Jag brukade ha ett brett pannband med foder, varmt och skönt 😍
Nu när jag har lugg funkar inte det så kör på en lite större mössa som jag får dra bak ibland eller bara luvan på jackan 😊
Pannband tror jagi nte fungerar och större mössa är uteslutet, avskyr toppen som blir och glidandet som också blir.
 
Visa bifogad fil 105794
Och denna varianten som verkligen är varm. Och jättemysig. Den r liksom extra fodrad runt öronen så det sitter väldigt bra och värmer bra på mig i alla fall.
Går den ner lite om öronen? Ser nästan ut så? Kikade lite i affärer i går och såg ingen som gick ner lite om öronen, förutom en öronlappsmössa och det känns lite att ta i kanske. Men visst, hittar jag inget annat så.
 
Jag har två (egentligen 3 olika mössor).

1) En från Back on track i stickat. Det här är min vardagsmössa på vintern. Svart stilren och hyfsat varm.
2) En back on track-hjälmmössa att ha under ridhjälmen på vintern.
3)En med öronlappar. Fleece på insidan och stickat på utsidan. Den här är varmast och den jag väljer när det är riktigt kallt! Den skyddar öronen allra bäst!

Men jag tror att det är viktigt att hitta en mössa i rätt storlek. För små mössor glider upp och för stora hänger ner för mycket.
 
Det kan imma lite ja men just på den jag länkade till brukar jag dra ned dragkedjan lite så att det blir en glipa över munnen. På min andra tunnare balaklava är hålet över ansiktet så pass stort att jag kan dra ned kanten nedanför munnen och andas rakt ut. Har du en vanlig stretchig tubhalsduk hemma kan du vika en balaklava av den.

Sen finns det ju denna typen av modell också.
18270104702.jpg
Den gillar jag inte, men den första kan jag tänka mig!

Jag tror vikandet kommer att lossna och så kommer jag att störa mig så det vore nog enklare med något som sitter som det ska från början, med så få störmoment som möjligt.
Var har du hittat den andra svarta?
 
Den gillar jag inte, men den första kan jag tänka mig!

Jag tror vikandet kommer att lossna och så kommer jag att störa mig så det vore nog enklare med något som sitter som det ska från början, med så få störmoment som möjligt.
Var har du hittat den andra svarta?
Jag är väldigt nöjd med den svarta med dragkedja och skärm.
 
Jag har två (egentligen 3 olika mössor).

1) En från Back on track i stickat. Det här är min vardagsmössa på vintern. Svart stilren och hyfsat varm.
2) En back on track-hjälmmössa att ha under ridhjälmen på vintern.
3)En med öronlappar. Fleece på insidan och stickat på utsidan. Den här är varmast och den jag väljer när det är riktigt kallt! Den skyddar öronen allra bäst!

Men jag tror att det är viktigt att hitta en mössa i rätt storlek. För små mössor glider upp och för stora hänger ner för mycket.
Jag tror inte min mössa är för liten, för då är alla mössor jag testar för små eller för stora. snarare är jag ovan och trivs inte när saker rör sig på mitt huvud. Hår som åker fram och irriterar i ansiktet, en bit från örat som blir synligt för väder och vind och fryser till is, glasögon som trycks ner när jag rör på huvudet för mössan tar i bak på luvan osv. Det är 3 miljoner fel som inträffar när man hatar att använda mössa.
 
Jag tror inte min mössa är för liten, för då är alla mössor jag testar för små eller för stora. snarare är jag ovan och trivs inte när saker rör sig på mitt huvud. Hår som åker fram och irriterar i ansiktet, en bit från örat som blir synligt för väder och vind och fryser till is, glasögon som trycks ner när jag rör på huvudet för mössan tar i bak på luvan osv. Det är 3 miljoner fel som inträffar när man hatar att använda mössa.

Köp en jacka med stor huva. Min vinterjacka har stor och bra huva och den värmer ganska bra faktiskt! Inte tillräckligt för några timmar ute i vintertemperatur men om man mest går mellan hem, bil, kontor, affär osv. Den är bra som vindskydd. Sen kompletterar jag med en mössa från Back on Track (Kim tror jag modellen heter).
 
Köp en jacka med stor huva. Min vinterjacka har stor och bra huva och den värmer ganska bra faktiskt! Inte tillräckligt för några timmar ute i vintertemperatur men om man mest går mellan hem, bil, kontor, affär osv. Den är bra som vindskydd. Sen kompletterar jag med en mössa från Back on Track (Kim tror jag modellen heter).
Jag har en jacka med stor huva.... Köper aldrig jackor utan. Grejen är att den är för stor, skrev i ett tidigare inlägg att den når mig till näsan och jag ser inget. Jag går inte mellan hem, bil, kontor, affär osv utan går ut med hunden flera timmar per dag, pendlar med buss och tåg, äger ingen bil så det blir tyvärr väldigt kallt numera.
 
Jag har en jacka med stor huva.... Köper aldrig jackor utan. Grejen är att den är för stor, skrev i ett tidigare inlägg att den når mig till näsan och jag ser inget. Jag går inte mellan hem, bil, kontor, affär osv utan går ut med hunden flera timmar per dag, pendlar med buss och tåg, äger ingen bil så det blir tyvärr väldigt kallt numera.

Då skulle jag rekommendera en öronlappsmössa. Finns i min mening inget som värmer öronen lika bra.
 
För att en mössa ska sitta kvar ska den vara tillräckligt huvudformad, alltså mer åt det halvrunda hållet. Inte som en tub som bara böjer ihop sig i övre delen. Och den får inte har för mycket resår som gör att den sitter åt då glider den upp (och kliar i pannan).
Jag har två stycken av denna som jag använt i över tio år. (man måste ha två för att vara säker på att hitta minst en när man behöver den:p) 100% ull köpt för halva priset på rea.

20221119_140414.jpg
 
Denna har jag när det är -15. Bild från sidan, den blir som formad för att täcka in hela huvudet, lite hjälm-style. Går runt hela bakhuvudet så det blir ingen glipa i nacken. Snibbarna möts under hakan så den ramar in hela ansiktet, plus täcker öron med råge.
(Kan troligen leta fram mönster om jag får tid på mig)

20221119_140445.jpg
 
Går den ner lite om öronen? Ser nästan ut så? Kikade lite i affärer i går och såg ingen som gick ner lite om öronen, förutom en öronlappsmössa och det känns lite att ta i kanske. Men visst, hittar jag inget annat så.
Inte så att den är formad ned om öronen, men när jag har den på så sitter den över hela öronen utan problem.
 
Jag har en sån här, sitter riktigt bra på huvet och jag är ganska tunn/korthårig efter en hjärntumöroperation.
 

Bifogade filer

  • IMG_20221119_154939.jpg
    IMG_20221119_154939.jpg
    255,2 KB · Visningar: 19

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Tofs
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 227
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 026
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp