Mockar hagar utan resultat

Det låter verkligen jättekonstigt. Jag tror inte du skulle få recept för det i sverige, aldrig hört talas om att någon avmaskar varje dag.

Min vet recommenderade det da Michico fick kolik flera ganger per ar, utom just efter avmaskning (vill jag minnas) Jag har slutat flera ganger, utav olika anledningar, och han har fatt kolik igen, sa numera far han sin "daily dewormer" varje dag. Det ar 19 ar sedan han borjade ata daily dewormer och jag har provat att ta bort det flera ganger under sedan dess och efter ett tag far han kolik igen (ofta vid vaderomslag). Nu ar han gammal och fortjanar att ha det bra och slippa ont i magen, sa oavsett vad det beror pa, eller hur annorlunda det verkar, sa kommer han att fortsatta fa sin "daily dewormer".:)

Link till tillverkaren

"STRONGID C 2X helps prevent Strongylus vulgaris larval infestations and control adult large strongyles as well as adult and fourth-stage larvae (L4) of small strongyles, pinworms and ascarids. Certain risk factors may call for daily deworming to help maintain health and peak performance:
 
Vet inte om jag minns rätt nu men tror jag läste för länge sen att granris och även morötter kan verka avmaskande. Ingen aning om det stämmer, nån annan som läst om det?

Angående att vissa hästar har mer mask än andra, kan det inte vara så att de äter bajs, och får i sig den vägen?
Ingen av hästens parasiter utom springmaskens, smittar direkt genom bajset.
 
Alltså, jag måste erkänna att jag mockar vinterhagen en gång per år, på våren/sommaren när de flyttat till betet. Visst gödsel tar hönsen hand om när de sprätter så där är det liksom kört att plocka upp någonting. Trots detta har jag inga problem med parasiter i mina marker. Har alla möjliga hästar som kommer och går och vissa har mask när de kommer, men de avmaskas ju förstås enligt alla konstens regler. Men sen håller de sig bra.

Jag är rätt så slarvig med mina marker. Jag ids liksom inte göra det där varje dag och på vintern när det är snö och fastfruset orkar jag verkligen inte med att mocka bort det. Bah!
 
Min vet recommenderade det da Michico fick kolik flera ganger per ar, utom just efter avmaskning (vill jag minnas) Jag har slutat flera ganger, utav olika anledningar, och han har fatt kolik igen, sa numera far han sin "daily dewormer" varje dag. Det ar 19 ar sedan han borjade ata daily dewormer och jag har provat att ta bort det flera ganger under sedan dess och efter ett tag far han kolik igen (ofta vid vaderomslag). Nu ar han gammal och fortjanar att ha det bra och slippa ont i magen, sa oavsett vad det beror pa, eller hur annorlunda det verkar, sa kommer han att fortsatta fa sin "daily dewormer".:)

Link till tillverkaren

"STRONGID C 2X helps prevent Strongylus vulgaris larval infestations and control adult large strongyles as well as adult and fourth-stage larvae (L4) of small strongyles, pinworms and ascarids. Certain risk factors may call for daily deworming to help maintain health and peak performance:
Ur ett svenskt perspektiv låter det helt bisarrt. Kan inte se framför mig hur någon svensk veterinär skulle skriva ut på det sättet. Verkligen omodernt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 183
Senast: Cicci75
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 749
Anläggning Har egen gård med tillhörande litet stall. 1 vinterhage, 1 beteshage samt en större beteshage en bit ifrån gården. Rum för ridbana...
Svar
15
· Visningar
2 396
Senast: Fille
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 647
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp