Mjukgörande övningar!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Cassie_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 491
C

Cassie_

Jag och min kompis ska börja rida en häst nu i sommar och han är inte så välmusklad och väääldigt stel! Så nu skulle vi vilja veta alla tips och knep så att han ska bli den fina häst vi vill att han ska bli. Berätta era bästa övningar, inte allt för komplicerade som man kan göra så vore vi tacksamma! :)

Sv: Mjukgörande övningar!

Är han bara omusklad eller har han inte blivit riden på länge??

Om han har stått länge skulle jag börja med att skritta några veckor, börja med 20 min och fortsätt tills du är uppe i ett par timmar. Öka med ca 5 min om dagen.

Mjukgörande övningar är ju exvis skänkelvikning och andra sidförande. Gurkmeja ska vara bra att ge mot stelhet, 1 msk per dag, blandas i betfor.

Klättring är ju tokbra för att bygga muskler och att rida i lite oländig terräng så hästen får lyfta på fötterna! När du skrittar så skritta gärna på lång tygel så hästen får söka sig fram till sin egen form.

jag tycker att serpentiner är bra, med måånga halvhalter. även rak-böjd.

det finns många saker du kan göra ....

1: rida på stora böjda spår ( volter, serpentiner).
2: många övergångar från arbetstrav till grbetsgalopp och omvänt...
3: lösgörande arbete i frisk galopp....
4: cavalettiarbete..
5: linlöpning....
6: en frisk trav eller canter på skogsvägar eller ute på en åker....

:bump: lycka till....

Svarar alla.
Tack så jätte mycket för alla förslag! :bump:
Yamaha: Han har ridits men är rätt så omusklad så vi ska försöka få honom fin nu. :)

Yamaha skrev:
Om han har stått länge skulle jag börja med att skritta några veckor, börja med 20 min och fortsätt tills du är uppe i ett par timmar. Öka med ca 5 min om dagen.

:confused: skritta några timmar:confused: börjar du med 20 minuter i någon vecka & sen börjar öka med 5 min i taget så är du inne på nästa år...;) ;) ;)

man brukar säga att så länge hästen vilat så lång tid tar det att sätta i gång den igen..

den mest skonsamma gångarten för en häst är trav i "unghästform" ... för att så kallat starta gång hästen så kan du efter ca 2 veckors skritt ( om hästen nu är helt ur form) ut i skogen - skritta 10 min, trava 2-3, skritt, trav, skritt osv.. Gör det så avslappnat det går och på "raktspår" så får du en häst som kan bära sig själv & ryttare med bra balans..

det sämsta man kan göra är att begära samling & "plocka ihop hästen" till en "fin form" på banan ... låt den vänja sig vid ridningen, tömkör gärna två dagar i veckan, en dag "löshoppning" på cavaletti, två dagar lätt ridning.. ut & promenera...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
371
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 048
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
149
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka