Montera köldridå till vindskyddet

dissy1

Trådstartare
Hej alla ni som har monterat en köldridå till ert vindskydd, vi behöver era åsikter :). Vi har ett dilemma, hur långt från marken har ni till underkanten på köldremsan? Hänger dom för lågt så finns kanske en risk att de fastnar i halm och snö (bor i norrbotten) och hänger dom för högt så kanske det kommer in för mycket insekter på sommaren. Hur har ni tänkt och gjort med er köldridå?

Mvh dissy1

Sv: Montera köldridå till vindskyddet

Mina hänger i bästa fall kant i kant neråt till . Nu har jag dom tjocka 3mm?

Mia

*Puttar* (Vi har också 3mm remsor) Någon som har en idé om hur långt från marken man ska ha remsorna?

;) Då säger jag så här kant i kant till marken :)

Eller nån cm från marken .

Mia

Okej toppen då har jag lite koll hur andra har det, tusen tack för dina svar Miaa ;). Nu är köldridån uppe på ena sidan och sambon satte den några centimeter ovan mark så då får vi se när vargavintern slår till hur högt upp snön kommer att nå :).

/dissy1

Det kommer in snö och regn en bit in i lösdriften trots att mina köld ridåer är ner till marken när det blåser och yr .

Men mina flickorna står gärna därinne när isvindarna kommer och trivs;) men idag i regnet så står dom ute:confused:

Mia

Det kommer in snö och regn en bit in i lösdriften trots att mina köld ridåer är ner till marken när det blåser och yr .

Men mina flickorna står gärna därinne när isvindarna kommer och trivs;) men idag i regnet så står dom ute:confused:

Mia

De kände väl sig skitiga och ville dusha lite alla vet väl hur tonårstjejer är :cool:

Över till lite allvar låter dina ungar remsorna vara ? Har funderat på att sätta upp köldridå men har en så stark känsla av att med mina huliganer så kommer de snabbt inse hur kul det är att ha dragkamp med dem :angel: De slog nytt rekord för någon vecka sedan ang hur länge en lekboll levde hos dem, när jag kom ut 30 minuter efter de fått den så stod två lyckliga grabbar och hade dragkamp i en HALV boll, snorungar är vad de är för tillfället :mad:

KL

en nyfiken fråga och jag är mycket intresserad av svaret:
Funkar köldridån alltså även sommartid, som skydd för att insekter kommer in i stallet? Jag förstår ju att självklart blir det ett skydd, men upplever ni som har erfarenhet, att det blir ett MARKANT skydd och skillnad med denna uppe?

ytterligare fråga: Hur mycket isolerar det vintertid? Jag är intresserad därför att i mitt fall handlar det om att stänga av kyla från en del av stallet som inte har hästar (vi har ett långsmalt stall och alla hästar står i främre delen, bakre delen är obebodd. Hela året utom då det är köldknäpp, så är det utmärkt då luften blir väldigt bra i stallet, men när det är som kallast MÅSTE vi isolera lite annars fryser vattnet i stallet dagtid när hästarna är ute). Vi har i slutet av längan där den obebodda delen är, öppet ut till en loge där vi har halm och foder (öppet i nock). denna delen vill vi gärna fortsätta ha öppen, och kan man då lösa det lite med en köldridå för den bebodda delen, så vore det intressant. Förra året hade vi bara ett draperi, men det är bökigt att ta sig igenom då man hela tiden bär halm och foder från logdelen. Vet inte varför vi inte tänkt på köldridå tidigare, men nu ställer jag alltså frågan - hur mycket upplever ni att det isolerar? är det endast dragmässigt, eller även temperatur mässigt?

och sen som sagt insektsfrågan då, sommartid, om man låter den hänga kvar året runt? Om man tex har en köldridå för dörren ut mot dynghögen? Blir det stor skillnad om den är där sommartid? (vi har aldrig den dörren öppen utom när folk mockar, vilket gör att den kan vara öppen ngn timma i taget för många är där osv, och då dras ju givetvis insekter in under tiden.).

:bow:

Senast ändrad:

Kan säga att jag avundas dig inte dina huliganer , hade för 10 år sedan en egen huligan som hela tiden hittade på otyg även om man kan skratta åt det så är det jobbigt också och endel att laga efter hyssen ;).

En morgon hörde vi från huset hur det *floppade från stallet flopp ,flopp flopp och undrade vad i jösse namn det var .
Då hade valacken skruvat upp 2 av skruvarna i ventilation och stog och lyfte kanten och släppte den mot väggen så det blev ett flopp ljud :D

Men de är söta ändå :p

Angående köldridåerna
Flickorna har inte vad jag sett ens provdragit i ridåerna , vilket jag var rädd för eftersom mina är upphängda med skenor och popnit .

Jag skulle nog inte köpa den upphängningen till grabbarna utan använda 2 sammanslagna brädor med ridån däremmellan istället som upphängning ,
Då kan jag tänka mig att det håller och det som gäller är den tjocka ridån .

Och vid bistert väder ute så gör absolut ridåerna sitt jobb även om även dessa blåser när det stormar ute .

Mackan.

Djuren håller sig utanför och det blir en temperaturskillnad med ridåer och utan .

Dessutom använde man ju dessa vid kylrummen osv för att hålla kvar kylan och samtidigt kunna köra in med maskiner och dyligt .

Sen har jag haft svårt att få mina tanter att gå igenom ridåerna eftersom de varit så tjocka så har gammeltanterna tagit tid på sig att lära sig gå igenom när det varit helt stängt .
Har dock nu en öppning som är utan 2 rader köldridå pga av tant sto ..

Hon gillar den öppningen för då kan man sticka ut huvudet och kolla läget utanför;)

Och det verkar inte spela roll på sommaren heller för då skrapar plasten av djuren på vägen in i stallet .

Dock vet jag inte om jag skulle vilja ha det inne i stallet där man går framåt tillbaka och hålla på att fösa undan dom för han varje gång man passerar känns lite jobbigt .

Hade även ridåer i stallöppningarna förut men dom har jag tagit bort för dom kändes mest i vägen .

Mia

KL

en nyfiken fråga och jag är mycket intresserad av svaret:
Funkar köldridån alltså även sommartid, som skydd för att insekter kommer in i stallet? Jag förstår ju att självklart blir det ett skydd, men upplever ni som har erfarenhet, att det blir ett MARKANT skydd och skillnad med denna uppe?

ytterligare fråga: Hur mycket isolerar det vintertid? Jag är intresserad därför att i mitt fall handlar det om att stänga av kyla från en del av stallet som inte har hästar (vi har ett långsmalt stall och alla hästar står i främre delen, bakre delen är obebodd. Hela året utom då det är köldknäpp, så är det utmärkt då luften blir väldigt bra i stallet, men när det är som kallast MÅSTE vi isolera lite annars fryser vattnet i stallet dagtid när hästarna är ute). Vi har i slutet av längan där den obebodda delen är, öppet ut till en loge där vi har halm och foder (öppet i nock). denna delen vill vi gärna fortsätta ha öppen, och kan man då lösa det lite med en köldridå för den bebodda delen, så vore det intressant. Förra året hade vi bara ett draperi, men det är bökigt att ta sig igenom då man hela tiden bär halm och foder från logdelen. Vet inte varför vi inte tänkt på köldridå tidigare, men nu ställer jag alltså frågan - hur mycket upplever ni att det isolerar? är det endast dragmässigt, eller även temperatur mässigt?

och sen som sagt insektsfrågan då, sommartid, om man låter den hänga kvar året runt? Om man tex har en köldridå för dörren ut mot dynghögen? Blir det stor skillnad om den är där sommartid? (vi har aldrig den dörren öppen utom när folk mockar, vilket gör att den kan vara öppen ngn timma i taget för många är där osv, och då dras ju givetvis insekter in under tiden.).

:bow:

Inne i stallet på det viset du beskriver så undrar jag hur stor skillnad det gör? Om man ändå har öppet dygnet runt? Det är ju trots allt bara en tunn plastremsa. Köldridåer är ganska dyra dessutom och jag antar att du i så fall skulle ha några meter att täcka? Har ni gott om halm kanske ni kan bygga upp en temporär vägg av småbalar om det blir vargavinter? Som sas stänger in själva hästdelen med vattnet? (En annan variant när det gäller vattnet är annars att lägga en värmeslinga i rören, kostar dock också en del. 2-3000 tror jag att vi betalade för typ 10 meter inkl installation)
Däremot för öppningar som man passerar ofta och inte vill stänga dörren till jämt och ständigt så tror jag en köldridå kan vara en hit när det gäller insekter och att hindra värmen att försvinna ut allt för fort.

Vi har faktiskt inte satt upp vår köldridå ännu som vi köpte för 3 år sedan till vår lösdrift. Köldmässigt sett behövs den inte, men det hade ju inte varit fel avseende insekter...

Hur många cms överlapp har ni?

Har ni kört varannan framför, varannan bakom?

Upplever ni att den flaxar och slår när det blåser?

Tack till både dig och Miaa för svar!
Jag tror kanske (med anledning av ditt svar) att jag förklarar lite taskigt.... det är alltså bara stallgången ut till den hästlösa delen jag är ute efter att ev. ha en köldridå - det handlar om 2 meter bred gång på det stället så det är smalt dessutom... För att isolera den tomma delen med hästboxar har vi som du tipsar om, byggt för med halm så där är halmväggar. Så det handlar alltså bara om 2 meter stallgång där det isåfall skulle vara ett draperi.
och sen som sagt, var jag intresserad av ett likadant draperi ut mot gödselstacken, för skydd mot insekter varma tiden på året.

jag får fundera lite efter det ni säger. Vad jag har sett är det inte så dyrt när man bara köper ett par meter tex....

Miaa: jag vi springer fram och åter en hel del med höpåsar samt att vi har sadelkammaren i den bakre delen... så det blir kanske osmidigt att ha draperiet då, fast jag tänkte att det liksom lätt gled åt sidan osv...

Vi har några cm överlapp sidledes, precis till betongplattan nedåt och varannan inåt, varannan utåt. De är fästa med skenor och pop-nit. Kommer inte ihåg vilken tjocklek vi valde. Och ja, de flaxar ganska mycket när det stormar till. ;-)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 324
Senast: Efwa
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 000
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Ska bygga stall till sommaren och frågorna hopar sig.... Trodde jag visste hur jag vill ha men det gör jag tydligen inte. Pållarna (2...
Svar
12
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka