Bukefalos 28 år!

monster att sko

Sv: monster att sko

Hej

Mitt tips är att prova en annan hovslagare nästa gång.
I mitt stall har vi haft en häst med samma problem och blev uppmanade att ta ut ett vetr för att ge lugnade före det var dax för hovslageri.

Vi bytte hovslagare, och så lät vi hovslagaren och hästen vara själva.Och det gick KANON.:)

Jag tror att ägarens nervositet av att hästen ska krångla faktiskt gör att hästen krånglar. Och om det har gått fel mellan hovslagare och häst första gången så tror jag att det lätt kan upprepas.
Så prova en annan hovslagare nästa gång och håll dig i bakgrunden då är mitt tips.

Ja,sedan ska du ju självklart träna med att lyfta hovar och berömma, men det gör du ju redan... Lycka till!:)
 
Sv: monster att sko

Vi har man e n häst med mycke egen vilja som vi har, ett sto.
En hovslagare (som finns hos tränaren)har talat om för henne bestämt o hon accepterar d o står still MEN den andra (som vi har hemma) vill inte va "elak,sträng" vilket han själv får lida för eftersom hon djävlas med honom. Så vi får säga till på skarpen i stället.....annars kanske han inte vill sko o d vimlar inte av hovslagare precis,men hästar så han kan tacka nej...
Men han e bra på sko båda e d, så vi får träla vidare o hjälpa honom:)
 
Sv: monster att sko

Hej igen
Det handlar inte om att vara sträng , "elak", utan nog mera om att inte ha blivit osäker på hästen man ska sko, för den känslan känner nog hästen av.

ngt lite blev fel första gången,och så blir det en ond cirkel...:devil:

Ägaren vill hjälpa hovslagaren för att förhindra olycka mm.
Ägaren gör allt i välmening, men hästen undrar säkert varför det blir sådan "affär" av allt när han ska skos. därför ska helst även ägaren hålla sig borta..

:bump:det är ungefär som barn. de testar föräldrarna mer än va de testar andra vuxna...:o

en annan sak: om förra ägaren säger att hästen var lättskodd,så försök få kontakt med hennes hovslagare . Stämde det så kan han kanske komma till dig?

Lycka till !:)
 
Sv: monster att sko

Jag undviker faktiskt att vara där när han skos, jag blir så nervös så det blir bara värre när jag är där. Plus att jag vet att de som är med är riktigt duktiga hästmänniskor.

Det hade varit perfekt men förra ägaren bor 75 mil ifrån mig så hovslagaren är nog inte så pigg på det :)
 
Sv: monster att sko

Ja jag undrar bara vad det kan vara eftersom ha tydligen var from som ett lamm förut. Jag vill inte häva köpet egentligen men det är tusen andra omständigheter utöver det hela som gör att jag inte vet hur jag ska göra.

Blivit vält någon gång? vad menade hovslagaren med det?

Du kan inte häva köpet pga att hästen inte gar att sko. Vad är de andra omständigheterna?
 
Sv: monster att sko

Hej.
Jag tycker att det låter som om hästen har ont nu, eller har haft ont tidigare och därför är rädd att det skall göra ont igen... (Om hästen strular när den skall lyfta ena frambenet, kolla så att den inte har ont i det andra...)

Annars, ge hästen lite tid, det går säkert att komma till rätta med problemet. Som någon sa, fråga om det är ok för din hovslagare om du tar dit vet. så att denne kan ge din häst lugnande nästa gång det blir dags att fixa hovarna. Lycka till!
 
Sv: monster att sko

Han är helt ohanterbar då han blir stressad, skoningen är väl ett av de mindre problemen. Men det har börjat bli lite bättre nu :) De andra omständigheterna är min hälsa som för tillfället inte är den bästa.
 
Sv: monster att sko

Det kan ju bero på väldigt mkt.

Men när mitt varmblod var ung...la han sig på hovslagaren, alltså bokstavligt talat han lutade inte utan. la sig rätt och slätt mitt i stallgången. Men med åren försvann det. Vi flyttade 75 mil för 1½ år sedan och efter flytten började han lägga sig på hovslagarna igen. men efter att par månader slutade han och sköter sig nu bäst i stallet igen:)

Så hästar kan påverkas mkt av flytt...men som sagt det kan bero på mkt olika saker.

Lycka till:)
 
färsk solskenshistoria *långt*

Jag bara måste dela med mig av min fantastiska upplevelse igår kväll! Jag har fått överta ett 7 årigt ponnysto som kom till min syster,importerad från england, som 1 åring. Hon har blivit flaskuppfödd och har 0 respekt för männinskor. Hela hennes liv har hon möjligtvis kunnat samarbeta med oss om det passat henne, men ibland har hon varit helnipprig. Hovarna har i 6 års tid varit ett enormt problem. Hon är aldrig skodd pga att hon inte behöver skor, men bara att verka henne har varit nästan omöjligt, även under påverkan av lugnande. Att kratsa hovarna har nästan varit livsfarligt beroende på vilket humör hon varit på.
Nu bestämde jag mig dock för att prova en annan hovslagare som enligt rekommendation ska vara en riktigt bra hästkarl. Allt för att bryta den onda cirkeln och faktiskt kunna verka henne odrogad. Han kom hit kl 22 igår kväll och jag var beredd på en helnatt ute i stallet. Var dessutom nervös så att jag nästan mådde illa.. vill ju inte att någon ska bli skadad..
Han ber mig att ta ut hästen ur stallet!! Jag trodde inte mina öron!! De var kolsvart ute så jag ställde fram en bygglampa för arbetsljus. Väl ute så gjorde han en basic join-up i grimma och grimskaft, hästen var först lite avvaktande men accepterade honom som sin självklara ledare efter ca 10 min. Sedan fäste han änden på grimskaftet i en ögla i midjan på sin arbetsoverall, och verkar hästen runtom med löst hängande grimskaft!!!!!!!! Hon stod och såg så nöjd och harmonisk ut, och slickade honom på ryggen eller petade runt i snön med mulen!! Inget bråk eller ifrågasättande. Jag har nog aldrig sett något så fantastiskt!!!! Jag var så lycklig att jag nästan grät!!
Vi har jobbat med ledarskapsövningar tidigare men utan större framgång, men nu känns det som att inget är hopplöst eller omöjligt. Om jag har tur så får jag även möjlighet att börja träna tillsammans med min ponny, för denne man.
Måste bara tillägga att min ordinarie hovslagare gör ett utmärkt arbete med mina andra hästar, men denna har vi inte kunnat rå på utan medikament tidigare. Ibland krävs det något annat än att "bara" vara skicklig i sitt hantverk.
Mitt råd till den som orkat läsa detta är alltså att prova en annan hovslagare iallafall på den besvärligare hästen.
 
Sv: monster att sko

OJ! Häftigt :D Det där var skönt att höra!! Det är väl kanske inte helt omöjligt!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp