Mjuk dressyrsadel...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Då var man där igen... Red lite dressyr på min foderpålle igår. Och som vanligt fick jag så sanslöst ont i ländryggen (tror jag det heter):confused: Skadade ryggen när jag körde av vägen med min bil för et år sen. :cry:
Har snackat runt lite med folk och de råder mig til att köpa en dressyrsadel med mjukare sits...
En ny sadel kommer inte på frågan för min del men har tänkt köpa en begagnade märkessadel. Har satt prisgräns på 4000kr.

Funderar nu alltså på vilka sadlar jag ska leta efter. Vilka är riktigt mjuka i sitsen?
Foderpållen är ett fullblod ganska bred överryggen och med ganska hög manke. I hoppnign rids han med en Stübben CS.
Några förslag?
Behöver all hjäp jag kan få eftersom det är lite jobbigt att inte kuna gå morgonen efter ett dressyrpass:cry: :cry:

Sv: Mjuk dressyrsadel...

För min del hjälpte det tyvärr inte med en mjukare sadel ...

Jag har också problem med ryggen - korsryggen - efter en ridolycka. Red innan i en stenhård gammal Stübben dressyrsadel (minns ej märket). Köpte mig i vintras en Crown Jessica med superskön, mjuk sits. Tänkte att nu ska jag väl slippa mina ryggbesvär! Men - ack nej - det känns fortfarande lika mycket i ryggen efter ett dressyrpass. Tror för min del att det beror på att jag under ett dressyrpass jobbar extra mycket med låånga skänklar så långt bak som möjligt. Det blir större påfrestningar för ryggen då.

Men det är ju inte säkert dina problem beror på samma sak. Kan du inte prova först med någon mjuk gel- eller teddypad ovanpå sadeln och se om det blir bättre?

Mm. kanske vore smart att prova med gelsits först... Fast jag börjar misstänka att min sadel är lite sned oxå... Så det får nog bli nått begagnat tror jag... Men Crown sadlar är alltås mjuka?

jo dom är mjuka...men jag tycker inte det bara beror på hur mjuka sätet är, utan överhuvudtaget hur sadeln passar ryttaren...Har provat lite olika märken...crown var bra och Frank Baines var ännu bättre ;) allt beror på hur man är skapt..sittbenen,bäckenet osv...så om jag säger att en sadel är mjuk och skön så betyder det inte att du kommer att gilla den ...jag får jätteont i vissa sadlar men i vissa sadlar känner jag inte av ryggen ....och det behöver inte vara så att den jag inte får ont av är mjuk...

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 751
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Prestige Hippos dressyrsadel till min häst. Men jag gillar den inte, den är för hal och ger för lite stöd för mig...
Svar
14
· Visningar
4 528
Utrustning Kollar runt lite efter något begagnat vettigt som kan passa mitt fullblod. Jag upplever att han har ganska spikrak rygg och inte så...
Svar
4
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka