modell bomlös som man kan rida med handhäst med??stadigt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 162
Sv: modell bomlös som man kan rida med handhäst med??stadigt?

Tänk på att sadeln behöver ha en smal midja om du ska kunna sitta bra på en "tunna".... det blir annars som att grensla ett köksbord:o (det beror ju visserligen på hur vig du är). Freeformen är ju smal och skön i sätet, om Bare-footen är någorlunda lik ex. Torsion så är den inte smal direkt (den blir ung. lika bred som hästen)...

hejzan skrev:
Tänk på att sadeln behöver ha en smal midja om du ska kunna sitta bra på en "tunna".... det blir annars som att grensla ett köksbord:o (det beror ju visserligen på hur vig du är). Freeformen är ju smal och skön i sätet, om Bare-footen är någorlunda lik ex. Torsion så är den inte smal direkt (den blir ung. lika bred som hästen)...

Ja precis det är därför jag känner att freeformen intresserar mig mer än någon "mjuk" modell. När jag red barabcak i vintras o i höstas så fick jag ont i fot lederna efter ett tag för att jag fick fötterna så långt ut o jag fick anstränga migs å mkt för att få in fötterna närmare hästen. Med bomsadlar får jag aldrig ont, så jag antar att det har mkt med midjan o göra o att man sitter mer uppbygt i en mer uppbygd sadel.

En kommentar bara angående huruvida återförsäljare rekommenderar en dyrare eller en billigare sadel, det beror ju på hur återförsäljaren satt priset eller hur? H*n kan ju mycket väl tänkas tjäna lika mkt oavsett utpris... :crazy:

Sen TROR jag faktiskt att man som återförsäljare försöker rekommendera det som man tycker borde funka bäst, annars får man ju bara en massa missnöjda kunder...

skuggi skrev:
En kommentar bara angående huruvida återförsäljare rekommenderar en dyrare eller en billigare sadel, det beror ju på hur återförsäljaren satt priset eller hur? H*n kan ju mycket väl tänkas tjäna lika mkt oavsett utpris... :crazy:

Sen TROR jag faktiskt att man som återförsäljare försöker rekommendera det som man tycker borde funka bäst, annars får man ju bara en massa missnöjda kunder...

ja så kan det nog vara

känns rätt dystert just nu det visade sig att fölet inte har korrekt ben ställning fram så fölet ska få gå med skena ett tag så det blir nog ingen ridning förrns om några veckor då jag kan lämna fölet i boxen själv ett tag. Ska försöka longera stoet lite iaf måste få upp buken på henne. Men jag får ju tid till att fundera på sadlar iaf

tagit lite foton på min häst med några av våra opassande sadlr kan man ju kolla. Tog också bilder på min häst med westernsadeln på under högdräktigheten ser ni nån skillnad?

Högdräktig
1849704.jpg

1849705.jpg

mer bilder finns på http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id65620_page0.html

Efter fölningen

2612375.jpg

2612374.jpg

o ännu fler bilder finns här
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id90227_page0.html

sr ni nån skillnad, sadeln är fortfarande lite smal va?

Du kanske skulle ta och prova Börjes sadeln om du ändå är ute efter en av de mjukare sadlarna?

Jag har skaffat en sådan till min haflinger, och är än så länge mycket nöjd. Nu ska jag dock säga att detta är den första bomlösa jag provar, så jag har inget att jämföra med. Dessutom har jag en unghäst, så jag rider varken ofta eller länge när jag kommer ut.

MEN, jag är positivt överraskad av hur pass stilla den ligger på hästen! När jag var ute sist upptäckte jag att sadelgjorden var relativt löst spänd, ändå låg sadeln stilla i upp- och nerförsbackar, och både i skritt och trav (nej, jag travar inte i nerförsbackar, om någon nu trodde det..). Inga problem alls.

bettysmatte skrev:
Du kanske skulle ta och prova Börjes sadeln om du ändå är ute efter en av de mjukare sadlarna?

Jag har skaffat en sådan till min haflinger, och är än så länge mycket nöjd. Nu ska jag dock säga att detta är den första bomlösa jag provar, så jag har inget att jämföra med. Dessutom har jag en unghäst, så jag rider varken ofta eller länge när jag kommer ut.

MEN, jag är positivt överraskad av hur pass stilla den ligger på hästen! När jag var ute sist upptäckte jag att sadelgjorden var relativt löst spänd, ändå låg sadeln stilla i upp- och nerförsbackar, och både i skritt och trav (nej, jag travar inte i nerförsbackar, om någon nu trodde det..). Inga problem alls.

Jag har typ en granne med barefoot jag tänkte prova, tycker jag om den o inte sitter för brett så beställer jag en börjes eller rid lätt bomlös. Tror inte det skiljer sig så mkt mellan barefoot o dem mest bara kvaliten o priset. Hur bred är din haflinger nu? har den mkt manke? min häst har typ ingen så jag orolig att sadlarna vill framåt, varit lite så med bomsadlar.

Exakt HUR bred hon är vet jag inte, men det är helt klart en bred rygg hon har :D . Bred och platt, som kallbloden oftast har. Manke har hon väl, men kanske inte precis något väldigt utmärkande. Kanske du kan få ut något av den här bilden?

nebellfrstadagen005.jpg

eller den här

nebellapril06007.jpg

Här är hon med sadeln på:

nebellochbomls002.jpg

och här med både mig och sadel

nebellochbomlsfrminskad.jpg

ser ju ut som din häst också har rätt så rak ryggo inte så mkt manke. Min häst är nog lite bredare men hon håller på o smalnar ner nu när fölet kommit. Om jag ska köpa mjuk bomlös så blir et nog börjes, visst jag är ju snål o rid lätts är ju billigare , men det är ju värt att för ca 800 kr extra köpa en börjes istället som är i Nubuck. Ska som sagt prova cheyenne först för jag antar att de är rätt lika. Vet inte när jag kan testa eftersom fölet ska börja med skena nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka