Mobiltelefon

turbofling

Trådstartare
Min äldsta dotter fyller 10 år i mars och hon ska då få sin första egna mobil. Vad har ni för regler kring telefonen för barn i den åldern? Kontantkort eller abonemang, med/utan internet och vem betalar?

Mina är ju lite yngre, 8 och 6.5. De har haft mobiler sen lillebror började förskoleklass i höstas pga att de åker buss 30-40 min i varje riktning och vi vill kunna komma i kontakt med dem.

De har abonnemang, finns så billiga och bra så jag ser ingen anledning till att krångla med kontantkort och behöva hålla ordning på att det finns pengar. Så de har den surfen som ingår på abonnemanget. Vi betalar, de har ju ingen inkomst ;) men när de blir större och ska börja öva på att sköta sin ekonomi så får man ju göra nåt sånt arrangemang.

Regler... tja de får bara installera spel/appar som vi godkänner vilket styrs enkelt via Google Family link, där man även styr maxanvändningstid per dag samt spärrtider då telefonen inte kan användas (annat än till samtal). Spel får de bara ladda ner/byta ut en bestämd dag i veckan. De har inte tillgång till youtube då det spårade ur (de tittade film hela bussresorna och tog snabbt slut på månadens surf + började leta rätt på mindre lämpliga klipp...).

När min äldste började gå hem själv ifrån fritids i trean, fick han en mobil med abonnemang med 4 GB data för han skulle kunna kontakta oss.

Reglerna är att den ska användas till kontakta oss eller kompisarna när det inte är skärmtid dvs han får inte gå hem ifrån fritids och sätta sig och spela/surfa etc. (Reglerna om skärmtid gäller hemma hos oss. Är han hemma hos kompisar gäller deras regler.) Youtube får han bara använda om man har wifi. Alla appar godkänns av oss innan installation via Apple. Han ska vara rädd om telefonen om den försvinner/går sönder kommer den ersättas med min gamla smartphone som man bara kan ringa och smsa med för den är gammal för allt annat.

Min äldsta dotter fyller 10 år i mars och hon ska då få sin första egna mobil. Vad har ni för regler kring telefonen för barn i den åldern? Kontantkort eller abonemang, med/utan internet och vem betalar?

Dottern har haft min gamla ett tag nu, började gå hem själv Fr skolan för ngt år sedan (är 9 nu) så då ville vi att hon har mobil.
Den har kontantkort och hon ringer eller sms bara oss. Hon har ringt ngn kompis någon gång men frågar alltid först.
Vill hon använda internet på den så måste hon vara hemma, med wifi ;)

Mobilen är ej så intressant för henne ändå, kör mer plattan eller datorn.

Liknande trådar

Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 089
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Vad tycker era 8-åriga barn om? Framförallt flickor. Vad är poppis? Vill överraska min kompis barn när jag kommer förbi, men känner...
Svar
12
· Visningar
920
Senast: clusia
·
Övr. Barn Ena barnets partner skriver eller ringer till mig så fort det är minsta fnurra på tråden, ofta för saker som inte ens känns som ett...
Svar
8
· Visningar
1 734
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 249
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Fågelobservationer
  • Somna in hemma