Monte, blir sämre med vikt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 046
L

lie

Har en häst som går rätt bra när man rider/kör jobb med honom, ska anmäla till ett montelopp som är snart men jag själv väger 48 kg, så med vanliga grejor på hästen så kanske det blir 55 kg, men nu när det ska till vikter så kommer det bli 65 kg. Tror ni inte att hästen som då är van att gå med 55 kg blir (sämre) när den helt plöstligt får 65 på ryggen?

Sv: Monte, blir sämre med vikt?

Du kan ju alltid prova med full vikt i ett jobb innan vet ja! ;)
Men jag personligen tror inte att det ska göra så stor skillnad...

Senast ändrad av en moderator:

lie skrev:
Har en häst som går rätt bra när man rider/kör jobb med honom, ska anmäla till ett montelopp som är snart men jag själv väger 48 kg, så med vanliga grejor på hästen så kanske det blir 55 kg, men nu när det ska till vikter så kommer det bli 65 kg. Tror ni inte att hästen som då är van att gå med 55 kg blir (sämre) när den helt plöstligt får 65 på ryggen?
Jag tränade(lullade/joggade) alltid med 60-65kg så hästarna kände lättnad i loppen i loppen...

[QUOTE=Montéryttare: Du skrev tidigare att du vägt för lite i ett lopp...hur mkt? vad hände? blev du diskad?

spunken skrev:
Montéryttare: Du skrev tidigare att du vägt för lite i ett lopp...hur mkt? vad hände? blev du diskad?[/QUOTE skrev:
Jag gick ner så att jag pendlade mellan 64.9-65.0 men jag klarade mig preciiis... Vägde in innan på 1kg mer :o

jag bävar inför montevägningar...kommer snart ta licens för monte men jag får göra nåt drastiskt om jag ska upp i 65kg...spec nu när jag gått ner ett kg till ... Men positivt är det att jag ska köpa en montehäst nu:) ett underbart sto på 1.70..så vi ses på banorna i framtiden ;)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 779
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31