Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Och vad gör det om de slutar finnas?, mjölkkorna är några av de flertal raser som inte kan existera utan människans hjälp.

Lägger ingen värdering i det. Annat än att de skapar ett landskap jag tycker om. Det finns dock en tämligen utbredd uppfattning om att kor på något sätt skulle finnas kvar som landskapsvårdare och fina att titta på, även om alla skulle vara veganer.

Om du tycker diskussionen är ointressant förstår jag inte varför du gett dig in i den.

Den blir bara ointressant om den enda lösningen är att vi inte ska använda djur för livsmedelsproduktion, för då finns ju inga lösningar utom just att avliva alla kor, får och grisar och sluta med djurhållandet helt. Det var vad jag menade. Om det inte finns någon gräns där det är etiskt försvarbart att använda djur för livsmedels/råvaruproduktion, blir det ointressant att diskutera den gränsen.

Hur länge får kalvarna mjölk då?, om de aldrig får ersättning?

*och de där tidigt borttagna kalvarna - hur ynkliga, små och undernärda de är*
Oavsett om de får mjölk eller ersättning så får de så länge de behöver. Det varierar. Mellan 6-12 v.

Och vart har du sett ynkliga undernärda kalvar?? En kalv kommer antingen gå till slakt, eller bli mjölkko. Därför är det viktigt att de får en bra start, med bra och mycket mat. Att svälta en kalv gör ingen nytta då det inte lönar sig.

Lägger ingen värdering i det. Annat än att de skapar ett landskap jag tycker om. Det finns dock en tämligen utbredd uppfattning om att kor på något sätt skulle finnas kvar som landskapsvårdare och fina att titta på, även om alla skulle vara veganer.
Frågan är väl bara vilka veganer skulle lägga egna resurser på att hålla med alla dessa landskapsvårdande kossor?

Mjölkkors kalvar får bara mjölk en kort tid, har du källa på nåt annat? Personligen tycker jag inte det är etiskt försvarbart att ta kalv från från ko så att vi ska få mjölk vi inte behöver. Bara människor envisas med att dricka mjölk hela livet - främst i Europa. I andra världsdelar är inte människokroppen laktostolerant utan det är något vi utvecklat här.
Vanligt dryckesmjölk behöver inte nödvändigtvara slutprodukten.
Av mjölk görs det grädde, ost, fil, yoghurt och andra mjölkprodukter. Och näringsämnena från mjölkprodukterna behöver människan.

En vegansk diskussion? Jag tycker att du schabblar bort frågan lite. Mjölk(industrin) handlar som jag ser det inte så mycket om existensberättigande och dylikt. Det handlar om att industrin är uppbyggd kring att flockdjur inte tillåts växa upp på ett adekvat sätt. Det handlar om konkret, prakisk djurhållning.
Frågan som sjabblas bort är om mjölk är nyttigt eller farligt, ämnet för tråden. Allt annat är utvikningar och avsteg från detta inklusive mjölkkons roll i samhället.

Det beror på. I KRAV-produktion går de med varandra längre än så.

Är det fortfarande så? När jag jobbade med ekologiska kor gick de med mamman 3 dagar.
Sist jag hörde något om det skulle detta tas bort, då det är grymt mot djuren att göra så. Visst låter det bra för konsumenter som inte vet ett skvatt, men i verkligheten är det bra mycket värre än att ta dom efter ett dygn.

Det finns numera flera bra skäl att välja ekologiska mjölkprodukter. Kor i ekologisk produktion får inte hållas uppbundna

Jag läste en artikel för ett par år sedan, att ekologiska kor får hållas uppbundna om det är under ett visst antal i besättningen, samt att de får komma ut någon gång/ett par gånger per vecka, oavsett årstid. Självklart då bete på sommaren.
Är det inte så längre?

Jag läste en artikel för ett par år sedan, att ekologiska kor får hållas uppbundna om det är under ett visst antal i besättningen, samt att de får komma ut någon gång/ett par gånger per vecka, oavsett årstid. Självklart då bete på sommaren.
Är det inte så längre?

Jo, finns det 45 båsplatser eller färre får ekologiska kor fortfarande hållas uppbundna under förutsättning att de rastas minst två gånger i veckan. Endast djur äldre än 20 månader får stå uppbundna. Förut fanns fler undantag men de är borta nu.

Men det finns ju andra kor än högpresterande mjölkraser som kan hållas på mycket bättre villkor och som klarar av att hålla och föda sin kalv själv. De kan vara landskapsvårdare- mycket av mjölkkorna går faktiskt på långt bättre marker än de magra beten där man vill bevara landskapet.

Frågan är väl bara vilka veganer skulle lägga egna resurser på att hålla med alla dessa landskapsvårdande kossor?
Standardförsvaret för, och från, mjölkindustrin. De öppna landskap som har ett signifikant miljövärde är naturbetesmark. Så vitt jag vet består betesmarken i Sverige till absolut största delen av kulturbeten. Argumentet är löjligt.

Oavsett om de får mjölk eller ersättning så får de så länge de behöver. Det varierar. Mellan 6-12 v.

Och vart har du sett ynkliga undernärda kalvar?? En kalv kommer antingen gå till slakt, eller bli mjölkko. Därför är det viktigt att de får en bra start, med bra och mycket mat. Att svälta en kalv gör ingen nytta då det inte lönar sig.

Nu använde jag inte ordet svälta- utan att de blir ynkliga, små och undernärda- jämför-förtydligar- med motsvarande kalvar som går med amko.

Och så länge de behöver.....6 VECKOR :crazy::cry:, finns ingen kalv vars mage är redo gå ifrån mjölk så tidigt- sedan kan man undra över mängden de får och hur ofta, det är liksom väldigt onormalt att de ska få en liten skvätt morgon och kväll bara.

Men det finns ju andra kor än högpresterande mjölkraser som kan hållas på mycket bättre villkor och som klarar av att hålla och föda sin kalv själv. De kan vara landskapsvårdare- mycket av mjölkkorna går faktiskt på långt bättre marker än de magra beten där man vill bevara landskapet.

Självklart,men vi vill ha kött och mjölk. Det är bara ett svagt tilläggsargument, huvudpoängen är livsmedelsproduktion.

Nu är jag inte vegan som så men jag skulle kunna tänka mig det- tyvärr fungerar det inte att ha kor som "bara" betar, de blir alldeles för feta när åren går.

Standardförsvaret för, och från, mjölkindustrin. De öppna landskap som har ett signifikant miljövärde är naturbetesmark. Så vitt jag vet består betesmarken i Sverige till absolut största delen av kulturbeten. Argumentet är löjligt.

Det är ett svagt argument och skulle då behöva betalas med skattemedel. Ur ett veganskt perspektiv finns inga argument för att låta korna leva och finnas kvar.

Nu använde jag inte ordet svälta- utan att de blir ynkliga, små och undernärda- jämför-förtydligar- med motsvarande kalvar som går med amko.

Och så länge de behöver.....6 VECKOR :crazy::cry:, finns ingen kalv vars mage är redo gå ifrån mjölk så tidigt- sedan kan man undra över mängden de får och hur ofta, det är liksom väldigt onormalt att de ska få en liten skvätt morgon och kväll bara.

Men de som går hos amko/diko är kött raser. Stor skillnad. Det är som att bli ledsen över att vinthundsvalpar inte är lika runda som bulldogvalpar.

är en kalv redo vid 6 v att klara sig utan mjölk, så får den inte mer mjölk. Men är den inte redo så får den mjölk ett tag till.
Man ger kraftfoder och hösilage tidigt, så de lär sig att äta. När man ser att de äter ordentligt, är fina i kroppen så slutar man ge mjölk.
Men visst, hade en kalv av mjölkras gått med mamman alltid, fått mat när den vill osv hade den säkert blivit finare.
Det finns även de som har mjölkautomater, dit kalven går när den vill ha mat. Kalven har då transponder, så den kan bara få en viss mängd per dag.
De som får morgon och kväll får 2-4 liter per gång. En del orkar bara 2 liter, en del vill ha mer efter 4 l är slut och kan då få en skvätt till.
Man anpassar mängden efter individen.

Men de som går hos amko/diko är kött raser. Stor skillnad. Det är som att bli ledsen över att vinthundsvalpar inte är lika runda som bulldogvalpar.

är en kalv redo vid 6 v att klara sig utan mjölk, så får den inte mer mjölk.

En köttraskalv skulle också bli tunn i sitt uttryck med dålig tillväxt om den föddes upp som mjölkraskalvarna- och fortfarande ingen kalv är klar att vara utan mjölk vid 6 veckors ålder-

Ur ett veganskt perspektiv finns inga argument för att låta korna leva och finnas kvar.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "ett veganskt perspektiv". Ur perspektivet födoframställning, nej då behövs kor givetvis inte eftersom de inte på något vis producerar människoföda (ur ett veganperspektiv). Men det hindrar inte att en ser andra värden. Värdet i biologisk mångfald t ex. Eller varje individs enskilda värde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka