Sjukdom?
Du jobbar ju med personer med diagnosen och som sådan anser jag att man benämner saker med sina rätta namn.
Aspergers o Adhd är och förblir neruopsykiatriskafunktionshinder, dvs handikapp, inte sjukdommar.
Jag tycker det är ruttet och högst anmärkningsvärt av skolan att dom inte agerar starkare för att reda ut den sitsen som din son och flera med honom tydligen sitter i

.
Men är du säker på att föräldrarna inte har gjort utredning på honom då? Att han har fått elevassistent är ett ganska säkert tecken på att det finns en utredning gjord, det är ett fåtal skolor som har råd att lägga pengar från sin budgett på en assistent om det inte finns habiliteringspengar att tillgå externt. Och dessa pengar får man när man har barn med diagnosticerade svårigheter placerade på skolan. Överlag ska jag väl lägga till.
Jag har suttit i din sits fast tvärtom

, dvs JAG har varit den hemska föräldern som BORDE se till att hålla mitt sjuka barn borta från skolan till man visst vilken sjukdom han hade...och på så sätt "botade" honom:smirk: .
Saken var ju den att han var diagnosticerad sedan flera år tillbaka, skolan lyfte habiliteringspengar för honom MEN "glömde" att anställa assistent till att täcka upp den tiden han var i skolan. Till oss sa man att "Men joooovisst, han har assistent heeela tiden här."
Man glömde påpassligt nog att informera att han bara hade assistent 75% av tiden, de andra 25% fungerade assistenten som rast/korridorsvakt. Behöver jag nämna att det var DÅ det blev problem? För för dessa ungar som brister i sin sociala bit är det inte lätt att agera på rätt sätt, lika lätt som det är för rullstolsbunden att ta sig upp för trappor typ. Det räcker inte att "ta ett snack" med barnet i fråga, det KAN inte göra rätt om allt annat runt om inte stämmer. Det är viktigt att inse.
Personligen så hade jag inte släppt iväg mitt barn till skolan om situationen hade varit som för din son utan jag hade gjort som jag fått göra så många andra gånger på vår skola, jag hade helt enkelt åkt med till skolan och varit med för att styra upp det på plats. När man sett hur det fungerar knatar man in till rektorn, SLÅR näven i bordet, reciterar väl valda delar av skolans styrdokument och informerar om att nu är måttet rågat och advokater och press kommer att kontaktas

.
Något som jag bara måste påpeka lite försynt är att de flesta ungar är väldigt bra på att locka fram raseriutbrott hos barn med NPF och dessa går igång så lätt är det ju otroligt tacksamt att göra. Jag har på plats sjävl bevittnat hur skenheliga små "änglabarn" väldigt beräknerligt och utstuderat gett sig på "bokstavsbarn", så det är inte på långa vägar ett ensidigt beteende. Lägg till en icke fungerande skolsituation, frustrerade ungar så har du er sits i ett nötskal.
Det trista och djävliga är att det är din son som får smällen av det, han behöver inte alls ha med det hela att göra, det bara "blir" att han hamnar i kikarsiktet för den andre killens agerande.
Så, bara lite tankar från mig, sen måste jag bara fråga av ren nyfikenhet

... Vad är det som anses så problematiskt med toutrett? Jag ser att du nämner det på ett par ställen och jag får intrycket av att det skulle vara ett problem? Och hur kan man färdigbehandla ett handikapp

?
/kristel, fundersam.