Bete o hö-funderingar, hur gör ni med era ponnysar? Rund

Min svällde också korset, runt svansen, sen mankam/hals med ränder.

Just den på korset var supertydlig, helt plötsligt en vätskefylld bulle över en natt.

Fettdepåer har han haft runt svans och bog sen innan, men dom har en lite annan känsla. Liknande men inte helt samma, och dom kom inte plötsligt.

Vi har nu börjat med raska promenader för att underlätta. Han är inte fullt ridbar än så det är inte så att jag bara kan slänga mig upp och galoppera av överskottet. Men vi ska köra bootcamp i helgen och förhoppningsvis blir resultatet av det att vi äntligen kan ta oss till säkra skogsvägar för travrundor (vi ska över en extremt högtrafikerad E4-viadukt bredvid ett truckstop för att ta oss till skogen).
 
Mina går i vinterhagen, ca 0,7 ha, med fri tillgång till SENT skördat lucernhö i ena änden och det lilla gräs som kommer upp. Är nöjda och ser ok ut i hullet. När vi kommer igång igen med körningen får de också lite betfor och lucernpellets med mineraler, gutbalancer, NAF Slim och extra salt. 3 russ varav två valacker på 13 och ett sto på 5.
 
Har nu helt avslutat betet för rundisen....Hur länge tar det att få ner vikt? Om man bortser från ett par rymningsincidenter in till det gröna🙄....Kanske omöjligt att svara på förstås!

Tycker det går ganska snabbt att få ner hästen i vikt om gräsmängden är typ noll och man ger hö i stället. Men framförallt motionerar ordentligt.
 
Vi har alldeles för stort och kraftigt bete i vår hage där dom går 4x2 ggr dag= 8 timmar. Dom gick upp 11 kg i veckan i maj. Sen juni går min och en annan häst 5-6 timmar per dag på gräs. Dom rids alt står i box med halm den tiden vi minskat grästiden Får betfor efter ridning. Nu med mindre grästid och inte så kraftigt gräs så står vågen på samma vikt. Vägs 2 ggr i veckan. Resterande tid tillbringar dom i vinterhagen med halmad ligghall. Vi får inte minska hagstorleken tyvärr.
 
Jag tycker det är svårt att bedöma hur mkt hö/halm dom behöver utöver det minimala betet. Är mest nervös över att dom kanske ska få för lite mat i tarmarna och få kolik el dyl? Att dom går ner i vikt är jag inte nervös över, vet av erfarenhet att det går fort att få upp dom igen.😁 Tips hur man ska tänka? Betet är riktigt kort. Tänkte dock att Rundisen får vara ifrån gräs ca 1 v till ( endast betas för hand 5-10 min/dag) och slimma till sig över revben ( som nu är knappt kännbara) innan bete är aktuellt igen. Tänker jag rätt?🤔
 
Jag tycker det är svårt att bedöma hur mkt hö/halm dom behöver utöver det minimala betet. Är mest nervös över att dom kanske ska få för lite mat i tarmarna och få kolik el dyl? Att dom går ner i vikt är jag inte nervös över, vet av erfarenhet att det går fort att få upp dom igen.😁 Tips hur man ska tänka? Betet är riktigt kort. Tänkte dock att Rundisen får vara ifrån gräs ca 1 v till ( endast betas för hand 5-10 min/dag) och slimma till sig över revben ( som nu är knappt kännbara) innan bete är aktuellt igen. Tänker jag rätt?🤔
Rutan jag tänkt öppna upp om ngn vecka är ca 300 kvm, som sagt med kort gräs.Växer ej mkt pga torkan.
 
Kan tyckas att det är lyxproblem med för mycket bete, men det är mycket extrajobb med det med när hästarna är lättfödda. Vikt 380 kg vid betessläpp. Dvs 10 kg övervikt. Nuvarande vikt 412 kg där den ligger fast sen 1 juni. Har vägt min häst regelbundet i 8 år.
Då måste du ha hittat rätt "koncept"om den bara gått upp då lite och håller sig där.Grattis!🙂
 
Kan tyckas att det är lyxproblem med för mycket bete, men det är mycket extrajobb med det med när hästarna är lättfödda. Vikt 380 kg vid betessläpp. Dvs 10 kg övervikt. Nuvarande vikt 412 kg där den ligger fast sen 1 juni. Har vägt min häst regelbundet i 8 år.

Jag överväger nästan att byta ras framöver. Är mycket jobb sommartid med att flytta runt, byta hagar, strippa, hålla koll på vikten, klämma och känna. Rida, rida, rida.
Älskar sommaren, men längtar nästan redan till hösten pga detta.
 
Vi har alldeles för stort och kraftigt bete i vår hage där dom går 4x2 ggr dag= 8 timmar. Dom gick upp 11 kg i veckan i maj. Sen juni går min och en annan häst 5-6 timmar per dag på gräs. Dom rids alt står i box med halm den tiden vi minskat grästiden Får betfor efter ridning. Nu med mindre grästid och inte så kraftigt gräs så står vågen på samma vikt. Vägs 2 ggr i veckan. Resterande tid tillbringar dom i vinterhagen med halmad ligghall. Vi får inte minska hagstorleken tyvärr.
Så lyxigt att ha våg tillgängligt så ofta! Har ni en i stallet eller har du typ nära till klinik eller liknande där det finns?
 
Så lyxigt att ha våg tillgängligt så ofta! Har ni en i stallet eller har du typ nära till klinik eller liknande där det finns?
Våg i stallet som används mest vintertid att väga upp hö direkt i foder kärror till lösdriften. 5 min gångavstånd till veterinären där vågen står direkt innanför dörren. Kontrollväger där nån gång då och då. Man tror att det går att se vikt upp och ned, men det behövs en hel del kg samt att man inte är hemmablind då man ser hästen varje dag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 442
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 854
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp