montségur - men vad för pad?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare thyrniròs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 389
T

thyrniròs

Håller just nu på att prova en montségur till min korta, runda islandshäst.
Men en fråga - paden som hör till, som montségur själva tillverkar är ju jättetunn (typ 15mm). Den är visserligen i kompakt ull och det går att lägga i ilägg, men det ska inte behövas. Det paden har är en rejäl kanal över ryggraden

Vad jag har lärt mig så ska man under bladsadlar ha en rejäl pad på minst 20mm, eller? Men överallt med montségursadlarna finns denna tunna sak..

Den pad som följer med sadeln jag provar är dessutom jättelång och jag vill ha en annan typ - vad ska jag då satsa på. Om jag behöver en tjockare måste ja ju ta in den medan jag provar så att sadeln inte blir för trång med en större pad?

snälla hörrni som kan detta bättre - HJÄLP
:o

Sv: montségur - men vad för pad?

En kompis köpte en Montsegur till sin runda Nordsvensk.

Hon använder ett renskinn fungerar utmärkt. Renskinnet klippte hon till önskad storlek. :)

Prövade en montségur för en hel del år sedan och han som hade den hade en vanlig westernpad under. Men den var betydligt längre än sadeln.

Undrar om padden till Barefoots bomlösa westernsadel skulle passa?

Ja, det var ju det där med längden...paden som följer med är inte avkortad utan i fullängd, vilket ser lite lustigt ut...

Det går inte att korta av padden som följde med?

Har aldrig sett orginalpadden så har ingen aning om hur de ser ut

Om du vill kan du gå in på www.montsegur.se och kolla padarna. Den går att korta själv tror jag, men det blir ändå svårt att få en vettig form på den då...

ingen annan som haren liknande sadel som har nåt bra tips?

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·
Western Jag vill inte kapa ovanstående tråd angående ventilerande pad så startar en ny. *Jag letar efter en bra pad. Min häst har lite manke...
Svar
7
· Visningar
3 111
Senast: Monkie
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Emiro
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 806
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka