Montsegur bladsadel

unki

Trådstartare
Är det några här som har/haft en sån?
Nån som har sett en i verkligheten?
Nån som ridit i en?

Vill höra alla era tankar, åsikter och erfarenheter av de sadlarna.

För er som inte känner till dom så finns de på:http://www.montsegur.se/

Jag tycker de ser så fina ut och undrar om de är lika bra som de ser ut. :love:

Sv: Montsegur bladsadel

En tjej i stallet har en sån. Hon säger att den är skön men jag ser henne nästan aldrig rida i den. Jag vet inte varför.

Det finns ett par stycken på forumet Distans som har jag för mig.......

Kolla runt lite där...;)

Jag lånade hem en till mitt breda, korta islandssto. Tyvärr var den för lång, men i provridningen tyckte jag att den var HÅRD! Och mötte mina sittben på ett ganska abrupt sätt (aj, aj :o ). Dock vet jag av erfarenhet från armésadlarna att det som gör ont från början mycket väl kan bli bra när rumpan väl vant sig. Spanar fortfarande lite efter en men inte lika ivrigt längre!

Jag har en och jag rider distans i min, mao - den är galet skön!
Det är den skönaste sadeln jag har inkl allround, western och bomlöst. Ja, den är hård, men dels vänjer man sig och dels har jag lagt i ett tillhörande fårskinnsinlägg. Min sadel är specialsydd till min ena häst som pga brutna tornutskott har en märklig muskling runt manken. (olika på de olika sidorna) Den fick jag betala ca 15000:- för. Hade ekonomin varit lite mer rymlig hade jag köpt sådana till alla hästarna. De rör sig fritt och fint i traven och den är bra att fästa utrustning i mm mm. Det enda jag skulle gjort annorlunda är att jag inte hade beställt en med horn igen. Det är mest i vägen vid distansridning. Under har jag antingen en polypad eller ett fårskinn.

Oj, hade nästan glömt bort den här tråden
Tack för era svar!:bow:

Jag har haft en sedan nov 2001 och använt den så gott som dagligen. Lädret har hållit sig fräscht trots ridning i snö och regn.
Har tävlat 12 mil distans i den och den fungerar bra.

Alltså en tävling om 12 mil totalt har jag väl ridit ca 200 mil på tävling i den...

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 205
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 474
Senast: Syrax
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
607
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka