~mjukgörande och lösgörande övningar~

H

hellster

Hej! Min häst är om möjligt stelare än en pinne i sina sidor. jag försöker att ha som regel när jag rider, att aldrig rida längs med långsidorna när jag rider på banan...på så sätt så rider man ju inte så mkt på raka spår och då borde hästen bli lite mjukare och mer tillgiven i sina sidor.

tips på hur mina egna hjälper kan användas eller på "ridvägar" eller liknande är vääldigt efterlängtat!! :bump:

NÅGON som har bra råd att komma med, hur jag mjukar upp sidorna på hästen??
Ingen cavalettiarbe får ingå...
Hästen är en 7årig valack.

Mvh Helena
 
Flytta undan bakdelen på hästen - då trampar den under sig. (Skänkelvikning är inte lika effektivt - bättre att bara flytta bakdelen)

Förböj (stretcha) hästen i skritt runt innerskänkeln och försök den få den att bita dig i tån. Då måste du släppa efter på yttertygeln och det är viktigt att du inte tar det ledande tygeltaget uppåt utan rakt ut eller aningen nedåt.

Rygga. Dra inte i tyglarna utan lär in ett kommando från marken först (tex back) och gör samma sak när du sitter på hästen.
 
Skolor (öppna o sluta) i trav/galopp längs med långsidan, sluta på diagonalen, bakdelsvändning/framdelsvändning i skritt, övergångar mellan de olika gångarterna mm. För att nämna några.

Jag tycker att det är viktigt att använda långsidorna för att rakrikta hästen (som också är lösgörande). Att göra övningar med att ställa, forma o flytta är inte så svårt som man ofta tror. Men hur svårt är det inte att rida absolut rakt fram med en liksidig häst :D.
 
Men hur svårt är det inte att rida absolut rakt fram med en liksidig häst .

Ja det är verkligen jättesvårt. Om man inte sitter helt still med sina hjälper så försöker hästen lyda alla signaler och ringlar sig fram som en orm. :crazy:

mvh Jessica
 
Att rida åttor på volten skall också vara bra för att mjuka upp hästen.

Ta hjälp av instruktör (trist men sant) för andra bra tips då och då.
 
det finns en hel del övningar för att mjuka upp hästen, få den lösgjord.

Detta är mina tips!!

Rid mycket på böjda spår men byt varv ofta.
Själv tycker jag att serpentinbågar är bra samt åttvolter men tänk på att inte kräva för mycket från början. I början stora böjda spår.

Snirkla runt träd ute i skogen.

Tempoväxlingar o övergångar mellan trav o galopp verkar lösgörande.

När du väl känner att det börjar släppa kan du börja träna skolor(hästen måste vara lösgjord innan annars kan det lätt bli fel).

Det är inte fel att rida längst långsidorna, lägg in volter lite då och då o använd hörnen. ;)
 
Jag skulle ta tag i problemet från marken. När jag fick min häst var han otroligt stel i sidorna, delvis pga. för korta muskler.
Jag började strecha varje dag och såg resultat efter bara en tre-fyra dagar.
Att låta hästen ta godis mellan bakbenen är bra. Då sträcker den ut hela sidan, halsen och tar ju även ut benet en bit. Dessutom är det lite sport och träning för huvudet. Brukar uppskattas.

Men alla hästar klarar ju inte av det från början(däribland min häst). Men att låta hästen ta godis på sidorna och mellan frambenen är en bra början.

Från ryggen kan man ju göra mycket skänkelvikningar, och bakdelsvändningar är också bra.
Träna att flytta hästens bog i skritt, gärna när du ändå ska svänga.
Cerpentiner är min favorit när det kommer till stela hästar och det är bra att rida mycket på böjt spår. Jobba på en volt ett tag iblend. Öka och minska volten etc.
 
O här kommer mitt tips! :bump:
När hästen är väl uppvärmd börja böja i skritt på volter/åttavolter. Begär ej för kraftig böjning utan håll volten stor men kräv att han böjer sig. När detta fungerar i bägge varv kan du begära samma sak i trav samtidigt som du lägger in mindre skrittvolter (med mer böjning hos hästen). Öka kraven succesivt men jobba inte för långa pass, det blir för jobbigt för hästen. De "plankor" jag ridit har jag bara begärt en riktig böjning i vart varv av de första passen, för att hästen skall förstå vad som begärs. Glöm inte berömmet!
Övningen med "tåbitning" ovan tycker jag oxå är super. Den kan man göra både på marken och på hästryggen.
Jag brukar låta hästen stå still på lång tygel, sedan leder jag med innertygeln och begär mer och mer böjning. De flesta hästar börjar snurra runt men är det ej en hispig häst så låt den hållas... efter några varv kommer den på att det är enklare att böja sig än att snurra!
 
"Förböj (stretcha) hästen i skritt runt innerskänkeln och försök den få den att bita dig i tån. Då måste du släppa efter på yttertygeln och det är viktigt att du inte tar det ledande tygeltaget uppåt utan rakt ut eller aningen nedåt."

Jag tycker det låter som ett ypperligt sätt att försätta hästen ur balans och låta den böja i 7:e halskotan... men men
 
Jobba mycker sidvärtsröresler, öppnor, slutor O övergångar. Från halt till trav O så tillbaka samt från skritt in i en galopp med mycket skjut i fattningen.

:)Dressyrmupp
 
Nu har jag inte läst resten av tråden *lat* så jag vet inte om du kanske fått nåt liknande råd.

Jag red en häst som va hemskt stel tidigare och jag red honom väldigt mycket i skogen (alltså inte på stigarna utan I skogen) och red massa mönster mellan träden och så. Jag styrde så långt det gick med vikt och skänklar (i början gick det itne alls men sen gick det super). PÅ ridbanan red jag mycket volter och serpentiner och varierade mig mycket...även där föröktre jag rida med vikten.

Han blev faktiskt hemskt mycket mjukare och finare av det...dessutom lyssnade han jättemycket bättre på mina hjälper efter ett tag.
 
Två övningar på marken, som pållar tycker är KUL!!

Ha hästen i grimma+grimskaft, är hästen mycket stel, ställ hästen med sidan mot en vägg t ex. Så ska du locka hästen med litet godis, att böja huvudet+nacken så långt bak den kan utan att flytta baken! Ända till flanken ska den kunna efter några gånger. Ge godis! Byt sida.

Här ska du ha träns på. Böj nacken med att hålla i tyglarna närmast bettet. Litet till att börja med. Alla fyra benen ska gå rakt fram o nacken böjd. Gå längs ett staket eller en vägg. Ge godis så fort hästen lyckas, när den förstår syftet kan man minska med godiset. Det här är jobbigt att gå rakt med böjd nacke, och en sida är "sämre" än den andra.

Godiset motiverar, och hästen ska få så fort baar ETT steg blir rätt, sedan när hästen förstår ökar man kraven litet. Till slut går hästen 10 m utan problem, tar ett par månader dot men det är värt. Kan göras före ridning t ex som en liten uppmjukning.

Annars tycker jag att serpentiner är bra. Då sitter man inte o sliter varv efter varv o tråkar hästen o sej själv. Serpentiner kan man göra var som helst ute i mark där det finns litet plats. Åttvolter oxå.

Lena
 
En bättre förklaring än vad jag kan ge får du om du kikar i hästfynd nr 9 o läser om Eva Jälmbrant, samt hennes tips.

Lena
 
Tips som alltid har funkat bra för mig oavsett häst.
För det första så skulle jag rekommendera en lång uppvärmning med skritt i ett högre tempo och sedan ganska lång igångsättning i jogging utan krav på form.

Under uppvärmningsjoggingen brukar jag alltid ha som regel att jobba mycket med serpentiner. Gärna 3st i början för att sedan öka till 4 och eventuellt 5st. Detta är ju beroende på storlek på banan. Var inte rädd för att då och då gå något varv på fyrkanten med tempoväxlingar.

För att sedan fortsätta mjukningen i sidorna så är volter i hörnen väldigt bra. I början kan de vara stora för att sedan minskas efterhand som hästen slappnar av. Gör inte bara en slängig volt utan stor koncentation krävs för att du ska kunna koordinera dina hjälper för att ge hästen den bästa förutsättningen för att kunna böja sig.

På vanliga volten kan du lite försiktigt överböja hästen men se då till att du inte bara böjer halsen utan att du formar hela kroppen. Annars gör den övningen mer skada än nytta. Jag föreslår att du jobbar mycket i ett lugnt travtempo och emmellanåt skrittar på lång tygel så att hästen får slappna av.

När du känner att hästen är tillräckligt uppvärmd så tycker jag att en av dom bästa övningarna för både dig och hästen är åttvolter i volten. Här blir då "volterna" i volten så små att du måste böja hästen kraftiare. Dessutom blir du inte hängande i dina hjälper utan måste hela tiden variera och byta hjälper. Här lossnar hästen oftast ganska bra och gymnastiserar upp sig bra. Det är mycket viktigt för hästens skull att hjälperna är ordentligt koordinerade så att hästen inte får chansen att gå på två spår eller slänga ut bogen. Oftast så är det vid bytet som hästen får balansen och böjligheten. Detta varvas naturligtvis med något varv i temoväxling på fyrkanten för att hästen inte ska spänna sig och bli ännu stelare. När hästen börjar att bli böjlig så kan du lägga in bogförflyttningar på volt och gärna öppna och sluta. Då ska det inte vara några mesiga öppna med bakbenet mellan frambenen utan här ska förflyttningen vara ganska kraftig. Denna övning är jobbig och onaturlig för hästen men den gymnastiserar hästen vid korrekt förflyttning mycket bra. Att jobba med slutor är också kanonbra böjande jobb.

I galoppen kan sidförflyttningar vara mycket bra övning. Rid längs med medellinjen och förök att förflytta hästen ut mot väggen (ingen kraftigt förflyttning) och byt sedan galopp för att göra samma sak igen. Detta kräver en del samling men får hästen mycket lösgjord.

Detta är några tips för att få hästen rund och fin. Det viktigaste är dock en god uppvärmning där du utan krav på form verkligen känner efter vart stelheten sitter. Varför är han stel i sidorna? Är han gammal eller kan det vara något tok med utrustningen. Oftast så kollar man detta och hittar man inget fel så är det bara ren gymnastik som gäller. Att rida serpentiner i trav runt koner är också en superbra övning för böjning. Gör inget avancerat utan låt hästen få den tid han behöver för att kunna böja sig ordentligt. Tillslut så lossnar det och du får förmodligen en gudomlig häst att rida :D
 
Sv: ~mjukgörande och lösgörande övningar~

Rid mycket i skogen!! Snirkliga vägar och över stock och sten. Rid med mycket säte och skänkel men låt också hästen titta sig för var den ska gå så att den inte snubblar. Lycka till!:bump:
 
Sv: ~mjukgörande och lösgörande övningar~

Små volter i kort galopp funkar utmärkt:) men rid inte för länge på små volter, kan ju bli lite snurrit tillslut;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
781
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 059
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: Loons
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp