Monté i Frankrike/Italien?

J

Japanesen

Tänkte kolla med er som vet hur montén i frankrike/italien funkar!

Stefan har bestämt sig för att min ena polle ska börja tävla i monté nere i frankrike(tror det var där han sa), han tror att pollen är bättre på det än trav, :mad: Vill ha min polle i Sverige :cry:
Är det betydligt hårdare där än här i Sverige?
Vet ej exakt vad jag ska fråga men ni får gärna skriva neer vad ni vet?
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

frankrike är ju montens hemland och det är större prissummor där än här , att bli montehäst ä tufft, så din häst måste ju både vara stark o tuff
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Jo Japanesen är både stark och tuff i psyket!
Men är inte så säker på att jag vill att han ska starta som montéhäst!
Men Stefan får väl pröva om han tycker att det är bäst :D
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Är inte hästen 3 år? :confused: :crazy: Jag tycker det verkar fullständigt vansinnigt att skicka ner en treåring utan pengar på sig till Frankrike för att bli montéhäst. I Frankrike säger en del att de hästarna som passar till monté är de som inte duger för sulky... Monté sliter hårt på hästarna, inget jag skulle utsätta min treåring för.

Menar han allvar är mitt råd att byta tränare...
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

solros skrev:
Är inte hästen 3 år? :confused: :crazy: Jag tycker det verkar fullständigt vansinnigt att skicka ner en treåring utan pengar på sig till Frankrike för att bli montéhäst. I Frankrike säger en del att de hästarna som passar till monté är de som inte duger för sulky... Monté sliter hårt på hästarna, inget jag skulle utsätta min treåring för.

Menar han allvar är mitt råd att byta tränare...
Bra talat :bow:
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Joo då han är 3 år!
Först och främst så säger han att Japanesen ska tjäna minst 500.000 kronor innan han tar ner honom, och enligt Stefam så blir det till vinter :confused: (jag tror inte han kommer ha tjänat så mycket)

Men han tycker att Japanesen är en typisk montéhäst, vad han menar med det vet jag inte då jag aldrig sysslat med monté!

Har fullständigt förtroende för Stefan så det skulle aldrig falla mig in och byta tränare!
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Den dagen,den sorgen?Nu tar du nog allt ut problemen i förskott.Och skulle hästen bli att tävla så bra att den tjänar en halv miljon är det ju angenäma problem då.
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Men jag vill ju inte stå den dagen när han ska flygas ner och inte veta ett dugg om monté!

Jag undrade bara hur montén i frankrike/italien fungerar!
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Japanesen skrev:
Men jag vill ju inte stå den dagen när han ska flygas ner och inte veta ett dugg om monté!

Jag undrade bara hur montén i frankrike/italien fungerar!

Om STEFAN säger att hästen klarar dt så tror jag han vet vad han talar om...annars skulle han bett dig ta den ur träning. 3år är INGET problem, beroende på hästens stam, exteriör och hårdhet... Som med alla trevare, vissa håller o vissa inte.

Men det du ska tänka på är att Stefan tycker att alla hans hästar passar för Elitloppet... Det är inte gratis-lopp i Frankrike... Så be dom rida hästen¨på ORDENTLIGA tider(15-16-tider gäller även för3-åringar) så att du vet att det kommer att hålla när den kommer ner...

Beräkna kostnaden innan...

Lycka till!
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Okej! Tack så mycket montéryttare..

Fast jag är inte så säker på att jag vill ha min häst nere i Frankrike, är såå försiktig med mina hästar och det känns som att om han inte klarar av att tävla med sulky så vill jag ta hem honom och ha honom som ridhäst till mig själv istället!
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Japanesen skrev:
är såå försiktig med mina hästar och det känns som att om han inte klarar av att tävla med sulky så vill jag ta hem honom och ha honom som ridhäst till mig själv istället!

Bra poäng! Tänk över flera gånger o sov många nätter på saken...
så kommer du nog fram till rätt beslut!

(Du kan ju alltid ha han som ridhäst tills han blir 4 o sen testa monté här i sverige... )
 
Sv: Monté i Frankrike/Italien?

Joo det är nog en bra idé och kolla här i Sverige först om han klarar av monté innan man tar ner honom till Frankrike!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 323
Senast: Hazel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: fijja
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp