Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Fast nu går du väl till överdrift. Mina fölungar skulle gärna diat betydligt längre än de fick göra men ajg var en grym människa och vande av dem vid 8 och 7 månaders ålder

Det har du en poäng i men i kalvarnas fall handlar det om 1-7 dgr. Säg den tid de behöver för att klara sig utan mjölk.

Jaha. Det ger den bara första dygnet. Att ha kalvar med korna på lösdriften är livsfarligt.

Då får man väl lösa det, kon måste ju kunna ha sin kalv med sig utan att det är livsfarligt annars är det ju grava missförhållanden nånstans. Jag gissar i någons plånbok.

Då får man väl lösa det, kon måste ju kunna ha sin kalv med sig utan att det är livsfarligt annars är det ju grava missförhållanden nånstans. Jag gissar i någons plånbok.
Det har du rätt i, allt handlar om pengar när det kommer till produktion. Oavsett vilken sorts produktion. Man har inte kor för att de ska kosta pengar, de är mjölkböndernas levebröd och måste därmed dra in pengar.

All tid som understiger den tid de skulle diat om de kunde välja.

Är det etiskt försvarbart att avliva kalvarna för att göra kalvfile? Som vi inte absolut behöver men många gärna äter. Är det mer etiskt att låta våra kor dö ut som raser? Existensberättigande utgörs för kor av att människor vill köpa kött och mjölk. Annars kommer de inte att finnas alls.

Det låter igen mer som en vegansk diskussion än en diskussion om mjölk.

Är det etiskt försvarbart att avliva kalvarna för att göra kalvfile? Som vi inte absolut behöver men många gärna äter. Är det mer etiskt att låta våra kor dö ut som raser? Existensberättigande utgörs för kor av att människor vill köpa kött och mjölk. Annars kommer de inte att finnas alls.

Nej inte för mig, jag äter inte kött. Om nu människor vill envisas med att dricka mjölk/äta kött så är det väl inte för mycket begärt att djuren ska ha ett drägligt liv. Det övergår mitt förstånd hur man kan tycka det är ok att rycka kalven från kon för att vi ska få dess mjölk eller ha mjölkkor ståendes på samma fläck halva tiden av året. Det borde vara ni som vill ha produkterna som tar upp dessa frågor, inte bara rycka på axlarna och konstatera att så här är det om kor ska ha ett existensberättigande.

En vegansk diskussion? Jag tycker att du schabblar bort frågan lite. Mjölk(industrin) handlar som jag ser det inte så mycket om existensberättigande och dylikt. Det handlar om att industrin är uppbyggd kring att flockdjur inte tillåts växa upp på ett adekvat sätt. Det handlar om konkret, prakisk djurhållning.

Någon här som med berått mod skulle avvänja ett föl efter ett halvt dygn? Vad sägs om att dessutom ställa den på box (liten "fölbox", inte en normalstor för en vuxen häst) i typ ett halvår innan man slänger ut den på bete och förväntar sig att den ska fungera socialt med jämnåriga. Vuxna individer får den träffa när (om) den själv har blivit vuxen. Tro fan att man bränner hornen på kor. :meh:

Nej inte för mig, jag äter inte kött. Om nu människor vill envisas med att dricka mjölk/äta kött så är det väl inte för mycket begärt att djuren ska ha ett drägligt liv. Det övergår mitt förstånd hur man kan tycka det är ok att rycka kalven från kon för att vi ska få dess mjölk eller ha mjölkkor ståendes på samma fläck halva tiden av året. Det borde vara ni som vill ha produkterna som tar upp dessa frågor, inte bara rycka på axlarna och konstatera att så här är det om kor ska ha ett existensberättigande.

Fast om man redan har bestämt att det är fel oavsett, så blir diskussionen aldrig någonsin vare sig intressant (på temat djurhållning) eller produktiv, eller ens ändlig. Det är en annan diskussion.

Man måste utgå från att "ja, vi kan använda djur för att producera livsmedel till människor" och därifrån sedan kunna göra det på ett bra sätt. Om inte det är utgångspunkten så har ju inte korna någon möjlighet att existera (existensberättigande var ett tokigt ord eftersom det är mer filosofiskt än praktiskt gångbart), de kommer inte att finnas helt enkelt. Därmed inte sagt att "det är så här det är och måste vara" med djurhållningen. Annan diskussion.

Om inte det är utgångspunkten så har ju inte korna någon möjlighet att existera (existensberättigande var ett tokigt ord eftersom det är mer filosofiskt än praktiskt gångbart), de kommer inte att finnas helt enkelt.

Och vad gör det om de slutar finnas?, mjölkkorna är några av de flertal raser som inte kan existera utan människans hjälp.

Det håller jag inte med om, för mig känns del fel, jag förutsätter inte att det är det för andra och är inte så naiv att jag tror alla kommer sluta dricka mjölk. Så jag utgår från att djur kommer fortsätta utnyttjas och just därför tycker jag att de ska ha det bra. Här tog det t ex typ 4 sidor innan nån ens reflekterade över djuren som ger oss mjölken.

Om du tycker diskussionen är ointressant förstår jag inte varför du gett dig in i den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka