mobbning i lösdriften

H

Honeypixie

Min häst går på lösdrift ihop med två andra. Dessa två är mor och son som mestadels gått själv i hagen i massor av år, och de är förstås väldigt bundna till varandra. Min är ett sto, hög i rang. De båda stona funkar hyfsat ihop sett till att båda är bra ledartyper som mest "står" och inte hävdar sin plats så länge ingen tjafsar. Min häst har snällt fått ge vika för gammeltanten, och så långt allt gott. Men valacken tjafsar med mitt sto. Han är rätt understimulerad, och av naturen ganska kaxig och busig. Han går ständigt fram till min tjej och tjafsar med henne, varpå hon surnar till och driver iväg honom.

Deras vindskydd är bra och välbyggt, men rent lagligt har det inte mycket marginal till godo för tre hästar. Grejen är att mamman och sonen inte verkar släppa in min häst där! Jag har pratat med den andra ägaren om det, men han har sagt att han "tror visst att de gör det". Jag har dock inte fått bekräftelse på att han sett dem alla därinne samtidigt. De andra två spenderar alla sina nätter därinne nu, men min häst står alltid utanför när jag ser till dem, vid kvällsfodring och frukost...

Går det göra något åt detta? Är enda lösningen att bygga ut? Nu hör det till saken att mitt sto ska säljas, och jag letar efter en ny häst. Av ren nyfikenhet funderar jag då också över vad för häst som vore optimalt att släppa ihop med dessa, sett till rang och kön. En ranghög valack kanske? Valacken som redan går i hagen är som sagt kaxig, närmast lite hingstig, och kastrerades sent. Han var tydligen omöjlig som hingst, skulle spöa skiten ur alla andra i hagen då han var på hingstbete, så ägaren kastrerade honom motvilligt. Hur hög han är i rang vet jag inte, eftersom han får ge vika för de båda stona. Är han ranghög så kanske han skulle tjafsa mindre med en ranglåg valack... Äsch, jag vet inte??
 
Sv: mobbning i lösdriften

Svårt det där. Jag hade en liknande situation med min gamla valack som envist körde iväg ett av stona. Nu blev det till slut så att han fick sluta sina dagar efter ett år med återkommande hälta och behandlingar som inte hjälpte. Annars hade jag nog fått bygga ut eller stalla upp en av hästarna någon annan stans.

Hur gammal är valacken som går där med sin mor? Han verkar onekligen i behov av en lekkamrat och mer stimulering.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Vi har många hästar på lösdrift. Ibland blir det nån som utser sig till Häxan Surtant, och då får de helt enkelt tas ur flocken och ställas på box. Ska man ha dem på lösdrift så måste alla ha tillgång till mat, vatten och ligghall utan att behöva vara rädda.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Men "fel" hästar i en flock spelar det inte så stor roll hur stor ligghallen är. Om det är så att någon bestämt sig för att vissa andra hästar inte ska få vara där så kan den vara väldigt stor utan att de får komma in.

Som exempel i våras hade jag bara två hästar hemma. Ett sto som skulle föla och hennes fram tills dess bästa kompis. Men när de släpptes ut på lösdriften i vänta fölningen (hade stått i box under vintern) så hjälpte inte det att den var 105 kvadrat. Bara det dräktiga stoet "fick" vara där inne enligt henne.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Svårt det där. Jag hade en liknande situation med min gamla valack som envist körde iväg ett av stona. Nu blev det till slut så att han fick sluta sina dagar efter ett år med återkommande hälta och behandlingar som inte hjälpte. Annars hade jag nog fått bygga ut eller stalla upp en av hästarna någon annan stans.

Hur gammal är valacken som går där med sin mor? Han verkar onekligen i behov av en lekkamrat och mer stimulering.

Valacken är 7 år. Han har mest drällt i hagen i flera år, sedan han reds in. I våras slängde han av mig med buller och brak, och var omöjlig att komma upp på ett tag. Sedan jag skaffade min egna häst har jag fixat medryttare till honom, och tillsammans har vi börjat få honom att acceptera en människa på ryggen igen. Jag hoppas verkligen att vi kan hjälpa honom bli av med lite överskottenergi framöver...:)
 
Sv: mobbning i lösdriften

Masse och athena: Tack för svar! Det verkar ju onekligen knepigt detta... Bara att hoppas att mor och son accepterar nästa häst bättre. Om inte får jag ju stalla upp den, men det känns lite tråkigt att ta in en av tre hästar under natten.
 
Sv: mobbning i lösdriften

I ditt fall hade jag som flocken ser ut nu hellre stallat upp valacken än något av stona. För det första är jag inte så glad i att ha valacker ihop med ston och för det andra verkar det ju vara han som inte gillar läget.
Tror dessutom att han hade mått bra av att komma från mamma lite.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Det är ju i och för sig väldigt sant! :idea:

Han är mammig så det går mig på nerverna ibland. Dessutom sätter han sämre med vinterpäls än då andra, så där är ju en fördel till med att stalla upp just honom. Frågan är bara om ägaren går med på det...
 
Sv: mobbning i lösdriften

Jag har funderat lite... Jag läste nånstans att en enda vägg, utan tak, kan godtas som vindskydd för lösdrift, stämmer det? Konstigt i så fall, då skulle det vara ok om hagen bara gränsar mot till exempel en stallbyggnad? Hästarna måste väl ha torrt underlag att lägga sig på?

Jag funderar nu på om en lösning på mina bekymmer kan vara att använda kortsidan på den befintliga ligghallen, bygga ut ett tak som skjuter ut från det befintliga, och så en vägg till. En pelare som bär upp bygget i det fjärde hörnet. Därmed finns ingen risk att hästarna skadar sig om de tränger in sig allihop därunder, eftersom det alltid finns en väg ut, och så får den häst som inte accepteras i det befintliga vindskyddet någonstans att ta skydd i de andras närhet. Nackdelen är ju att det nya vindskyddet bara skulle ha två väggar, med allt vad det innebär, men om min häst har täckte borde hon väl klara ev blåst bra? Vi bor ju i Västerbotten, och har därmed oftast torr luft och sällan blåst. :)

Jag hoppas det där blev begripligt!
 
Sv: mobbning i lösdriften

Som vindskydd är en vägg OK. Men en häst på lösdrift eller rättare sagt som är ute mer än 16 timmar/dygn ska också ha tillgång till en torr och skyddad liggplats. Det ger ju inte bara en vägg, för det krävs tak och flera väggar.
Man måste skilja på ligghall/liggplats och vindskydd det är två olika saker.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Det är inte helt konstigt att de ranghögre väljer plats först och inte alltid låter andra komma för nära. Rent hästmässigt är detta inte alls fel och din häst tar med största sannolikhet inte illa vid sig. Hos oss står några också ofta utanför hallen. Hästar står inte alltid tätt ihop av naturliga skäl, det beror på omständigheterna. Men på ett ställe där det är få flyktvägar är det ju att föredra att inte stå för tätt ihop efter som att de är flyktdjur. För hästarna är det dock viktigare att få stå tillsammans med flocken, än att få stå i ligghallen. Att din häst hänger utanför tyder på att hon ändå får vara med flocken. När de ranghöga går ur hallen följer hon troligen med dem, snarare än att gå in och stå i hallen själv. Om det vore så att hon behövde skyddet pga att hon är nedkyld eller våt, så skulle hon med stor sannolikhet stå där själv. Det har jag sett med en gammal häst som var lite ranglig en vinter. Han stod ensam i hallen ofta trots att han fick vara med flocken.

Oftast får dock alla hästar till och från vara i hallen oavsätt rang. Det beror ju på vart de ranghögre vill stå. Jag hade inte oroat mig om jag var du, ligghallar är dessutom främst för vår egen skull, inte för hästarnas. De har inget jättestort behov av en hall för det mesta, men det beror såklart på omständigheterna. Sålänge din häst inte blir sjuk så skulle jag låta det vara.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Jag säger så här: Under hela hösten, med 10 plus och regn vareviga dag, så har mina hästar knappt varit utanför dörren. Nu - 15 minus och riktigt ordentlig vind - så har de inte varit inne på flera dagar! De går inte ens in och dricker vatten så just av den anledningen kan man ju bli orolig. Men man ska väl inte lägga sina egna värderingar på dem antar jag.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Hästar behöver inte vara rädda bara för att de inte får vara i hallen när en ranghögre är där. Du är ju inte rädd bara för att du inte får vara med på styrelsemötena på ditt jobb eller sitta i lärarrummet i skolan. Hunden blir inte rädd för att den inte får vara i sovrummet.

Regler är regler och det är sällan några problem att följa dessa. Varken för folk eller fä. Har man en häst som man kan se mår fysiskt dåligt så ska man vara vaksam, men en häst som fungerar och är frisk är ingenting att oroa sig för. Dessutom brukar såna här saker variera. Det kan ta månader, eller bara dar, men det brukar variera.
 
Sv: mobbning i lösdriften

Jag har funderat lite... Jag läste nånstans att en enda vägg, utan tak, kan godtas som vindskydd för lösdrift, stämmer det? Konstigt i så fall, då skulle det vara ok om hagen bara gränsar mot till exempel en stallbyggnad? Hästarna måste väl ha torrt underlag att lägga sig på?

Jag funderar nu på om en lösning på mina bekymmer kan vara att använda kortsidan på den befintliga ligghallen, bygga ut ett tak som skjuter ut från det befintliga, och så en vägg till. En pelare som bär upp bygget i det fjärde hörnet. Därmed finns ingen risk att hästarna skadar sig om de tränger in sig allihop därunder, eftersom det alltid finns en väg ut, och så får den häst som inte accepteras i det befintliga vindskyddet någonstans att ta skydd i de andras närhet. Nackdelen är ju att det nya vindskyddet bara skulle ha två väggar, med allt vad det innebär, men om min häst har täckte borde hon väl klara ev blåst bra? Vi bor ju i Västerbotten, och har därmed oftast torr luft och sällan blåst. :)

Jag hoppas det där blev begripligt!

En ligghall bör ha tre hela sidor som skydd för väder och vind. Om man inte har det så ska man vid en kontroll kunna påvisa att man löst det på ett sätt som är funktionellt minst lika bra som att ha tre hela sidor ( vilket jag tror blir svårt).

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning;DFS 2007:6, 5 kap.10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.
Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större
öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från
att gå in eller ut ur ligghallen.
Den öppna sidan och större öppningar bör i normalfallet ha söderläge.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 172
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 321
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp