Moms på sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare banshee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 606
B

banshee

Om man gör en resa till USA eller annat land och där köper på sig "allt man kan bära" ex sadel och tillbehör, måste man då betala moms och tull på detta då man kommer hem till Sverige igen? När nu dollarn är så låg så är det lockande;)

Sv: Moms på sadel?

Yapp, det är ganska många nuförtiden som har "förköpt sig" därför att dollar kursen är så låg. Dom visste inte att det tillkommer moms...:(

Om man gör en resa till USA eller annat land och där köper på sig "allt man kan bära" ex sadel och tillbehör, måste man då betala moms och tull på detta då man kommer hem till Sverige igen? När nu dollarn är så låg så är det lockande;)

Du behöver inte betala moms om du köper begangnad vara.
Så har det varit iaf.

Men du får inte föra in grejor för mer än ett visst värde, kan då vara bra att ha 2 kvitton.

Som man gjorde förr med imp hästar, ett för tullen och ett för en själv.
Q

Jag var över i höstas och köpte med mig 2 sadlar som vi hade som handbagage, inga problem.
Det var bara rakt igenom tullen.
Säkerhets kontrollen fick köra dem ett pargånger i sin maskin och jag fick förklara vad stigläder krampor är till för..

Vi har ej haft problem då vi köpt sadlar i Tyskland heller, före EU.

GW

Då bör du väl skriva i tråden att du måste förfalska kvittona för att kunna glida igenom tullen.

Då bör du väl skriva i tråden att du måste förfalska kvittona för att kunna glida igenom tullen.

Nä för du kan be om ett kvitto för tullen, det brukar inte vara problem. Preformainvoice

Förr köpte många hästar utomland så en faktura för hästen en för tullen.

Har ALDRIG behövt visa några kvitton någon gång.

Q

Jag fattar inte. Vadå be om ett kvitto för tullen? Ber du om ett särskilt kvitto för tullen är det väl isf ett förfalskat kvitto annars behöver du väl inte be om det, då visar du ju bara upp det kvitto du fått. Det är dessutom olagligt (åtminstone i USA) för säljare att göra så och inget du som köpare kan kräva.

Jag har inga moraliska betänkligheter vad det gäller det här, jag bara återger de regler som finns och enligt dessa är du skyldig att betala moms och tull på varor över 1700 oavsett om de är nya eller begagnade. Om du sen vill vandra igenom tullen med förfalskade kvitton eller slipper visa dom öht så betyder inte det att reglerna inte gäller.

Jag var inne på tullverkets hemsida och försökte använda mig av "kalkylatorn" för att räkna ut vad det skulle kosta.
Sadlar fanns tyvärr inte som alternativ på vara (provade med golfutrustning som jag tyckte lät närmast:crazy:), är det någon som vet vad momsen på sadlar är på?
Och sedan skulle man ju betala moms på frakten också, blir det på flyget då eller? Hos den sadelmakaren som jag tänkt köpa sadel hos är frakten till sverige 487 dollar. Låter lite högt tycker jag men det kanske är normalt..
Är det ett brott för försäljaren att skriva ner värdet på varan, och är det ett brott av mig att begära det?
Nu känner jag att det blev mycket på en gång;)

jag men det kanske är normalt..
Är det ett brott för försäljaren att skriva ner värdet på varan, och är det ett brott av mig att begära det?

Det är bedrägeri alternativt vilseledande.
Och sen ska du tänka på att dagens tulltjänstemän är utbildade både i kontrollarbete och tulltaxering/varukännedom - och det finns väldigt många som sysslar med hästar och ridning. De vet att en sadel kostar mer än 1700 kronor :cool:

Immer

Nä för du kan be om ett kvitto för tullen, det brukar inte vara problem. Preformainvoice

Förr köpte många hästar utomland så en faktura för hästen en för tullen.

Då kan jag, i sammanhanget, berätta följande:

I mitten av 80-talet var det en av våra mest kända svenska hoppryttare som exporterade en häst till Norge. På exportanmälan - och på den norska importanmälan - stod värdet 5000 kronor.
Veckan därpå stod det i Tidningen Ridsport att hoppryttaren XX hade sålt hästen till YY i Norge för 200 000 kronor (en jättesumma på den tiden).
Behöver jag tala om att norska tullen var snabba att plocka in en massa momspengar?

Immer

Jag var inne på tullverkets hemsida och försökte använda mig av "kalkylatorn" för att räkna ut vad det skulle kosta.
Sadlar fanns tyvärr inte som alternativ på vara (provade med golfutrustning som jag tyckte lät närmast:crazy:), är det någon som vet vad momsen på sadlar är på?
Och sedan skulle man ju betala moms på frakten också, blir det på flyget då eller? Hos den sadelmakaren som jag tänkt köpa sadel hos är frakten till sverige 487 dollar. Låter lite högt tycker jag men det kanske är normalt..
Nu känner jag att det blev mycket på en gång;)

Tycker du ska kontakta en kurir/speditonsfirma för hjälp.
Annars är risken stor att Tullen av okunskap blåser dig.
få fel belopp ex räknar din biljett som frakt, klasaar varan felaktigt.

Det kan vara bra att vweta vad som gäller från USA, är avan importead dit kanske du el säljare kan få tillbka tullpengar den vägen

Det Qunioa skev länge upp är inte helt fel ang tullfaktura, kanske lite liddigt och kan misstolkas.

Kontakta speditons/kurir firma,

Tänk också på vad som gäller med garantier/reklamationer.

Marvelusk

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
632
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
1 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?