Hjälp mig spåna!

Saile

Trådstartare
Min häst fick diagnosen inflammation mellan fyra halskotor efter att vi åkt fram och tillbaka till veterinären i 5 månader.
Det yttrade sig på så vis att han tappade framdelen och frambenen vek sig som en snubbling, men han gick aldrig ner helt på knä.
Han kunde heller inte böja halsen åt vänster och var allmänt stel och spänd att rida.

Efter behandlingen så blev det sån otrolig skillnad, han är super mjuk och går fint i form. Han är lugnare, gladare och verkar mer till freds.
På återbesöket såg man att inflammationen var borta så nu skulle jag träna upp honom och rida mycket lösgörande.

För några veckor sedan, precis när jag börjat skritta honom efter hans behandling så gick han plötsligt ner på knä. Från stillastående typ. Trodde att han halkat då det var lite isfläckar i paddocken.
Jag fortsatte igångsättningen men har märkt att han fortfarande snubblar till ibland, dock inte alls lika mycket som innan.
I måndags gick han ner på knäna igen, i skritt på platt underlag.
Jag skickade iväg ett mail till veterinären direkt och hon ville att jag skulle komma in med honom igen för att göra ett ridprov. Har bokat tid nästa vecka.

Jag blir tokig på det här. Trodde att han skulle vara bra nu, men vad sjutton kan det vara?
Jag har en teori att inflammationen i halsen kan vara en följd av en annan skada som nu framträds mer när inflammationen är borta?
Han snubblar ju förvisso mindre men han har aldrig gått ner på knäna innan.
Veterinären kunde se små pålagringar på halskotorna, men han verkade inte bekymrad över dom?
Kan det komma från ryggen?
 
Hittade dom inte någon orsak till inflammationen?
På min häst hittade dom inflammation i SI-lederna som behandlades. Varför inflammationen fanns där var dom inte så intresserade av, frågade måånga gånger. Visade sig att hästen var helt sned i bäckenet, inte konstigt att hon fick inflammationer och inte så konstigt att behandlingen inte hjälpte..
 
Hittade dom inte någon orsak till inflammationen?
På min häst hittade dom inflammation i SI-lederna som behandlades. Varför inflammationen fanns där var dom inte så intresserade av, frågade måånga gånger. Visade sig att hästen var helt sned i bäckenet, inte konstigt att hon fick inflammationer och inte så konstigt att behandlingen inte hjälpte..

Nej, dom kunde inte säga någon orsak.
Han är behandlad i länd och bäcken av fysioterapeut innan dom hittade inflammationen i halsen. Där var han spänd och hade kraftiga låsningar.. :(
 
Kan ju vara pålagringarna som trycker på någon nerv. Nerverna löper längs med halskotorna som styr bland annat frambenen och kan göra att de inte riktigt kan kontrollera benen

Dessa skador kan de få om de går omkull i hagen tex
 
Kan ju vara pålagringarna som trycker på någon nerv. Nerverna löper längs med halskotorna som styr bland annat frambenen och kan göra att de inte riktigt kan kontrollera benen

Dessa skador kan de få om de går omkull i hagen tex

Går det att se det på något vis?
Antar att man inte kan fixa det om det är pga pålagringarna? :(
 
Nej, dom kunde inte säga någon orsak.
Han är behandlad i länd och bäcken av fysioterapeut innan dom hittade inflammationen i halsen. Där var han spänd och hade kraftiga låsningar.. :(
Det är så himla trist när dom inte hittar grundorsaken, känns som det är något annat som ligger bakom och stör.
Har veterinären inte kollat på ryggen alls? Med tanke på låsningarna hade jag nog bett dom kolla upp den om det var min häst så man slipper fundera.
 
Går det att se det på något vis?
Antar att man inte kan fixa det om det är pga pålagringarna? :(

Nej pålagringar går inte att fixa, de kommer alltid finnas där.
För att veta om det är påverkan på nerver så kan man utifrån olika tester se hur hästen rör sig och beter sig.
 
Hoppar in här med, hoppas det är okej!
Har också en häst som vi nyligen hittat förändringar på halskotpelaren på. C2, 5,6 och 7. Ojämna ledytor, lite nabbar och ett löst fragment mellan 6e och 7e kotan.
Min häst tappar ibland ett bakben. Svår att få upp i en högre form innan han är riktigt varm och ingen direkt bjudning. Otroligt snäll häst som finner sig i allt...
Lite sne i korset sen långt tillbaka, och väldigt galliga bakknän men de kollade de inte eller behandlade nu.
Har lite neurologiska störningar bak. Har inte koll på bakbenen om veterinären tex sätter ut dem åt sidan. Då ställer han ej tillbaka benet som en "normal" häst skulle gjort.
Nedsatt känsel, rätt dålig, vänster bak. Onormalt rörelsemönster baktiv ffa vänster, han liksom rycker med sig det benet i början av traven och släpar tån. Släpar även tån lite på andra.
Enligt veterinären jäkligt dålig prognos trots rätt så lindriga förändringar.. hästen har för knappt ett år sen gått 120 och msvc dressyr. 13 årig valack.
Någon som har några idéer och erfarenheter? Känns så hopplöst och älskar verkligen den här hästen!! Gör allt för att han ska bli bra/fungerande!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 496
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp