Bete o hö-funderingar, hur gör ni med era ponnysar? Rund

finapina

Trådstartare
Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3 små mål. Ena ponnyn är jättefin, den andra lite för rund( svårt att känna revbenen och är enligt viktbandet ca 50 kg över sin normalvikt t.ex). Motioneras ca 5 t/vecka men det verkar trögt att få ner vikten.Hur mkt vågar man dra ner på höet till en stor D-ponny egentligen när man vet att grundbehovet är minst 1.5 kg/ hö per 100 kg/ häst?? Svårt att räkna foderstat när man inte vet vad gräset innehåller! Halm ratas... Kan tilläggas tjockisen var för smal i vintras men poff så hände ngt här på vårvintern och ponnyn blev rultig istället!
 
Jag och dottern har islandshästar - tre valacker (6, 7 och 9 år) och ett sto (17 år). Alla är fullt igång, tre av dem tävlas, en ska gå SM. De är mellan 133 och 145 cm höga och väger mellan 340 och 380 kg. Två av valackerna har definitivt tendens till att bli runda, den tredje är relativt nyligen kastrerad så är nog lite "hingst" i det avseendet fortfarande, han är fin i hullet. Stoet har varit nära fång förra sommaren, hålls nu ganska slimmad (man ser revbenen när hon rör sig) men har lite återstående depåer över nacke och bog.

De går ute ca 12 timmar per dag i hagar där det växer gräs, dock nu ganska nerbetat och magert bete. Valackerna får efter behov gå någon timma eller två i hage med mera gräs. De får en lusernbaserad kraftfodergiva när de kommer in (eller efter träning) och ca 1 kg hö per häst till natten.
 
Jag stripbetar mina just nu sedan ca 1,5 månad tillbaka med två tillfällen om dagen och de går i en hage som jag tycker har en procent gräs i. Men hästarna tycker det duger att pilla i och går ifrån sina hö/halmgivor för att käka någon plätt med en mm gräs... Så jag ger dem 1 kg hö plus extra halm på morgonen och 1,5 kg hö plus halm på kvällen. D-ponnyer, mer bestämt ett kallblod på tre år och en PPID-åldring på 27 år. Min förhoppning är att kunna släppa de om natten på betet längre fram när det är lite fattigare och har regnat någon gång innan det.

När jag har behövt klippa gräs har jag istället stolpat upp med plaststaket och låtit hästarna arbeta åt mig någon timme om dagen.
 
Nerbetad skogshage och 4 kg hö plus nästan fri tillgång på halm till vår maxade c-ponny, ändå något rund om magen men inga fettdepåer. En ponny äter sitt dagsbehov på 1-2 timmar på ett normalt bete så här blir det inget gräs mer än några strån som kommer upp för vår ponny och hennes shettiskompis.
 
Helt nerbetad hage och hö plus halm. Ser lite hur hungriga de är genom hur mycket halm som äts.
Brukar faktiskt släppa på bete (nattetid) efter midsommar och det har funkat för oss. De går upp men inget alarmerande. Bygger dock på att de inte är tjocka när de släpps ut.
 
Jag funderar mkt på dethär med vikten nu...Den runda ponnyn tycker jag främst har lagt på sig runt magen.Svårt att känna revbenen.Jag känner o klämmer men tycker inte det är svampigt runt svansrot, tjock mankam etc. Lite fett bakom bogarna och mest rund om magen som sagt. Var lägger sig övervikten först? Är det runt magen? Är lite chockad att vikten gått upp så fort efter att stripbetet påbörjades, så nu är det avslutat. Ger hö och halm och ser om vikten börjar gå neråt.😐
 
Mina går i nerbetad hage. Får hö morgon och kväll och vissa dagar mitt på dagen. Det beror på hur återväxten i hagen ser ut. Fri tillgång på halm.

Strippbetade dem fram till för en vecka sen då Terror rymde genom staketet med plaststolpen varje dag.

En är i fint hull. En har byggt lite nacke, men ingen övrig alarmerande övervikt. En har gått upp lite och också byggt lite nacke. Den sistnämnda är konvalescent så motionen blir ju begränsad.
 
Jag funderar mkt på dethär med vikten nu...Den runda ponnyn tycker jag främst har lagt på sig runt magen.Svårt att känna revbenen.Jag känner o klämmer men tycker inte det är svampigt runt svansrot, tjock mankam etc. Lite fett bakom bogarna och mest rund om magen som sagt. Var lägger sig övervikten först? Är det runt magen? Är lite chockad att vikten gått upp så fort efter att stripbetet påbörjades, så nu är det avslutat. Ger hö och halm och ser om vikten börjar gå neråt.😐

Det behöver inte vara svampigt för att vara farligt.

Olika hästar lägger sin övervikt på olika ställen. Några på "översidan", som nacke, manke, rygg och svansrot. Det fettet är sämre än de som lägger bakom bog, över revben och mage, om vi nu tänker fång.

Tänker man motion och hur övervikt påverkar det (hjärta, återhämtning och så vidare) så är det lika.
 
Jag tyckte mina hade lite bete i hagen och lät dom gå på hela halvhektaren... Ett misstag 😅. När det blir svampigt vid svansrot och mankam och kommer små bubblor här och där på kroppen ringer mina varningsklockor starkt! Magen är sak samma, den visar bara bulkmängd/muskelstatus. Dom svampiga depåerna visar problem med insulinreglering. Dom är inte fett, dom är vätska (när det blir mycket i mankammen blir den så spänd att den blir stenhård). Kommer fort och försvinner fort om man lyckas strypa sockerintaget och få igång maskineriet igen.

Nu har dom fått stå inne på natten (pga insekter) och fått 0,7kg hö shettis 3kg mustang, NAC i krubbskramlet (skyddar extremiteterna från insulinresistens) och dagtid beta på en plätt som är 25*30 meter. Och det har varit alldeles tillräckligt. Dom har börjat tappa vätskedepåerna och är inte desperat hungriga.

Så det blir småsmå strippbeten här tills revbenen går att känna igen. Mer krut i betet än jag trodde trots kall vår och sen torka, och dom var lite för runda när det började.

Och nu när det har regnat, ska man vara extra försiktig! Betet kommer sätta tokfart under några dagar.
 
Och nu när det har regnat, ska man vara extra försiktig! Betet kommer sätta tokfart under några dagar.
På det sättet är jag ändå rätt nöjd med att det bara regnat i småskvättar här. Visserligen tillräckligt för att de utsatta ställena ska ha gått från gult till skiftande i grönt, men ändå inte sån där explosionstillväxt som det kan bli efter ett riktigt rejält regn.

Här går tre av fyra islandshästar på väldigt begränsat med bete - en går i normal beteshage, två går i nedbetad sommarhage förutom två-tre timmar på eftermiddagen då de får flytta över till en med mer gräs, och den fjärde går i sin vinterhage (där det förvisso också växer en del gräs), betar en timma om dagen. Alla inne nattetid och får hö på kvällen.
 
Jag tyckte mina hade lite bete i hagen och lät dom gå på hela halvhektaren... Ett misstag 😅. När det blir svampigt vid svansrot och mankam och kommer små bubblor här och där på kroppen ringer mina varningsklockor starkt! Magen är sak samma, den visar bara bulkmängd/muskelstatus. Dom svampiga depåerna visar problem med insulinreglering. Dom är inte fett, dom är vätska (när det blir mycket i mankammen blir den så spänd att den blir stenhård). Kommer fort och försvinner fort om man lyckas strypa sockerintaget och få igång maskineriet igen.

Nu har dom fått stå inne på natten (pga insekter) och fått 0,7kg hö shettis 3kg mustang, NAC i krubbskramlet (skyddar extremiteterna från insulinresistens) och dagtid beta på en plätt som är 25*30 meter. Och det har varit alldeles tillräckligt. Dom har börjat tappa vätskedepåerna och är inte desperat hungriga.

Så det blir småsmå strippbeten här tills revbenen går att känna igen. Mer krut i betet än jag trodde trots kall vår och sen torka, och dom var lite för runda när det började.

Och nu när det har regnat, ska man vara extra försiktig! Betet kommer sätta tokfart under några dagar.
Tack för bra förklaring. Jag gjorde samma misstag. Tyckte att jag hade stenkoll på hur stor del av hagen som hästarna kunde gå på men så igår svullnade de båda upp på några timmar. Natten fick de spendera inne på box och matte fick gå ut och stängsla. Nu blir det minimalt med bete.
 
Tack för bra förklaring. Jag gjorde samma misstag. Tyckte att jag hade stenkoll på hur stor del av hagen som hästarna kunde gå på men så igår svullnade de båda upp på några timmar. Natten fick de spendera inne på box och matte fick gå ut och stängsla. Nu blir det minimalt med bete.

Ja visst går det läskigt fort när det smäller till?

Vilken tur att du märkte det och hjälper dom :).

Jag har kunnat ha mina på så stor del vid den här tiden på året vanligtvis, men gräset är nog stressat och extra sockerrikt i år... Mycket sol och koldioxid men lite vatten.
 
Tycker tjejerna är lite runda och de betade för hårt på stripbete tills marken blev torterad, så de får 1 kg hö (förstaskörd) plus halm på morgonen, beta i sommarhagen 2-3 h vid lunch och 1,5 kg hö plus halm på kvällen. Därimellan fyller jag endast på med halm och lite sly, de lyckas liksom få gräsmage bara av att se på gräset känns det som ibland 😅 Sen får de ju någon dl grönpellets och någon skvätt protein tillsammans med mineralerna+tillskott. Halmen är inte prio 1 men jag ser ju att de pillar i det när inget annat kul finns och äter lite då och då, lite som när man själv kollar kylen en andra gång med sänkt standard. Hoppas kunna öka betestiden längre fram och samtidigt ökar jag motionen på ynglingen.
 
Ja visst går det läskigt fort när det smäller till?

Vilken tur att du märkte det och hjälper dom :).

Jag har kunnat ha mina på så stor del vid den här tiden på året vanligtvis, men gräset är nog stressat och extra sockerrikt i år... Mycket sol och koldioxid men lite vatten.
Ja det var läskigt :nailbiting:
 
Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3 små mål. Ena ponnyn är jättefin, den andra lite för rund( svårt att känna revbenen och är enligt viktbandet ca 50 kg över sin normalvikt t.ex). Motioneras ca 5 t/vecka men det verkar trögt att få ner vikten.Hur mkt vågar man dra ner på höet till en stor D-ponny egentligen när man vet att grundbehovet är minst 1.5 kg/ hö per 100 kg/ häst?? Svårt att räkna foderstat när man inte vet vad gräset innehåller! Halm ratas... Kan tilläggas tjockisen var för smal i vintras men poff så hände ngt här på vårvintern och ponnyn blev rultig istället!
Har nu helt avslutat betet för rundisen....Hur länge tar det att få ner vikt? Om man bortser från ett par rymningsincidenter in till det gröna🙄....Kanske omöjligt att svara på förstås!
 
Har läst om Glucoguard(?), nån som har erfarenhet av det?

Det är ett mineralfoder med lite örter och L-carnitin. Onödigt att dom satt vitlök i, men det finns både evidens och anekdotiska erfarenheter på att flera av ingredienserna kan ha effekt.

Upp till dig om du vill prova och se om det gör skillnad för dina, själv tycker jag det är för dyrt och jag köper inget med vitlök i till mina :). Jag plockat däremot nässlor och ger gärna ALCAR (acetyl-l-carnitin) om jag har det hemma, mineraler gör jag skräddarsydda med Forageplus-ingredienser. Köper ALCAR och NAC via gymgrossister. Älggräs/älgört ger jag gärna som smärtstillande om dom redan fått fång, det är salicylsyra i det.

Lite av en cocktail kan man säga:

"Öljäst 40 %, örter (getruta , lusern, blåbärsblad, älggräs, mariatistel, bockhornsklöverfrön, anis, fänkål) 28 %, kallpressade oljor (linfrön, solros) 6 %, vört, magnesiumfumarat/-acetat/-fosfat/-oxid, ingefära, kanel, salt, vitlök, havsalgkalk, kronärtskocka, ättika, honung"
 
Tack för bra förklaring. Jag gjorde samma misstag. Tyckte att jag hade stenkoll på hur stor del av hagen som hästarna kunde gå på men så igår svullnade de båda upp på några timmar. Natten fick de spendera inne på box och matte fick gå ut och stängsla. Nu blir det minimalt med bete.
Var svullnar dom? Hur stora bubblor?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 442
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 854
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp