Möblemang för liten lägehet?

doglover

Trådstartare
Det kanske blir så att jag flyttar med min 1-årige son till en 2:a på 46 kvm. Alltså litet. Har chans till 1:a handskontrakt.

Hur kan man lösa det med möblemanget? Vet inte riktigt hur lägenheten ser ut, men tänker mig att det är ju då litet.

Har en 7-sitsig hörnsoffa med tillhörande fotölj, men den lär väl ta för mycket plats eller? Vardagsrumsbordet är stort det med.

Min son har en bart en spjälsäng på 60*120 och en matstol.

Sedan har jag varken säng eller köksmöbler. Bäddsoffa eller loftsäng i sovrummet ovanför sonens säng?

Byrån i sovrummet kanske inte behövs då lägenheter oftast har garderober.

Sen, tvbord till en vanlig tv på 21 tum som rymmer dvd?

Jag vet att vi får plats, men vill ha en lite smartare lösning.

:confused:
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Det enklaste är nog att fixa en planlösning över lägenheten och rita och klippa ut möbler i samma skala. Då ser man hur mycket plats allting tar. En hörnsoffa är ju väldigt stor, men sen om den får plats beror ju på hur stort rummet är. (Min etta är på 41 kvm, rummet på 16, så en jättehörnsoffa hade inte fått plats utan att ta över rummet helt.)

Både loftsäng och bäddsoffa har ju sina för- och nackdelar. Om du skaffar bäddsoffa, försök skaffa en ordentlig som funkar som säng varje natt, inte bara är ok att sova i nån enstaka gång.

Och 46 kvm är en rejäl etta, absolut inte litet. Har du tur finns det tom en sovalkov. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Hrrm, det ska tydligen vara en 2:a. Miniliten.

Funderar på att lämna kvar soffgruppen här, då den är stor. 7 pers får plats att sitta i bara soffan.

Kan ju höra med henne och se om hon kan skicka bilder, så jag ser ungefär vad som får plats och inte.

Ska jag ha bäddsoffa, ska det vara en billig som man inte får ont utav. Annars får det väl bli loftsäng a la Tromsö IKEA eller nåt.

Vardagsrummet är nog det stora problemet och mitt sovande då. Tanken är att Sonen ska ha det mesta utav sovrummet, för sin säng och sina leksaker.

Köket? Klappstolar?
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag bor i en etta på 46,5 kvm. Jag har riktigt kök med plats för matbord för 4 pers. Delvis möblerbar hall så där finns garderober och ett skrivbord. I rummet har jag en 120-säng med sängbord, två sektioner Bestå bokhylla och en kort tv-bänk, 3-sitssoffa, ganska behändigt soffbord, liten fåtölj och det känns luftigt.

Glöm hörnsoffan! Om du ska köpa en bäddsoffa som du inte får ont av tror jag inte att en billig är någon bra idé. Att sova permanent i en bäddsoffa är för övrigt j...t jobbigt. Been there... Om det är rejäl takhöjd tror jag att loftsäng kan vara ett bra alternativ om du måste ha matplats i rummet och inte får plats med det i köket. Å andra sidan tror jag att loftsäng är rätt jobbigt att bädda. Hur det fungerar med "vuxenlekar" i en loftsäng vet jag inte. Kan inte bli alltför vidlyftiga övningar i alla fall.;)
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag hade förut en loftsäng som vi kapade av benen på en bit. Det var fortfarande så att man kunde ha liten "arbetsplats" under, men man kunde iaf sitta rakt i sängen och jag är ganska övertygad om att man skulle kunnat hitta på en hel del där :p

Smarta lösningar till lägenheter är väl annars att ha så många möbler som möjligt som det går att förvara saker i - samt inte ha fler saker än nödvändigt. Tex med matbord - är man bara 2 pers så är det ju onödigt att ha ett bord med plats för 6 pers, eller hur?
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Tänkte mig ett litet bord för 2-3 personer max i köket.

Jag måste ha loftsäng eller bäddsoffa, det är den lösningen jag kan komma på och jag kommer troligtvis att ha väldigt lite pengar till det.

Möbler med bra förvaring? T.ex ett bättre tvbord där dvd och alla filmer å skivor får plats (har mycket).

Eller om man kan få upp teven på väggen kanske? Är som sagt en 21 tums tjockteve.

Högtalarna för hemmabiot åker ju upp på väggarna.
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Det går att hitta mycket bra grejor på Blocket om man är på hugget där. När det gäller matbord tycker jag att det är smart att ha ett bord som går att korta eller länga med klaffar eller iläggsskivor. Du kan ha det litet till vardags för att få gott om plats i köket, men får plats för några personer till genom att länga det om du vill bjuda hem folk.
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag tänkte på ett sådant, ska bara hitta ett med när det blir av!
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

I ditt fall skulle jag gett sonen rummet och haft en skön bäddsoffa i vardagsrummet åt mig själv. Det bör gå att hitta begagnade Ikea-bäddsoffor ganska biligt på Blocket? De som även är snyga o sköna i soffläget (tomelilla, ektorp, ekeskog och allt vad dom heter.

Jag skulle satsa på små möbler och mkt förvaring och rensa att onödigt i både leksaksväg, klädväg och prylväg. Ev möbler osv som behövs, kolla blocket, loppisar, röda korset, myrorna, andra återvinningsmarknader, fråga släkt och vänner om dom har möbler, lampr osv som står och skräpar! Kanske ngn bukefalist i närheten har något att avvara eller en hand att låna ut och hälpa dig praktiskt :idea:

Ang köksbord, jag hade ett litet klaffbord med två stolar då jag bodde i en 1:a på 50 kvm. Ett sådant borde passa dig och sonen! Det köpte jag på blocket för typ 300 kr.... andra möbler köptes billigt eller fick jag av släkt och vänner (jag snabbseparerade från mitt X den gången).

Sen har även soc kunnat ge bidrag till möbelinköp förr i tiden i alla fall. Jag sökte aldrig själv om det men min bror fick drygt 10tusen för att kunna köpa det viktigaste.
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag har bott i en tvåa på 43 kvm. Eller som det egentligen hette, en 1½a. Det var en liten hall och ett badrum förstås, ett jättelitet kök som man inte kunde ha ett bord i och ett jättetlitet matrum/sovrum på ca 2*3m och ett vardagsrum på 4*5m. Sovrummet innehöll två garderober och hallen hade tre så den förvaringen slapp jag ha själv. Men eftersom köket var så himla litet så var jag istället tvungen att ha matbordet i vardagsrummet.

Om vi utgår från att du skulle flytta in i min gamla lägenhet (i brist på planlösning för denna) så:

Eftersom du har en liten parvel så vill du antagligen ha ett matbord och några stolar - äta i soffan i den åldern blir lite väl kladdigt gissar jag. Men det du kan ifrågasätta är behovet av soffbord. Och om du kommer på att du vill ha soffbord så ta något riktigt litet, max 60*60cm med en extrahylla inunder så det inte är i vägen. För i så små lägenheter så tenderar saker att komma i vägen.

I och med att du är student så ska du nog kika på en "tonårslösning" för ditt sovhörn i vardagsrummet. Alltså en loftsäng med ett litet skrivbord och stol och ett mimimalt hyllsystem under för att plugga och för att kunna förvara räkningar och annat "byråkratiskt" som trillar på dig på ett strukturerat sätt. Det kanske inte är så snyggt, men det går att sätta upp tyg om man senare vill dölja tråkhörnet (men det är nog inte prio ett när/om du flyttar in).

Om du har enbart en 21-tummare så ska du glömma tvbänk. Men du kanske ska fundera på om du inte ska skaffa en hylla och placera tvn på ett hyllplan? Se bara till att det är en djup hylla och att tvn får gott om luft runt sig (2 dm över och på sidor). På så sätt kan du förvara dvd:erna på ett vettigt sätt också. Jag tror att bonde-hyllorna kan vara djupa nog (men det kan bli ett micklande med sladdar som syns förstås). Eller så letar du reda på ett halvhögt skåp och sätter tvn uppepå, och har filmerna inuti. Antar att du har stereo? Placera den i samma bokhylla eller på samma skåp.

Soffan bör inte vara större än en tvåsits, och gärna mjuk i kanterna så du slipper blåmärken när du går in i den. :cool: Jag hade en tresits och den var I VÄGEN hela tiden. Ingen ytterligare fåtölj, det blir bara trångt. Kanske en beaniebag som kan vara i sonens rum kan vara en extra sittplats vid besök? Annars så fungerar matstolar som sittplatser vid besök. Bor man trångt så får gäster anpassa sig.


I enkla drag så bör alla ställen du möblerar ha dubbla funktioner. Tar du in ett soffbord, se till att det har ett hyllplan att förvara saker på. Ska du ha en sängplats, gör plats för något mer över eller under den. Och när grabben får en stor säng så ta en halvhög sort med förvaring under. Och en annan sak som du kan pränta in i huvudet på en gång - ren golvyta är guld värd! Hellre betala lite mer för något som bygger på höjden, än att förlora åtskilliga kvm på "lite billigare".


Dessutom kan du börja söka på blocket efter "bortskänkes". Prio ett i din sits är billigt och snabbt, och billigare blir det inte - förutsatt att du själv har, eller känner någon som har, bil och släp eller något liknande som kan hjälpa dig att frakta.


Håller tummarna för att du får lägenheten. Även om den är liten och knölig och du inte kommer att kunna ta med några av dina gamla möbler. Kanske fråga exet om ni kan byta möbler med varandra? Om han får soffan så får du nåt annat som skulle funka i lägenheten - hylla eller nåt? Han kanske kan köpa ett litet billigt klaffbord med fyra stolar om han får behålla dina grejor? Såvida du inte hellre vill gömma de störa möblerna hemma hos kompisar, föräldrar eller vilka som nu kan ställa upp med förvaringsyta åt dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag och min exmake flyttade ihop i en 2a på 47kvm.
Och där var det gott om plats.
Det hela beror på planlösningen.
Vår lägenhet hade ett stort vardagsrum där en hörnsoffa hade passat jättebra.
Och det hade också fått plats en matgrupp.
Sovrummet var normalstort men köket var litet.
Det gick dock att sitta 3 och äta i det.

Så bestäm inget innan du har sett lägenheten.
Kan du inte sova i soffan till att börja med och lösa det mer permanent sedan?
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Som soffbord en kista eller liknande som går att använda som förvaring.
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag hade tänkt att han skulle få sovrummet. För mig spelar det absolut ingen roll. Där får han ju plats med sin säng, ev lite barnmöbler och alla hans leksaker.

Second hand och blocket ska kollas upp!
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Tack för alla tips!

Stereon är en ganska stor jävel så den får vara på golvet:p
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Erikshjälpen och liknande affärer är guldvärda. Erikshjälpen här i närheten har helt skandalöst billiga prylar. Serviser för 5kr delen (som på auktion skulle kosta minst 600kr för hela skiten), soffor för 250kr osv osv.
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag hade min tjocktv som var 20tums(?) på väggen med sådan där ikea vägghållare. Funkade fint. ;)
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Jag vill avråda från loftsäng när man har småbarn som vill komma upp och sova i sängen.

Allt beror ju på lägenhetens utformning, jag hade valt att behålla hörnsoffan tills vidare och sovit i samma rum som barnet. När det blir dags för att barnet ska sova själv (vi sover fortfarande i samma rum som våra 3-åringar...)
så skulle jag rekommendera att man byter ut hörnsoffan mot en vanlig säng där man spikar upp och klär någon slags långsidegavel, i med stora kuddar och så har man en sängsoffa man inte får ont i ryggen utav.

Vi kommer själv att göra en sådan lösning med två "sängsoffor" i vårt vardagsrum direkt min sambo börjar kunna gå normalt igen. Inte för att vi har lite plats (350 kvm) utan för att det är så sagolikt bekvämt att ligga och titta på tv, gärna med varsitt barn liggandes bredvid.:love:

Soffbord behöver inte vara stort, kör på ett litet med förvaringsmöjligheter (ex.vis kistliknande).

Sedan behöver inte allt vara tiptop, vänta hellre med att skaffa grejer tills du verkligen hittar vad du vill ha och till rätt pris.

Lycka till!
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

Om köket är litet så skulle du kunna titta på en lösning med klaffbord som sitter på väggen och du fäller ut när du ska äta. Då kan du utnyttja köket lite bättre och få mer plats när du inte behöver sitta vid bordet.
 
Sv: Möblemang för liten lägehet?

*kl*

Hon hade skrivit fel i annonsen! Tydligen ska den vara på 64 kvm och inte 46 som det stod!

25139384.jpg


25139454.jpg


25139440.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det för er? Vår lägenhet är en fin 2:a på 65 kvm. Hallen är långsmal, matplatsen i köket är 9 kvm skulle jag tro, sedan...
2
Svar
26
· Visningar
3 468
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dagens nagellack!
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Shoppingtråd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp