Bukefalos 28 år!

Mörkerseende hos hund

C

Cronis

Hur bra ser en hund i mörker egentligen? :confused:

I helgen som va tog vi hand om min sambos arbetskamrats Jack Russel, trevlig, men en riktigt galen liten rackare för övrigt... :devil:
Men iaf, Jonas å jag funderade över hur bra hundar i allmänhet såg i mörker, när man släckte i lägenheten.
Jag menar hunden hade ju aldrig varit hos oss tidigare, hur orienterar den sig? (jag vet att hunden har en nos... :smirk: )
Jag misstänker ju att den har ungefär samma syn som vi människor i mörker...? Eller?

Utomhus då?
 
Sv: Mörkerseende hos hund

hundar har bättre mörkerseende än människor, men sämre färgseende. dock hör man olika hela tiden om deras synförmåga i skymning...
 
Sv: Mörkerseende hos hund

Ok...
Jag trodde som sagt att det va som oss människor.
Men då ser de alltså lite bättre?! :)
 
Sv: Mörkerseende hos hund

I den senaste hundboken jag läste så stod det att hundars ögon har lite av den reflektors-funktion som katters ögon har. Dvs att det finns ett reflekterande skikt inne i ögat, som gör att ljuset först kommer in i ögat, och sedan reflekteras in i ögat en gång till (det där kan säkert någon annan förklara mycket bättre än jag! :p ), och att hundar därför borde ha bättre mörkerseende än oss människor som saknar den ljusförstärkande funktionen.
 
Sv: Mörkerseende hos hund

En hund kan ta in dubbelt så mkt ljus som människan och ser med andra ord bättre än oss i skymningsljus (ca 6ggr bättre) , däremot innebär de att de har lättare att bli bländade än vad vi har.
 
Sv: Mörkerseende hos hund

Tack för era svar, Cassiopeja och Gaurdian Angel!! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Senast: Sandora
·
Hundträning Ni som har en vuxen hund och en valp, hur tänker ni kring ganska hårdhänt "fostran" utomhus, i fart, och skaderisker? Mina två är nu...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: inverterad
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330
Övr. Hund Vi fick hem vår 8v valp i fredags. Vågen visar 1,8 kg. :heart I familjen (men inte i samma hushåll) finns en 6 årig Bostonterrier på 10...
Svar
18
· Visningar
3 410
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp