Hera

Trådstartare
Om man har ett träns eller annat läder som har möglat?
Vad kan man ta på då så att det försvinner?
När man putsar så kommer det ju bara tillbaka....:crazy:

Sv: Mögel???

Det är ju pga att någon putsat med glyserintvål som det möglat från början:confused:

Vatten e inge bra för läder....

Lägg lädret i stark ättikslösning i ca 15 minuter.

Ta upp och torka av och låt det sedan hänga torrt och mögelfritt tills det är nästan helt torrt.

Smörj sedan som vanligt med exempelvis lanolintvål på en väl urkramad svamp.

Kan vid behov behöva upprepas med några veckors mellanrum.

För använder du vanlig sadeltvål och vatten blir du inte av med svampsporerna.
Det sköter ättikan om...

Men använd gärna glasögon och handskar...ättika är stark frätande.

Oki hade för mig att det va nåt med ättika...
Men lädret klarar av detta då, det är ett lite finare träns:D eller var...

Nej den orsakar inte mögel, men om man skulle råka lämna några tvålrester kvar i något hål eller dyl så har svampsporerna något att äta och växer då till.

Glycerintvål är inte svampspordödande...

Glyserintvål o vatten gör att tränset är fuktigt o det krävs en bra sadelkammare för att hålla möglet borta...

Glycerintvål och vatten har inget gott att tillföra läder enligt mig. Lädret blir poröst, sväller, tappar färg och dessutom luktar det illa...:D

Prova på en liten del som inte syns men har du svart träns och färgen tar skada kan man ju svärta lädret igen med lädersvärta. Mögligt läder som inte görs något åt kan sprida mögel till andra läderartiklar i dess omgivning! Värt att tänka på om man har dyra sadlar mm.

Ytdesinfektionsmedel (sprit) är bra mot mögel. Torka av allt läder (även där det inte syns ngt mögel) låt torka ngn dag och upprepa. Olja in med ngn bra olja tex neatsfoot oil. M-Ytdes finns på apoteket. Lycka till! :smirk:

vad ska man använda istället? Jag som alltid använt glycerintvål :crazy:

ättikssprit skall man använda, det man lägger in sill i och vilket inte heller är farligt! ta på flödigt och tvätta sedan av med ljummet vatten, putsa som vanligt häng i rumstemperatur. allt läder möglar om det hänger i en fuktig kall miljö!

Det är ingen fara. Jag använder tvål och vatten när jag gör rent och har inget problem med mögel och det har tydligen inte du heller. Som Palle skrev, om man inte lämnar rester av tvål, olja eller fett kvar så blir det inget mögel. Mögel kan växa lika bra av fett som av tvål och för den delen av smuts. Det är heller inte farligt att använd vatten till läder, bättre att skölja av ordentligt än att gnugga runt lorten. Det som är viktigt är att efter rengöring och smörjning låta lädret torka i rumstemperatur. Alltså gör rent, gärna med tvål och låt torka. Därefter tillförs fett om det behövs och låt torka igen. Därefter ska lädret utan problem klara ganska fuktig miljö utan att börja mögla.

Liknande trådar

Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025