mjuk eller hård stoppning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FJ_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 307
F

FJ_

Vad är bäst? Om man föreställer sig själv så tycker man ju att det låter skönast med mjuk stoppning i sadeln när man sätter sin vikt med ca 60 kg på hästryggen.. Det blir ju en väldig svikt när man rider lätt till exempel. Är det bra? Jag har en sadel med väldigt hård stoppning. (en prestige golden star)
sen har jag även en sadel med väldigt mjuk stoppning ( en henri de rivel-fletcher.) Hur ska jag kunna veta vad som är bäst? Vad föredrar ni och era hästar?

Sv: mjuk eller hård stoppning?

Stoppningen ska vara mjuk och sviktande. Det är hela iden med stoppningen. Det här snacket om att man ska ha padd som stötdämpning ser jag som en förklädnad av problemet att man behöver stoppa om sadeln för att stoppningen blivit för hård.

Sticker jag fingret i bossan vill jag att de sjunker in en bit och sedan sviktar ut igen när jag tar ut fingret.

Riktigt mjuk och sviktande vill jag ha. Fast det beror lite på vad man väger, en tungviktare kan inte ha en för mjuk bossa.

Om jag var du skuller jag stoppa om prestigen. Du vet väl att man ska stoppa om sadeln varje år? Just för att den ska hålla sig mjuk o sviktande.

Ska och ska... Om den inte har blivit hård/ojämn eller av nån annan anledning inte passar är det ganska onödigt att rota i stoppningen. Men visst är det bra att se över den efter sådär 1-2 år.
Är det för mjuk stoppning är det mycket möjligt att det går fylla i den, den kanske inte har blivit stoppad nån gång och därför satt till sig? Och en för hård kan det vara bra att byta ut åtminstone en del av stoppningen om den packat sig så mycket som det låter som.

Ja nu menar jag inte att man ska riva ut all stoppning. Men den ska till sadelmakare varje år för översyn. Sen att folk struntar i det är en annan sak som i längden drabbar hästen.

Tack för era svar! Om man känner på de flesta prestige sadlar med bred kanal mellan bossorna så har de flesta jag känt på haft ganska hård stoppning. Inte stenhård såklart, men absolut inte så att man kan trycka in ett finger så att det sviktar in. Är det dåligt för hästen då? Tycker ändå att prestige sadlarna har väldigt bra anatomi för en häst.. Men deras bossor är absolut inte åt det mjuka hållet.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 736
Senast: caballus
·
Utrustning Hallå i stugan Jag får hem min första häst om ca en månad och håller på och kollar på utrustning. Det som känns viktigast är då...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: Ace
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 546
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025