Sv: Modesele

Finns säkert nån som kan lägga in en bild o framför allt förklara bättre än mig.
Men nej de e inte samm sak. Visst en modesele har med lite remmar men ser inte ut som en vanlig sele. Det är alla fall en slags ögla som man stoppar in skalmen i o sen spänner man med nån rem.

Ja, alla fall, inte samma sak som vanlig ;-)

Det är i princip samma sak. Enda skillnaden är väl egentligen att istället för ett icke reglerbart skalmläder, så har du ett skalmläder som du kan dra åt om skalmen och sen fäster i ett spänne. (eller ja, de vanliga är oxå relerbara, men inte i samma utsträckning)
Remmarna som du sen snörar fast vagnen med är det samma som "vanligt" remsele.

Följdfråga: Är modesele egentligen till för någon speciell typ av vagn? Alltid undrat eftersom det väl annars vore onödigt att ha både remsele och mode?
Har tre själv, men skulle vara kull att veta den "egentliga" anv. för just dom...

Ja,till modevagnen :idea: .Dvs. dagens vanliga sulkys. De som fanns förr selade man med lägre fästpunkt,tex Forsbysulkyn.

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: MayGrace
·
Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 357
Senast: iliedtoday
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 973
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka