensa, kände mig lika sjuk åtminstone.

Nu funderar jag på hur det är egentligen. Idag känner jag ingen knöl i bröstet men det är rejält ömt fortfarande, kommer det vara det länge eller tyder det på att stockningen är kvar?
Jag tänker att ömheten kanske beror på typ inflammation efter stockningen och kommer ge med sig likt träningsvärk. Helt fel?

Har man lättare att få mjölkstockning igen om man redan fått det en gång?
Jag har ingen aning om varför jag fick det men jag misstänker en kombination med att han inte har perfekt tag och bröstet inte blivit tömt ordentligt.
 
Vet inte om det är lättare att få det när man haft det en gång. Det kan ju bero på årstiden och när i laktationen du befinner dig. Jag fick mjölkstockning med båda barnen, det hände båda gångerna när de var kring en månad. En är född på hösten och en vintern. Första gången vet jag att jag bar ute med vindtät jacka, men jag öppnade vädringsluckorna under armarna. Fail..... Andra är född i januari och antagligen blev jag kall då med.

Jag fick inte jätteknölar men hade ont ett bra tag. Jag använde värme ganska länge. Effektivast var att lägga ris i en strumpa och på så vis göra "minivetevärmare" som jag kunde värma i mikron och lägga direkt i behån. Funkade mycket bra.
 
Jag har haft en gång- när barn nr 3 var 6 månader (alltså i januari i år). Trodde det var sånt man råkade ut för i början men kan tydligen komma när som helst, även under fullt välfungerande amning. Jag blev oxå superdålig och det fort! Dock bra efter två dagar o hittills inget mer. Jag fick oxytocin-nässpray för att hjälpa till att få ut mjölken. Krya på dig!!
 
Jag fick det en gang med tredje barnet och jag var aldrig försiktigt för att unvika det igen (använde tex vanlig bh med bygel, var ute med lite kläder) men det blev bara den enda gangen.
 
Har ömheten i bröstet suttit kvar länge för er också? Jag vet inte vad jag förväntade mig men jag trodde nog ömheten skulle ha gått över lite till idag.

Influensakänslan i kroppen (frossa, huvudvärk, illamående, ont i kroppen) var i alla fall borta redan i natt.
 
Det går inte så bra för mig :( bröstet har blivit knöligt (inte hela utan utsidan och ovanpå bröstet) och min kära son vill inte äta från bröstet och jag får knappt ut något med pumpen :(

Känner mig lätt desperat för jag vill inte bli så där "sjuk" igen som jag var igår. Vad händer om jag inte kan tömma bröstet speciellt effektivt? Ny stockning?
 
Det går inte så bra för mig :( bröstet har blivit knöligt (inte hela utan utsidan och ovanpå bröstet) och min kära son vill inte äta från bröstet och jag får knappt ut något med pumpen :(

Känner mig lätt desperat för jag vill inte bli så där "sjuk" igen som jag var igår. Vad händer om jag inte kan tömma bröstet speciellt effektivt? Ny stockning?
Det finns risk för det. Råden är lite tokiga egentligen. De säger att man ska amma, amma och amma lite till men när du ammar mer ökar produktionen och du är inne i en ond cirkel. Jag var väldigt noga med att varje gång jag kände knölar massera och försöka få ut det som gjorde att bröstet var hårt och ömt men stannade där. Lätta på trycket bara liksom. Prova varm dusch och massage och se om det släpper lite.
 
Jag har provat att massera både i duschen och med hjälp av olja. Hur hårt vågar man massera? Läste (ja Google har gått varm) att man inte skulle ta i för hårt men vad är för hårt?

Dags att köpa hem vitkål kanske och gå all-in med huskurer.
 
Jag har provat att massera både i duschen och med hjälp av olja. Hur hårt vågar man massera? Läste (ja Google har gått varm) att man inte skulle ta i för hårt men vad är för hårt?

Dags att köpa hem vitkål kanske och gå all-in med huskurer.
Får du fram något med pump eller händer kanske du kan lägga lite tryck över delarna som är hårda och knöliga och få lite fart på det på den vägen? Lider med dig, mjölkstockning är definitivt inte kul! :/ jag mådde kass i flera dagar även efter att det gett med sig.
 
Jag har provat att massera både i duschen och med hjälp av olja. Hur hårt vågar man massera? Läste (ja Google har gått varm) att man inte skulle ta i för hårt men vad är för hårt?

Dags att köpa hem vitkål kanske och gå all-in med huskurer.

Du kan massera så hårt som du klarar utan att gråta var det rådet jag fick. Jag fick också rådet att använda sambon som mjölkare, alltså att han skulle suga ur mjölken om inget annat fungerade :crazy: Det slapp jag tack och lov.

Jag använde inlägg i ull efteråt och det var enormt effektivt att brösten alltid hölls varma. Det, oxytocinspray och en hungrig bebis som sög ordentligt gjorde susen och jag fick aldrig tillbaka det igen.

Om det är så att bröstet är knöligt så kan du behöva en ordentlig elektrisk pump och oxytocinspray så att bröstet verkligen blir ordentligt tömt. Om inte annat så åk till akuten och be om hjälp där.

Lycka till!
 
Idag är bröstet lite mjukare och knölarna lite mindre. Det är fortfarande ömt men det verkar vara normalt men jag tycker också det känns som att det sticker och bränns i bröstet där knölarna är.

Bebisen suger på bröstet idag men inte vet jag om produktionen minskar av en mjölkstockning? Eller är det bara att mjölken inte kommer fram? Han sväljer inte lika frekvent som han brukar.

Den där sprayen. Skriver de på BVC ut den? Hur vet jag om jag behöver den?
 
Ja BVC kan skriva ut oxytocinspray och du behöver den om bröstet är svårt att tömma och eller om knölarna kvarstår.

Mjölkproduktionen kan minska tillfälligt av en mjölkstockning men om du fortsätter amma som vanligt eller till och med lite oftare så är produktionen snart som vanligt igen.

Skönt att det är lite bättre idag iallafall.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 780
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 973
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp