Monté tyglar eller liknande...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilla hoven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 887
L

lilla hoven

Är reumatiker och har ibland problem med att hålla i tyglarna. Monte tygeln verkar vara perfekt med sina öglor.
Finns det andra greppvänliga varianter på tyglar?:confused:

Sv: Monté tyglar eller liknande...

Supergriptyglar, alltså vävbandstyglar med invävda gummitrådar.

Finns både som helt släta och med stoppers.

Är också reumatiker och använder nästan aldrig andra tyglar än dessa :d :bow: :bow: :bow:

Har själv fibromyalgi och ridit en hel del med montetyglar men mina favoriter är ett par islandstyglar med typ supergrip. Har ganska små händer och behöver lite smalare tygel för att hålla ihop händerna speciellt när de gör ont.

Föredrar dom som har fs längd. De heter "Disco" från topreiter och finns i flera färger och i de flesta butiker som har islandssaker.

http://www.topreiter.de/shop/images/articlesbig/4.3.1012.000.01.jpg

Jag har också sådana tyglar, röd-svarta.

Har även ett par jag köpt från Sjöhagen Wear som är rosa-svarta :d

Men dessa tyglar är lite tjockare än dom vanliga supergriptyglarna jag också har.

Till er båda som svarat:

Ska ge mig ut i tygeldjungeln nu..
Måste även hitta nåt rejält stötdämpande till sadeln. Som det är nu rider jag mest barbacka med teddyvojlock.
Kanske prova nån typ av "geldämpare" :confused:

Själv har jag nästan gett upp en bomsadel när det gör riktigt ont. Bara ridit i en som funkat hyffsat och det är en Loftur från stall Akur men har inte plånbok till en sådan när man är sjukpensionär.

Den absolut bästa gelpadden jag testat hade en jag kännde fått av sin arbetsgivare som inte gillade den. Tänkte försöka få tag på en själv men den kostade över 2000 :eek: .(Seat saver ACTON)

Ska själv börja sätta igång stoet och gruvar mig lite för hon är sutten på 2 gånger på nästan 1 år (gått med föl). När hon sätts igång ska hon testa med hopp, bock, studs och spring. Har fått låna en sadel men har för ont att sitta i den då den både är bred och stenhård.

Så det blir nog att använda ridgjord men inte roligt nu när hon efter kiropraktor blivit mjukare och kan resa sig och bocka bättre än förut :angel:.

Senast ändrad av en moderator:

Den vanliga gelsitsen är toppen :love: :love: :love:

Tänk dock på att alla som ser likadana ut är tillverkade i samma fabrik och när dom är färdiga sätts olika märken på endel av tillverkningen.

Så Börjes billiga är precis lika bra som andra likdana som kostar det dubbla eller mer...

Vi har sådana köpta i olika affärer, men numera är det ingen som ser skillnad på dom. Dessutom är dom köpta från hösten-99 tills i våras, men vi ser inte ens vilken som är den äldsta som köpts just hos Börjes...

Jag har en bomlös från Pfiff :d :love: :love: :love:

Efter diverse förbättringar passar den nu mej perfekt :love:

Hade en från börjes för länge sedan men den var ingen höjdare men de har säkert gjort om dom sedan dess.

Har testat liknande men de har känts för breda när det gjort riktigt ont men såg på någon tråd att de stoppat typ en rulle av en gammal handuk eller något under sitsen. Vet inte hur det funkar

Min Pfiff kändes också hemsk mot lederna, men nu har jag plockat bort fram och bakvalv och ersatt dom med skumgummiilägg och flyttat fram stigläderfästena, satt fast en gelsits så tillsammans med webbers och islandstigbyglar sitter jag som på moln och klarar en 3 timmars uteritt utan problem :bump: :bump: :bump:

Ska egentligen inte säga något för har ofta ridit i diddi special som bla en i stallet sa en passande kommentar att den kändes som en jätteblöja :D .

Ska egentligen inte säga något för har ofta ridit i diddi special som bla en i stallet sa en passande kommentar att den kändes som en jätteblöja :D .

:rofl: :bow:

Jag får lov att prova mig fram!

Kan bara hålla med Diny, Topreiters tyglar "Disco" är helt suveräna. Har just beställt ett par "kopior" från Hööks, återstår att se om de är lika bra........:smirk:

De från hööks är bredare så mig passade de inte

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
929
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 621
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31