Mjuk knöl på ryggen

H

heylan

Har upptäckt att min häst får en (ibland ser det nästan ut som två som liksom har flytit ihop lite) mjuk knöl precis vid sidan av ryggraden, ett par cm bakom manken efter ridning (vid lite, för honom, längre och "hårdare" pass).

Han är inte riden speciellt länge, varför han inte jobbar helt korrekt med ryggen ännu. Rider med min nya bomlösa ST dressage CC. Vet inte om han även fick dem innan, när jag hade en lånad bomsadel (red med den väldigt sällan) - kan vara så att jag tittar extra noga nu när jag äntligen fått min sadel och vill att allting ska funka perfekt med den!

Kan verkligen inte varken se eller känna att sadeln skulle trycka där -kanalen är bred, panelerna mjuka och inget ligger an där. (Har tittat, bett andra titta, känt och klämt...)

Knölen/bulan (ca 1,5-2 cm lång, ganska platt och helt mjuk) går bort efter ett tag och han verkar absolut inte öm på den.

Någon som har någon teori?:confused:
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

jag kan inte ha "lös" täckesjord på mitt halvblod, trots att den är jättemjuk (elastisk) och inte sitter åt något vidare. han får ett "tryck" stort som en tummnagel lite framför jorden.(går bort på ett dygn)
kan inte förklara det annat än att hästen är känslig.
det är ju inte riktigt samma sak, men det kanske ligger ann, och hästen är väldigt känslig:confused:
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

Han är väldigt känslig, både i psyket och i skinnet och pälsen - kanske ligger något i det du skriver..!

Men knölen kommer på ett sådant ställe så jag förstår inte riktigt vad som trycker mer eller mindre just där (om det nu beror på tryck, och om det finns något)? Tanken på någon form av muskelknuta har oxå funnits, men det känns som om den borde vara hårdare då?

En annan tjej i stallet berättade att hennes häst också kunde få (eller fick?) sådana, särskilt vid uteritt, men hon hade ingen bra förklaring på varför.
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

kan det vara så att det kan beropå vojlocken ?????
"trycket" på mitt halvblod kommer en bit framför jorden, så det är inget som ligger ann just där heller. men det är bara när han haft jorden det blir så, så den har jag skippat.

men hoppas det löser sig för dig ;)
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

Hade en som fick så, av alla sadlar (dock med bom) tills vi hittade exakt rätt. Det blev värre eller bättre beroende på vilken vojlock jag hade på också.

Det ska enligt de jag fått svar från vara nån svullnad pga ökat tryck runt kotorna. Ett tecken på att något inte är helt riktigt i alla fall.
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

Kan det kanske bero på att vi är lite obalanserade (han är som sagt väldigt "grön"), och att eftersom sadeln är utan bom så trampar man den lättare lite snett och den alltså då lättare hamnar med ett eventuellt (tillfälligt) tryck av panelerna på ryggraden/runt kotorna?
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

Så kan det mycket väl vara. Kanske t.o.m. så att du sitter konstant med snett tryck?
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

Nja...eller kanske. Jag brukar komma på mig med att jag hamnat lite snett ibland, men dår korrigerar jag givetvis direkt. Kanske ska bredda panelerna lite? Om jag vågar, utan att det blir för brett o den hamnar på ryggraden.

Den här svullnaden pga av tryck runt kotorna, kom den alltid på samma ställe på din häst? Verkade den öm? Var kanalen smalare/bredare än på den sadel som funkar nu? Punkttryck?
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

det kan inte vara en liten svamp han har fått på ryggen då? min kille fick det efter hårda o långa ridpass då schabraket blivit riktigt svettigt... trodde först att det var ett trycksår men efter att jag baddat det några gånger med jodopax så har det nästan försvunnit nu...:smirk:
 
Sv: Mjuk knöl på ryggen

Pållen svettas inte särskilt mkt, trots att passet, för honom, har varit relativt hårt. Schabraket har på sin höjd blivi lite fuktigt...

Kändes det något i huden på din häst? (typ skorvigt etc)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 090
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 195
Hästvård Min häst fick diagnosen inflammation mellan fyra halskotor efter att vi åkt fram och tillbaka till veterinären i 5 månader. Det yttrade...
Svar
7
· Visningar
1 034
Senast: sannapanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp