Modigt eller dumt i klänningstvätt

Badger

Trådstartare
Jag har köpt en ny klänning och är sådär nöjd med den, den är lite för stor, lite för vit och lite för färggrann.

Andra klänningar från samma tillverkare har krympt och fixat till sig till perfekt passform efter ett par tvättar och jag såg fram emot att slänga in den här i maskinen.

Nu visar det sig att den är kemtvätt, huga! jättejobbigt att fixa med och en klar besvikelse ur passformssynpunkt.

Klänningen är vit med små trådar i olika färger.

Vad är det egentligen för skillnad mellan kemtvätt och vattentvätt, vågar jag ignorera kemtvättstvättrådet. Det är normala material, bomull 70%, lycra osv.

Jag vill att klänningen ska krympa så om det är det som är risken så åker den i maskin direkt.

Om den blir lite tilltufsad kan jag leva med det också.

Men om slutresultatet blir ngt slags blårosagrön röra så blir man inte så glad. Iofs gillar jag inte vita klänningar så då är ju färgning i svart ett alternativ, men färg kanske fastnar olika på dekorationstrådarna och klänningsmaterialet och vad händer om man färgar en klänning som egentligen bör gå kemtvätt. Så några tips?
 
Är det en klänning för några hundralappar så hade jag chansat, går de så går det =)
Kemtvättar INGET, även om tvättrådet säger det enda gången det blivit fel var när lammullströjan råkade följa med in i torktumlaren :D
 
Jag har köpt en ny klänning och är sådär nöjd med den, den är lite för stor, lite för vit och lite för färggrann.

Andra klänningar från samma tillverkare har krympt och fixat till sig till perfekt passform efter ett par tvättar och jag såg fram emot att slänga in den här i maskinen.

Nu visar det sig att den är kemtvätt, huga! jättejobbigt att fixa med och en klar besvikelse ur passformssynpunkt.

Klänningen är vit med små trådar i olika färger.

Vad är det egentligen för skillnad mellan kemtvätt och vattentvätt, vågar jag ignorera kemtvättstvättrådet. Det är normala material, bomull 70%, lycra osv.

Jag vill att klänningen ska krympa så om det är det som är risken så åker den i maskin direkt.

Om den blir lite tilltufsad kan jag leva med det också.

Men om slutresultatet blir ngt slags blårosagrön röra så blir man inte så glad. Iofs gillar jag inte vita klänningar så då är ju färgning i svart ett alternativ, men färg kanske fastnar olika på dekorationstrådarna och klänningsmaterialet och vad händer om man färgar en klänning som egentligen bör gå kemtvätt. Så några tips?

Många gånger rekommenderas kemtvätt och tvätt i låga temperaturer helt utifrån att tillverkaren vill ha ryggen fri. Man vet dock inte, ibland blir det fel.
 
Är det en klänning för några hundralappar så hade jag chansat, går de så går det =)
Kemtvättar INGET, även om tvättrådet säger det enda gången det blivit fel var när lammullströjan råkade följa med in i torktumlaren :D

Jo det är bara några hundralappar, den var på rea :)
I slutänden brukar det bli så för mig att det som ska gå i kemtvätt inte hm tvättas alls... det hamnar i högen ska tvättas förr eller senare och senare infaller aldrig. (Som tur är använder jag inte kavaj så ofta så hittills har ingen av dem börjat lukta eller få fläckar och förpassats till senare högen.)

Det är mest färgning jag oroar mig för, om kemtvätt är skonsammare mot att kläder avfärgar sig själva.
 
Många gånger rekommenderas kemtvätt och tvätt i låga temperaturer helt utifrån att tillverkaren vill ha ryggen fri. Man vet dock inte, ibland blir det fel.

Mmm men jag tror andra kläder därifrån har varit 40 grader, men jag är inte helt säker när jag tänker efter, jag kanske bara inte läste tvättråden.
 
Jo det är bara några hundralappar, den var på rea :)
Jag skulle resonera som så att om jag inte var störtförälskad i klänningen så kostar det mer än det smakar att skicka den på kemtvätt hela tiden (både i pengar och krångel). Det blir en mindre förlust om den pajjar.

Jag har en klänning som det står kemtvätt på och den kör jag på handtvättprogram. Å andra sidan är den helgrå så färgen är inte ett problem.
 
Intressant tanke! men då skulle ju tyvärr jeansen börja bli ett problem istället och det är ju ännu jobbigare att leta nya jeans än att tvätta en klänning ändå.
 
Jag vägrar kemtvätta. Har genom åren ignorerat det på alla kläder det står och inget har blivit förstört.
Jag gör det samma, har inte lämnat in något alls på kemtvätt och skulle möjligen kunna tänka mig det i extremfall, inte med vanliga kläder. Köper normalt inget som ska kemtvättas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp