Vill du så gärna ha en källa, så varsegod att googla.Aha trevligt. Då vill jag gärna ha källa på "Många kalvar får riktig mjölk." För din trovärdighets skull.
Jag skrev att där jag jobbat har jag aldrig gett ersättning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill du så gärna ha en källa, så varsegod att googla.Aha trevligt. Då vill jag gärna ha källa på "Många kalvar får riktig mjölk." För din trovärdighets skull.
Vill du så gärna ha en källa, så varsel att googla.
Fast nu går du väl till överdrift. Mina fölungar skulle gärna diat betydligt längre än de fick göra men ajg var en grym människa och vande av dem vid 8 och 7 månaders ålderAll tid som understiger den tid de skulle diat om de kunde välja.
Jaha. Det ger den bara första dygnet. Att ha kalvar med korna på lösdriften är livsfarligt.DU gett? Jag menar att KON ska ge sin kalv mjölk naturligtvis.
Fast nu går du väl till överdrift. Mina fölungar skulle gärna diat betydligt längre än de fick göra men ajg var en grym människa och vande av dem vid 8 och 7 månaders ålder
Nej, så länge får de inte mjölk.All tid som understiger den tid de skulle diat om de kunde välja.
Fast nu går du väl till överdrift. Mina fölungar skulle gärna diat betydligt längre än de fick göra men ajg var en grym människa och vande av dem vid 8 och 7 månaders ålder
Jaha. Det ger den bara första dygnet. Att ha kalvar med korna på lösdriften är livsfarligt.
De flesta vänjer väl av sina barn tidigare än vad barnet själv skulle ha valt.
Det är väl iofs inte ett argument vare sig för eller mot något i den här diskussionen.De flesta vänjer väl av sina barn tidigare än vad barnet själv skulle ha valt.
Ja precis, och då tar vi en annans art mjölk och ger dem istället. Jättekonstigt. Om det var så jävla viktigt kunde vi väl amma hela livet.
Det har du rätt i, allt handlar om pengar när det kommer till produktion. Oavsett vilken sorts produktion. Man har inte kor för att de ska kosta pengar, de är mjölkböndernas levebröd och måste därmed dra in pengar.Då får man väl lösa det, kon måste ju kunna ha sin kalv med sig utan att det är livsfarligt annars är det ju grava missförhållanden nånstans. Jag gissar i någons plånbok.
All tid som understiger den tid de skulle diat om de kunde välja.
Är det etiskt försvarbart att avliva kalvarna för att göra kalvfile? Som vi inte absolut behöver men många gärna äter. Är det mer etiskt att låta våra kor dö ut som raser? Existensberättigande utgörs för kor av att människor vill köpa kött och mjölk. Annars kommer de inte att finnas alls.
Det låter igen mer som en vegansk diskussion än en diskussion om mjölk.
En vegansk diskussion? Jag tycker att du schabblar bort frågan lite. Mjölk(industrin) handlar som jag ser det inte så mycket om existensberättigande och dylikt. Det handlar om att industrin är uppbyggd kring att flockdjur inte tillåts växa upp på ett adekvat sätt. Det handlar om konkret, prakisk djurhållning.Det låter igen mer som en vegansk diskussion än en diskussion om mjölk.
Nej inte för mig, jag äter inte kött. Om nu människor vill envisas med att dricka mjölk/äta kött så är det väl inte för mycket begärt att djuren ska ha ett drägligt liv. Det övergår mitt förstånd hur man kan tycka det är ok att rycka kalven från kon för att vi ska få dess mjölk eller ha mjölkkor ståendes på samma fläck halva tiden av året. Det borde vara ni som vill ha produkterna som tar upp dessa frågor, inte bara rycka på axlarna och konstatera att så här är det om kor ska ha ett existensberättigande.
Om inte det är utgångspunkten så har ju inte korna någon möjlighet att existera (existensberättigande var ett tokigt ord eftersom det är mer filosofiskt än praktiskt gångbart), de kommer inte att finnas helt enkelt.
Det handlar om att industrin är uppbyggd kring att flockdjur inte tillåts växa upp på ett adekvat sätt. Det handlar om konkret, prakisk djurhållning.