MJUK dressyrsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cettan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 823
C

Cettan

Har köpt en ny häst :bump: :love: :bump: och min gamla passar inte så jag måste köpa en ny. Nu har jag väldigt mycket problem med ryggen pga operation så jag behöver en sadel som är väldigt mjuk i sätet. Dock inte särskillt dyr för hästen är 4 år och kommer troligtvis ändra sig och behöva ny sadel igen om något år. Dumt då att lägga ut massa pengar redan nu. Min drömsadel är en Passier optimum som jag hoppas kunna köpa längre fram. :love: Någon som har erfarenhet av den? och någon som kan ge mig tips på vad jag ska köpa nu? Maxpris ca 5000 kr, men hellre en gammal begagnad kvalitetssadel än en ny billigare. Tips någon? Jag har funderat på county, men har ingen erfarenhet av dem.

Sv: MJUK dressyrsadel

Hmm, passier är då inte särskilt mjuka.... :smirk: Har en själv.. Prestige är mjuka och sköna, likaså Amerigo och Jaguar. Men dom kostar ju betydligt mer än 5000. Kanske en begagnad Zaldi kan vara nåt? Dom är ganska mjuka. Annars så har båda Prestige och Jaguar ställbara bommar (vissa säger att det går att ändra Amerigo'n också), så förmodligen kan du ha den även om hästen breddar sig! :)

Jag har en Zaldi Atlanta och den är väldigt mjuk i sätet.
Helt perfekt för övrigt :love:
Hittade den begagnad för 4500 kr!

Hade en Ken taur till min förra häst. Mjuk och skön att rida, tyckte dock inte att lädret hade superkvalitet...

men man får väl inte tävla i bomlösa sadlar? Hästen jag köpt (om han nu går igenom besiktning på tisdag, håll tummarna...) är tänkt att bli en ny dressyrstjärna så ett måste är att jag får tävla i den.
Dessutom var den lite väl dyr och lanserades inte fören i augusti. Går allt som det ska så hämtar jag honom på tisdag så jag behöver nog en sadel rätt så omgående... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Den ska vara av engelsk typ, om du TITTAR på den bomlösa jag föreslog kommer det inte möta några hinder att tävla i den.

Tycker nog inte 10000 kr för en ny sadel är särskilt dyrt, och då är ju tillpassningen inte så joxig med tanke på att det "bara" är bomvidden som ska stämma (bommen svängning går ju bort). Tror inte du kommer billigare undan med en väl tillpassad begagnad sadel om du kör in hos sadelinprovaren. Bomvidden är ju relativt lätt att mäta ut själv...

Senast ändrad:

jag har tittat på den. Den såg ut som en vanlig sadel. Men jag hade för mig bara att det varit väldigt mycket diskutioner hurvida man får tävla i bomlöst eller inte. Och ridsportförbundet har sagt blankt nej. Dessutom så lanserades den ju inte fören i augusti som jag skrev i inlägget ovan (jag hade alltså redan tittat på den) och jag behöver en sadel omgående. Men tack för tipset. :D

Då kommer nästa fråga: hur ser hästen ut i ryggen? Det är ju inte lönt att föreslå en uppsättning sadlar som redan från början är m e m omöjliga att få till på just den hästen (t ex hur svängd bommen är).

Min tanke var att få förslag på sadlar som är väldigt mjuka i sitsen och sedan får jag prova mig fram till vad som passar hästen. Eftersom jag inte fått hem honom ännu vet jag ju inte exakt hur han ser ut. Men det är bra att ha fått ett par olika sadlar rekomenderade som kan passa mig när jag ska börja prova på tisdag så slipper jag prova sadlar som kanske skulle passa hästen men vara alldeles för hårda i sitsen för mig. En sadel ska ju passa både häst och ryttare för att vara optimal.

Jag vet inte - men jag red i en Albion dressyr som man satt som en smäck i. otroligt fin.

Har en Frank Baines Capriole och det är rena soffan!!! Skulle aldrig kunna tänka mig en annan sadel!!! Själv har jag två ihopväxta ryggkotor så behöver åxå mjuk sadel... :) Hittade den för 7000 för ett par år sedan, men de går att få tag på för 3000 och uppåt.

// Isabelle

Deuber & Partner kommer med en ny dressyrsadel i höst, den är bomlös och helt fantastiskt mjuk och skön. Jag har provat den på 2 olika hästar och båda gillade den, jag med.... :d

Priset kommer nog att ligga på runt 10.000:- men i gengäld behöver du inte byta ut den när din häst ändrar form.

:p

Jag har en Frank Baines capriole som är relativt mjuk (den här är ganska gammal, de nya är mjukare). Sen kör jag även med (lös) gelsits på sadeln, den är nästan ett måste för att min urusla rygg skall må bra.

Hur i hela fridens namn kan ni säga att prestigen är mjuk.Den är ju hård som flinta..

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Emuliiaa
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: __sofia__
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka