mögligt hö??

L

Lijsan___

Jo jag har nu varit och köpt närmare 60 balar hö till min häst och upptäcker i dag att höet är som ihopklumpat alt att det sitter ihop och är svårt att dela på och när jag väl har delat på lite i mitten av balen ser jag små vita prickar, kan det vara mögel. Höet luktar mer jord än gräs. Men jag vågar ju inte fodra med det om jag inte vet :crazy:

ngn som har varit i en liknande situation eller som vet vad som kan vara för "fel" på mitt hö. ( 60 balar e lite jobbigt att köra tillbaka igen men om man måste så)
 
Sv: mögligt hö??

Jag har aldrig sett något sådant hö men det låter inte som ngt jag skulle vilja ge till mina hästar. Jag inbillar mig att mögel är ganska så farligt.
 
Sv: mögligt hö??

jo jag tror mögel är ganska farligt.
Men jag ska öppna en ny bal i mon och se hur den ser ut (jag tänkte inte på att göra det innan). :idea:
 
Sv: mögligt hö??

Jag tycker att jag känner igen din beskrivning väl och då innebär det utifrån min erfarenhet mögel tyvärr. Just detta att det sitter ihop ovanligt hårt på de ställen som är värst angripna har jag varit med om flera gånger. Och jordlukt är enligt min erfarenhet också ofta ett tecken på mögel. Även om det skulle vara lite jord med i någon bal så luktar det ingenting om höet är väl torkat och mögelfritt. Jag har nyligen kastat ut några ton mögligt hö och några av de balarna skulle jag beskriva precis som dina!
 
Sv: mögligt hö??

Låter som om höet pressats fuktigt och varmmöglat. Då blir det sådana kakor och kan lukta som jord.

Svart mögel på utsidan luktar mer svamp och kommer av fukt utifrån.
 
Sv: mögligt hö??

Märkte ni inget då ni lastade höt? Öppnade du inte och kollade balaran?
 
Sv: mögligt hö??

låter som mögel, jag skulle definitivt inte ha fodrat med det!
 
Sv: mögligt hö??

Nej för jag har köpt hö där förut och det har inte vart något fel på det.
jag har gått runt och öppnat ca 20 balar och det verkar som om dom är från samma skörd :confused: för vissa har blått snöre(dom dåliga) och vissa har brunt. men dom dåliga balarna ska slängas för dom tänker jag absolut inte fodra med och sen ska jag kolla upp resten och se om dom är bra.
men nästa gång jag hämtar hö så ska jag kolla på det innan jag lastar in.
 
Sv: mögligt hö??

Kontakta stället du köpt ifrån så att du får pengarna tillbaka eller nytt fräscht hö. (Det är ju bra att de blir medvetna om att de säljer mögligt hö.)
 
Sv: mögligt hö??

låter som sånna prickar vi brukar ha i vårat hösilage ibland... jag brukar ta och slänga bort den drabbade delen och sen ta några lager runt om och slänga bort det med... Har vart in och läst på en sida det stod att det antingen var mögel lr jäst... Och de visste inte om det var farligt tror jag...
 
Sv: mögligt hö??

Men begär lite kompensation då. Jag köpte en gång i tiden 1 ton hö..hälften var mögligt. När vi påpekade detta för säljaren så försökte han smita undan. Då sa vi att, vi ska göra en hygiensik analys av detta hö...då får vi veta. Säljaren försökte bortförklara sig att det INTE var så farligt. Då fick vi nytt frächt hö. Andra gånger när jag köpt si eller så mycket grovfoder och jag vägt det hemma och det INTE stämt med de kg jag köpt..ja då har jag genast ringt och sagt det.

Varför gör inte du detsamma ?
 
Sv: mögligt hö??

Jo det kan man..jäst är inte detsamma som mögel. MEN det ger visserligen en indikation på att något inte är som det ska. MEN processen behöver inte gått så långt att det är otjänligt som föda.
 
Sv: mögligt hö??

Ta kontakt med din leverantör och be att få nytt hö! Kasta inte de dåliga balarna innan du pratat med dom för dom vill kanske se hur det ser ut! Har du en seriös leverantör ska han/hon ersätta dom dåliga balarna det gör jag och jag anser att det hör till god kundservice att ta tillbaka dåliga balar och ge fina tillbaka OM det inte är så att det är en lagrings skada dvs att höet inte lagrats på ett sätt som eliminerar dom största riskerna för att det ska mögla men så är ju inte fallet för dig så jag hoppas att du får nytt fint hö tillbaka!
 
Sv: mögligt hö??

Jäst i torrhö? Nä, det vill jag nog faktiskt motsäga. Jäst i ensilage, inga problem.

Självklart är mögligt foder aldrig tjänligt. Otjänligt foder får inte ges till djur, det står faktiskt i djurskyddslagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 673
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 661
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 066
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp